Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1155 ggr
[Kakan23]
0

Panik har IBS MAGE

Jag har fått konstaterat att jag har IBS och har nu panik jag ska äta mediciner som lindrar min gas mage o sen tarm ligrerade. detta kom för ett år sedan o har inte sökt hjälp för en nu o då kom denna chock. Jag vet inte alls hur det är att leva med IBS o känns som livet tog stopp när jag fick IBS för ett år sedan. Det känns ändå underbart att veta att jsg inte är sjuk i huvudet utan att det är något på riktigt med magen. Kommer jag få leva med IBS resten av mitt liv ? Är livrädd för hur mitt liv kommer se ut då :(. Kommer jag någonsin kunna äta ute ? Pga svår gas mage o då ont sen lös mage o ibland mellan lös kvittar vad en jag äter ibland men oftast så regerar min mage på gluten men även annan mat som sagt. Usch inte alls kul att veta det mår skit idag pga beskedet om IBS o har genom gått en lång utredning för detta men hoppats på att jag ej har konstig mage utan enbart stress så kom detta som ett brev på posten IBS :(

[silkesnosen]
0

Hej! Ja du kommer att ha IBS resten av livet, men du kommer att lära dig vad som fungerar för din mage och det kommer att bli lättare. Ditt liv kommer att behöva anpassas. I början behöver du tänka babymat tills att du kommer på vad som fungerar. Undvik skarp mat, lök och annat svårsmält. Sedan vill jag ge ett tips på en produkt som finns på apoteket, men som läkare alltid missar att berätta om. Den heter Iberogast och löser mage och tarm. Den har räddat mig. Livet kommer att fortgå och du kommer att finna lösningar!

[Kakan23]
0

Aha förstår suck kul anpassa mitt liv redan nu o är ynka 19 år så ung. Ska kolla upp det :). Aha men vägen är inte rak längre o svår känns som att allt fryst inom mig :(. Livet kommer gå bra men rädd :(

Aleya
0

Var i samma ålder då jag fick veta att jag har IBS. Är 30 snart. Så tio år. Kom ihåg att magen kan lugna sig i flera år. Bara för att man har en diagnos betyder inte det att du har problem konstant. Jag har själv inte haft problem på flera år.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sundaychild
1

Jag var väl lite äldre än 19 när jag fick diagnosen, men har haft problem sedan 18-19 års åldern. Ta det lugnt, IBS är lite jobbigt att leva med, men det finns betydligt värre sjukdomar, var glad att det inte var något allvarligare. Jag har alltså haft sjukdomen i 30 år, och haft bättre och sämre perioder, men man lär sig nog leva med det.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Karmatarerskanise
5

#3 Är du rädd för att du har ibs? Låter inte riktigt som du vet vad det är. Att du fått ett namn på dina besvär förändrar inget och ibs är kan vara besvärligt men det är ingen dödsdom.

Och det är väldigt vanligt.