Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3419 ggr
SegerSims
0

Förstorad livmoder!

Förra veckan genomgick jag en operation för borttagning av gallblåsan vilket gick bra och det är inga problem med det.

Läkaren berättade dock att under operationen så tog de sig en snabbt titt runt i kroppen och och såg då att min livmoder är förstorad och kan ha knutor.

Jag har aldrig hört talas om förstorad livmoder och knutor. Så nu har man fått något nytt att oroa sig för, vilket jag antagligen inte behöver bli orolig för men jag är väldigt nojig av mig.

Kan någon berätta vad det hela kan handla om och vad som görs åt det?

Min mormor avled 1970 av livmodercancer så man blir ju lite skäckslagen och som sagt nojig.

Jag ska kolla upp det men vill åtminstone vänta tills mina nuvarande stygn är borttagna.

Sundaychild
0

Knutor i livmodern, s.k. myom är väl ganska vanliga, och efter vad jag förstått helt ofarliga. Min gynekolog påstod senast när hon ultrade att jag hade åtminstone 3 såna. Kan orsaka kraftig mens, men hon sade i alla fall att det är mera om man har mellanblödningar som man ska kolla upp ev. livmoderscancer.

Förstorad livmoder har jag aldrig hört talas om.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Inkanyezi
0

En av de vanligare orsakerna till att livmodern förstoras är myom, som inte är cancer, men som kan växa till med åren så att man kanske så småningom måste göra en större operation. Det finns metoder att ta bort smärre myom utan att gå in och operera - det kan göras mediciniskt, eller med fokuserat ultraljud.

SegerSims
0

#1 Kraftig mens har jag haft under ett bra tag utan att ha fattat varför. Kan ju vara pga detta nu då.

#2 Okej tack, nästa vecka ska jag ta bort mina stygn. Så jag får prata med gyn efteråt.

Men man blir ju lite smått orolig. Opereras för en sak och får något nytt att grubbla på efteråt ….

Inkanyezi
0

Det kan vara bra att ta tag i det innan det växer sig för stort. Om de redan har sett att livmodern är ovanligt stor, så är det ju faktiskt något, och om det blir väldigt stort finns inget alternativ till operation, eftersom ultraljudsmetoden förutsätter att myomen är små, så att de kan hettas upp utan att skada intilliggande vävnad.

SegerSims
0

#4 Jo jag ska ta tag i det så fort jag kan , tack ;)

Åsa S
0

Myom är inget farliga och så länge som de inte ställer till problem så brukar man avvakta men man bör gå till sin gyekolog regelbundet och kolla dem ifall man vet om att man har myom. Jag hade inga problem alls alla har inte ont, blödningar etc. tills jag en dag fick urinstopp och fick åka till akuten, gick sedan på kontroll hos min gynekolog som konstaterade ett stort myom men att vi skulle avvakta ett litet tag för att se hur snabbt det växer. Fick urinstopp medans vi avvaktade inte så kul ha kateter i flera veckor så jag gick tillbaka till min gynekolog som nu bokat in mig på en operation på sjukhuset de har kontakt med (privat men med avtal så kostar mig inget).  Det går snabbare än att vänta på undesökningen danderyds sjukhus har bokat in mig på. Min gynekolog sa jag inte skulle behöva vänta i mer än nån månad på operation han sa jag skulle ha förtur för de mediciner som finns som kan krympa myomet i väntan på medicin funkar bara på kvinnor med regelbunden mens och jag har inte haft regelbunden mens på flera år.

Sundaychild
0

Som jag skrev ovan så har även jag myom. Min gynekolog tyckte också att det är bara att följa med, inget man behöver göra nåt åt, för "de hinner knappast växa sig speciellt stora"… Med det förstod jag att de i allmänhet slutar växa när man kommer i/ur klimakteriet?? Jag har nyss fyllt 50 men har regelbunden mens ännu. Men hoppas ju att den ska försvinna småningom, för jag blöder som en slaktad gris varje månad 😮.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

SegerSims
0

Tack för att ni berättar! Jag ska kolla upp det för jag har som sagt en mormor som fick livmodercancer och dog så det är ju bäst att kolla upp och utesluta det.

Blev bara så chockad när läkaren sa att livmodern var förstorad och visste inte ens om att detta existerade. Men jag opererades för en sak och vaknar upp och får veta något annat.  Det kändes lite olustigt men jag är ändå tacksam att de kollar runt när dom ändå rotar i en. :) Nu ska jag ju ta stygnen på tisdag så ska jag ta tag i livmodern sedan. :)