När ska jag göra gravtest?
Hej! Jag hade oskyddat sex för ca 2 veckor sedan och tog ett dagen efter piller, fick en mellanblödning som riktig mens fast hade inte ont i magen. Hade oskyddat sex i helgen igen och kunde inte ta något dagen efter piller. Igår fick jag en brun flytning/mens men det har inte gått över till min vanliga mens vilket det borde ha gjort. Kan jag vara gravid? Kan jag göra ett gravtest nu på en gång? Killen kom aldrig i mig men vet att man kan bli gravid ändå…är för gammal för UMO så vet inte vart jag ska vända mig med frågor.
Man kan ringa 1177 (vårdguiden), dom kan svara på i princip alla frågor om kroppen. Man kan även vända sig till gynmottagningen.
1177/vårdguiden finns även på nätet, och här har du en länk gällande graviditetstest: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Graviditetstest-pa-MVC/
Där står bland annat: "Det finns olika sorters tester som är olika känsliga och kan ge svar olika tidigt. Så gott som alla tester visar ett säkert svar samma dag som mensen skulle ha kommit. Om du inte vet när mensen ska komma kan du lita på ett graviditetstest tre veckor efter ett oskyddat slidsamlag."
//Jessie
Dagen efter pillret skjuter väl fram ägglossningen, så då kommer också din mens senare än beräknat, men beror på när du tog pillret. När är din mens beräknad?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
den borde komma någon gång nu om ett par dagar.. men har ju haft en mens redan, tror den berodde på dagen efter tabletten men har aldrig varit så förut. Just nu är jag lite förvirrad beroende på när mensen ska komma eftersom jag hade en extra?
Ja menscykeln kan ju haka upp sig lite så svårt att dra slutsatser. Men om mensen är beräknad till om ett par dagar så ge det en vecka och se om du får en ordentlig mens. Och använd kondom i fortsättningen 😊
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#4 Ja vad bra! Ska köpa test hemma och kolla i alla fall och sen bege mig till gynekologen…jag vet att man ska använda kondom tyvärr blir det inte så ibland ändå! Skäms i efterhand gör man!
Tack för alla svar :)
Bra att du ska göra grav test gjorde det själv för att ute sluta gravid :). Hoppas allt går väl <3