Pmedel mot mensvärk
Frågar här inne också. Vad använder ni er av för pmedel? Hur funkar dom olika för er? Börjar typ få ondare och ondare vid mens och känningar fler dagar, så ska åka till ungdoms. Lite kul att få höra era erfarenheter först:)
Fick Yaz just för att det skulle hjälpa mot mensvärk och för mig fungerar det iaf bra =)
Helst vill jag inte ta piller ( är sämst på att komma ihåg ):/
Jag användet minipiller cerazette som jag ätit i 8 år och är supernöjd. Jag har varit mensfri sedan dess förutom någon gång ibland när den kommer.
Jag började med ppiller när jag precis fyllt 15. Jag hade ett seriöst förhållande med en kille då, och funderade på hur jag skulle säga på ett smidigt sätt, till min mamma att jag ville äta ppiller. Dock löste det sig själv eftersom jag hade mycket mensvärk och mamma säger "du kanske ska skaffa ppiller. De hjälper mot mensvärk". Jag var inte sen att hoppa på det tåget. :p Summa sumarum är att det hjälpte mot mensvärk, och jag blödde inte lika mycket heller. Nu, typ 13 år senare har jag rätt så nyligen satt in en spiral. Den minskar också mensvärken.

Spiral ska funka kanon mot menssmärtor. Jag har bara haft kopparspiral, så jag kan inte svara för de med hormoner. Däremot vet jag att dom ofta används mot problem vid mens, och dom innehåller mycket mindre hormoner än tabletter. Plus att du inte behöver komma ihåg att ta tabletter :)
Har hört både att man kan få mindre ont och mer ont av spiral av några vänner som använt de men det är nog väldigt olika för alla men cilest har jag hört ska vara bra mot mensmärtor av andra som haft fruktansvärda mensmärtor men jag har mini pe och det funkar bra för mig.

Kopparspiral kan ge värre menssmärtor, hormonspiral brukar däremot skjuta upp mensen helt så då slipper man också ha ont. Det är främst en av hormonspiralerna (finns 2) som används mot menstruationsproblem. Kommer inte ihåg vilken det är dock…
(Jaydess, mirena och levosert)
Alla dessa hormonspiraler kan ge både förändrade menscyklar, mer eller mindre blödningar, mellanblödningar och under alla om du kollar fass så finns faktiskt biverkningen smärtsamma menstruationer och mensmärtor listade under alla tre.
Så man kan dra en nitlott på alla men man får ju inte alltid biverkingar så man får väl prata om det med sin barnmorska/gynekolog/läkare och se vad som kan passa och sen kan man alltid ta ut den om man vill men den kostar ändå rätt mycket så de är tråkigt om det inte funkar ;( men sen ska man iaf ge de några månader så brukar biverkningarna försvinna men tyvärr inte i alla fall.
Jag äter dubbel dos Gestrina för att bli av med mina smärtor (har endometrios)
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 

#8 jo, men så är det ju med alla p-medel tyvärr, och då får man väga fördelar mot nackdelar. Har man problem att komma ihåg tabletter riskerar man ju en graviditet som "biverkning" istället, så man får ju alltid väga det mot allt annat :) har själv testat det mesta, olika piller, p-stav och kopparspiral. Det har kostat att testa, både i pengar och psykiskt mående, men inget förutom kopparspiral har fungerat. Tyvärr krävs viss utprovningstid för att avgöra…
Har testat olika sorters p-piller och minipiller och mått skit av alla, dessutom haft väldigt jobbig mens med mycket ont och mycket pms. Nu har jag hormonspiral sen 9 år tillbaka, och det har tagit bort mensen i stort sett helt (utom i början och slutet på varje spiral) och minskat pms:en väldigt mycket. Alla funkar ju olika, men för mig har det varit bra i alla fall.