Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 817 ggr
Anonym
0

Annorlunda biverking? P-piller

Har i bara ett par dagar tagit p-piller, Prionelle 28. Till skillnad från de flesta andra, som har fått minskad sexlust har jag fått ökad, alltså mycket. Är det bra eller dåligt? Är 13 och har ingen pojkvän och har inte eller kommer inte ha sex på ett iallafall. Är det något som kommer "lugna" sig efter några månader? 

Alltså, känner mig lite konstig, haha

Scorpio97
0

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20091006000068#side-effects

Där kan du läsa om biverkningarna. Som sällsynt biverkning står "ökad sexuell lust" med, så det är inte bara du (: 
Och det måste väl varken vara bra eller dåligt. Det är inte farligt på något sätt även om det kan vara irriterande (beroende på mycket det är). Sen får man ju även ökad sexlust när man blir tonåring/i puberteten, vad jag vet är det inte ovanligt att man åtminstonde periodvis är kåt konstant när man är tonåring (jag vet att jag var det i alla fall). Så det kan ju vara en ren slump att det började i samband med att du började med p-piller.

Man kan få biverkningar som bara håller i sig 2-4 månader, och sedan försvinner. Oftast är det typ illamående eller mellanblödningar, men det kan hända att även din biverkning försvinner/minskar. Men tycker du att det är jobbigt så kan du prata med din barnmorska/personen som skrev ut p-pillrena och höra vad han/hon säger. Man kan exempelvis prova andra p-piller och se om det blir skillnad.

//Jessie

Rainee
0

Det är inte så ovanligt som man tror faktiskt. Har hört flera som fått ökad sexlust med just Prionelle/Neovletta (samma sak). Skatta dig lycklig, skulle gärna ta den biverkningen 😂

Elinmatsdotter
0

Fick samma biverkning som dig och för mig funkade det inte riktigt. Jag lyckades paja en del förhållanden för jag blev väldigt klängig och krävande så killarna orkade inte hänga med. En annan biverkning som jag har upptäckt att jag hade var extrem barnlängtan alltså olidlig det är mer tur än skicklighet att det inte resultera i en tonårsgraviditet. Sen 6 mån tillbaka e jag helt hormonfri och är en helt ny människa ;-)

Rainee
0

#3 Men gud.. Var det med Prionelle då? Shit, att få det så starkt är nog ovanligt dock. Jag skulle gärna ta ökad sexlust som biverkning då min är hyfsat låg :c

Anonym
0

#2 😂 Om jag hade varit nåt år äldre kanske, men men, min "framtida" pojkvän lär väl bli nöjd 😇

Ska nog fortsätta om jag inte får några andra biverkningar, det är bättre med för mycket än för lite, haha 😃

Rainee
0

#5 Hahaha ja förmodligen, och du med förhoppningsvis 😉 Tar du för att minska mensvärken eller liknande? 😃

Anonym
0

#6 Både för vääldigt riklig mens (går igenom 3 nattbindor+tampong varje natt), mensverk och för ägglossningen (mår illa både då och under mensverken). 🤐

Ska du också börja med dom? 🙂

Rainee
0

#7 Ojdå! Då förstår jag! 😮

Ja jag kommer förmodligen att göra det. Har Cilest just nu men får typ ont vid sex med dem och ont i huvudet vid mens 😕

OlgaMaria
0

#7 Hur länge har du haft mens? I min mening är det ganska galet att skriva ut P-piller till en 13åring som inte behöver skydda sig från graviditet. Jag förstår att det är jobbigt att ha så riklig mens men det är inte säkert att det kommer fortsätta vara så. Många blöder väldigt mycket i början men ofta lugnar det ner sig. Dina övriga besvär kan också tänkas lugna ner sig. Tycker nog att man ska ha haft mens minst ett år i alla fall innan man börjar med syntetiska hormoner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
0

#9 Sen slutet av mars/ början av april, alltså snart ett år. Ibland måste jag vara hemma från skolan iallafall en vecka varje månad eftersom att både mensen och ägglossningen är så jobbig. Det är inte lätt att jobba ikapp i alla ämnen. Det är jobbigt att alltid behöva byta sängkläder varje gång efter att jag har sovit. Det går ju igenom nattampong på någon timme och 3 tjocka nattbindor på max 8 h. Dessutom blir det jättedyrt när jag behöver byta binda minst en gång i timmen.

OlgaMaria
0

Det låter jobbigt! Hoppas det blir bra för dig nu iaf!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rainee
0

#10 Du får gärna uppdatera lite här om du har lust med hur det går med p-pillrena. Om du får några andra biverkningar osv. Ska ju som sagt kanske byta så det är alltid kul att höra vad andra har för erfarenheter! :)

Anonym
0

#11 Tack! 🙂

#12 Det kan jag göra. Än sålänge har jag inte märkt så mycket iallafall 🙂                    Haha, vi får hålla tummarna att du också får biverkningen då 😂

Rainee
0

#13 Hahaha ja exakt 😂 Och håller tummarna för att du ska slippa någon dålig biverkning 😃