Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 3322 ggr
Anonym
0

Min vagina luktar illa

Hej! Jag har en fråga, mitt underliv luktar väldigt illa. Vet inte vad som händer där nere, haha. Jag byter underkläder ofta men ändå så kan det börja stinka i mina trosor efter en dag och kan känna lukten när jag sitter ner vid mitt skriv bord t.ex. 

Jag sköter min hygien, vet inte vad jag gör för fel. Har heller inte överdrivna flytningar, allt annat är helt normalt utom lukten.

Så till min fråga, vad kan jag göra för att få bort det här? Finns det något receptfritt att köpa på apoteket mot detta eller måste jag stå ut med det här? 😐 Kan tillägga att jag inte har haft sex, så det är ingen könssjukdom. Jag är 17 år.

Tacksam för svar!

Calcifer
0

Byter du underkläder en gång om dagen eller annat? Vilket material? Jag, för tillfället, måste byta två gånger om dagen om jag är aktiv för vi har en sån där jobbig temperatur ute nu så har man för lite på sig fryser man för mycket svettas man men svettas hellre så jag inte blir sjuk. Då säger det sig självt att jag måste sköta min hygien så att säga lite mer, över hela kroppen men intimt lite mer. 

Sen vad du tvättar med kan också spela in.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

iikaros
0

Jag byter två gånger om dagen, på morgonen och på kvällen efter att jag duschat.

Det kan vara Bakteriell vaginos, boka tid hos gynekologen.

Anonym
0

Typ var andra dag typ. Det är vanligt tyg, vet inte hur jag ska förklara, dom jag har på mig just nu är i spets.  Jag är inte sådär jätte aktiv, är ute och går med hunden men går i skolan något…

Anonym
0

#2 okej… Jag har aldrig vart hos gynekologen 😞

Calcifer
0

Byt varje dag, varannan tycker jag låter lite sällan, och håll dig till bomull och luftigt ett tag. Alltså inget som sitter åt så mycket om du kan. Prova t:ex att inte ha jättetighta byxor också en period. Det kan vara så enkelt som det. 

Men det kan ju vara något annat också så om du är orolig bör du kontakta gynekolog.

[Devya]
1

Varannan dag är alltför sällan skulle jag säga. Jag byter definitivt varje dag och ibland två gånger om dagen för att jag tycker om att ha fräsha trosor. Jag skulle aldrig kunna gå omkring med samma trosor i två dagar för då skulle det definitivt lukta. =/ 

Om det ändå fortsätter att lukta fast du byter ofta så bör du nog uppsöka gynekolog. Nu tror jag dock att det mest handlar om att du inte byter trosor särskilt ofta.

IceTee
0

Tycker ocksp att det är bra att byta varannan dag! Hur tvättar du dig? Och hur ofta? Personligen låter det i mina öron som Bakteriell vaginos (som någon annan var inne på) och det går man till gyn för. Jag har haft det några gånger, och hade precis samma problem!

Medarbetare på Skor iFokus

Sindri
0

Tyvärr är det svårt att köpa trosor i rena naturmaterial  (alltså 100%) nuförtiden, men det är det enda man skall använda. Dessa supertajta byxor som är moderna nu innehåller också oftast syntetmaterial. Inte bra.

Om du ringer 1177 och berättar var du bor talar de om närmaste gynmottagning. Så ringer du bara dit och bokar tid. Om det känns lättare att träffa en kvinna så fråga om det finns en kvinnlig gyn.

Calcifer
0

Man ska nog komma ihåg att kroppsform kan spela in också. Inte alltid, men jag har alltid svettats mer än de omkring mig eftersom jag generellt väger lite mer. Så det ska såklart räknas in också tror jag.

[Devya]
1

#7 Om man använder tajta byxor så är det definitivt bra att byta trosor oftare än varannan dag. Det gnuggas ju mot en väldigt mycket, gör det inte? =p

Anonym
4

Jag är inte TS.

Jag minns att jag luktade mycket i tonåren trots bra hygien. Och inget var fel.

Men byta underkläder varje dag borde du göra. Kön luktar och det sätter sig i kläderna.  Sov gärna utan trosor också.

[silkesnosen]
0

Se till att du har kläder som har så mycket bomull som möjligt i sig. Man brukar kunna finna 98 procent bomull. Sedan kan du ju prova att ta en kur med goda bakterier. Det finns Femiflor som du sväljer eller så finns det lokala preparat i gelform. Om det inte fungerar så gå till en gynekolog. Sedan har du mer hormoner i tonåren så du bör ju lukta något fränare.

pyromanen
1

Undvik tajta byxor. Byt trosor dagligen. Sov utan trosor. Undvik trosskydd och undvik tvätta med olika tvålar o sånt.

IceTee
0

#10 eftersom jag är en virrhjärna och intr fått nog med sömn de senaste dagarna måste min hjärna fått för sig att det var tvärtom dagen. Jag håller alltså med om att byta varje dag! Tack för att du uppmärksammade mig på det! (Ser någon Sajtvärd eller Medarbetare får ni gärna ändra från "varannan" till "varje"

Medarbetare på Skor iFokus