Hormonfria pmedel?
Vilka hormonfria finns?
Förutom kopparspiral och kondom?
Måste hitta något och mår dåligt med extra hormoner och kondomer får jag klåda av (testat massa olika varianter)
P-dator, men de är ganska dyra. Ca 4500-5000 kr, men det är ju en engångskostnad :)
#1 Det är alldeles för dyrt för mig.
#2 Synd! Hur kommer det sig att hormoner inte funkar/inte är önskvärt? Är det bara östrogen eller alla hormoner? Jag antar det, men frågar ändå :)
#3 Mått dåligt på de jag testat.
Gick även upp i vikt mm också. Sedan vill jag inte trycka i mig massa hormoner heller.
#4 Förstår! Jag själv slutade med piller för ett par månader sedan, för kondom funkar för oss och så ska sambon sterilisera sig :)
Synd att det är svårt att hitta något bra för dig :(
#5 Ja sterilisering blir det inte här, för vi vill ev få barn i framtiden
Pessar finns också.
Man kan även kolla sin temperatur varje morgon och skriva upp. Temperaturen förändras under menscykeln och man kan efter ett tag se när man är fertil och inte. P-dator bygger på detta, och numera finns även p-appar som man kan skriva in sin temperatur i och som hjälper en att veta vilka dagar som är fertila och inte. Men man kan göra det själv om man vill också, då är det enda man behöver en termometer. P-app är dock inte officiellt godkänt som preventivmedel, vilket kan vara bra att veta.
//Jessie
#7 Jag litar inte på temperaturen och sk "säkra perioder". Det är inget pmedel enligt mig och väldigt osäkert.
Ska kolla upp pessar.
Tycker inte att det finns något bra hormonfritt p-medel förutom kondom, annars skulle jag också köra på hormonfritt :( Men om då får klåda kanske du är latex-allergiker? Det finns ju latex-fria kondomer.
#9 Ja jag har provat även det. Det svider efter sex och under sex med kondom.
#10 Va tråkigt :(
#11 Väldigt! Och sedan har min kille svårt att ha sex med det också, svårt att komma och så pga att han tycker inte heller det är så skönt.
#12 Jag förstår, men vissa tycker ju om t.ex. pessar eller liknande, jag tycker mest att det bara är krångligt o.o
Testa pessar då?
Läst om pessar nu och står att man måste prova ut hos barnmorska/gyn.
Och den känns väldigt bökig. Lär tappa sexlusten innan jag fixar med gel, fått in den rätt ect.
Då finns det nog inga alternativ kvar.
#16 Tråkigt & dåligt att det inte finns fler alternativ.
Då är frågan hur jag ska göra. Kan ju inte gå hela livet utan sex liksom.
Det finns ju p-medel med betydligt mindre hormoner, det kanske skulle vara något? Eftersom det är slut på hormonfria alternativ, menar jag..
Har du testat kopparspiral eller vill du inte ha det? (Eftersom du skrev "Förutom kopparspiral" i #0)
#18 Pratat med dem på UMO om det, men jag är väldigt smärtkänslig, och de sa att det oftast gör ont. Sedan kan jag inte ta ut/avsluta det själv, om det skulle göra ont eller att jag inte mår bra på det.
Haft mini-piller, men fungerade inte
#18 Även stor risk för mer blödningar och mer mensvärk med kopparspiral.
#19 #20 Ah. Jo så är det ju, då förstår jag dig
Du får nog helt enkelt bara testa dig fram med olika p-medel då, om inga av de hormonfria fungerar för dig. T.ex. p-plåster och p-ring
#21 Mår som sagt inte bra med hormoner. Det är inte mindre i pplåster tyvärr.
Haft mini-piller, pring och pstav. Men alla mådde jag skit med, gick upp i vikt, nedstämd, ingen sexlust ect.
Enda hormonfria jag haft är kondom.
Hade velat testa pessar men risken är väldigt stor att jag hinner tappa sexlusten med tanke på den tid det tar att fixa allting innan man kan ha sex.
Jag kan inte planera sex, utan kommer spontant.
Var det längesen du testade olika p-piller och minipiller? Hur gammal är du?
#24 Mini-piller är ungefär 3 år sedan jag slutade med.
Är 20 år. Bara haft mini-piller inte vanliga.
Det finns ju en mängd olika p-piller idag som funkar jättebra för många och hormonerna förändras en hel del under åren.
Har du pratat om det här med gynekolog eller barnmorska? Du kanske skulle boka en tid på en kk-mottagning och rådfråga, de har många gånger olika alternativ när man berättar om sina bekymmer, kanske finns det något du tål?
#26 Kommer aldrig börja med hormonellt igen, med tanke på hur jag mått. Vågar inte chansa på det igen, tog tid innan kroppen återhämtade sig ordentligt igen.
Ja jag har pratat med dem. Varit på UMO.
Kk-mottagning?
Förstår, det är skit om man har fått piller man inte tål (hade själv p-piller när jag var i din ålder och något yngre och jag hade konstant pms i flera månader.. förstår inte att min dåvarande pojkvän stod ut med mig)
Kk-mottagningen kanske bara är något vi säger här på västkusten?! Kvinnokliniken syftar jag på iaf.
Fast enligt min uppfattning har barnmorskorna lite mer förståelse för en än vad många gynekologer har haft, men jag tänkte att de kanske kan berätta mer om vad som händer och upplysa dig om fler alternativ. Troligen kan en barnmorska göra det också så hör med dem igen kanske?
#28 Aa ok, aldrig hört den förkortningen.
Det är barnmorska jag träffat på UMO.
De har tagit upp de alternativ de kan erbjuda. Mer kan de inte göra sa dem.
Nä, då finns det inte så mycket att göra. 😕
Känns skit :/
Man vill ju liksom inte avstå från sex helt och samtidigt kan man ju inte gå runt och må dåligt hela tiden.
Ruttet :/ Borde finns mer hormonfria alternativ helt klart :/
Eller något mer för mannen.
Vad finns för män?
#32 Kondom?
Är inte p-piller för män på g? Inte följt det på ett tag, så jag har inte koll.
Edit: Och då kanske du får spara ihop till p-datorn och testa? Jag rekommenderar att du läser på, för det kanske inte är så dumt som du tror :)
#34 P-dator litar jag inte på. Läst kring det innan men anser att det inte är tillräckligt pålitligt, speciellt inte för det priset heller. Meningen är att vi ska börja försöka få barn om 2-3 år också.
#35 Jag förstår, men jag tycker att det skulle vara värt att prova om du nu har slut på andra alternativ. Provar man inte så vet man inte. Jag själv trodde inte ett dugg på denna p-dator först, men efter att ha läst om den hos försäljare och kikat på folks erfarenheter var jag övertygad. Jag skulle själv ha sparat ihop till en det inte var så att sambon skulle sterilisera sig.
Kort sagt: Jag vill inte tjata. Jag tycker mest att det är synd att du har sådana problem, men att du ändå inte vill prova när det faktiskt finns något som kan funka för att du inte tror på det.
#36 Nej jag skulle inte känna mig trygg med det. Då är jag hellre utan sex eller får klåda och besvär än att lägga 5000-10 000kr på något jag ändå skulle nojja mig över dagligen. Plus att det skulle ta lång tid att spara ihop till. Så känner att det inte är lönt
Prova kan man göra, om det hade gällt billigare saker men en pdator är svindyr så är inte "Bara att prova" dessvärre.
Ja det är inget vidare, önskar ingen det kan jag säga
#37 Haha vilken överdrift ;) Dom kostar ca 3500-4000. Var har du hittat en p dator för dom priserna?
#37 Okej, då förstår jag, när du säger att du hellre prioriterar bort sexet.
#38 Dessutom är det väl säkert lätt att sälja om man inte är nöjd, då många inte har råd?
#39 Ser ingen #38?
Säkert lätt att sälja men tror man går rejält back.
#40 #38 Togs nog bort av mod eller skribenten.
#41 Aa ok. Bara admin som kan ta bort, eller om det blir bortröstat.
Det förklarar saken.
#38 råkade jag ta bort när jag skulle spara efter att jag hade redigerat det. Så det är inget konstigt med det.
#38 Är inte som jag hittat, utan andra som sagt att det finns. Men då har de talat osanning.
Men dyrast jag hittat har kostade runt 4500-5000kr. Minns dock inte var.
Men oavsett blir det inte p-dator då jag inte tycker sånt är pålitligt med temperaturer osv. Tycker inte det är värt priset, speciellt inte när det bara ska användas 2-3 år.
Hade inte känt mig trygg med en p-dator, hade gått & oroat mig dagligen.
Självklart finns det något som även du kan må bra med, liksom det finns sjukt många olika p-piller, alla är olika so you're bound to find something that will work. Sen brukar de flesta som har svårt för hormoner må bättre med något som har ett jämnt flöde av hormoner istället för piller eller spruta som gör att man får som en chock av hormoner, vissa klarar inte av det. Jag skulle lätt rekommendera antingen p-plåster (mycket hormoner men de flesta brukar inte få biverkningar), p-ring (ganska lite hormoner) eller mini-hormonspiralen Jaydess som har nästintill inga hormoner. Pratade med en barnmorska om det och den är ju mindre än en vanlig hormonspiral så den passa bättre till de som ej fött barn, men man har den i 3 år istället för 5 år som Mirenan ligger på, och sedan är det ungefär lika mycket hormoner i som att ta 6 mini-piller på ett år, dvs ca 18 mini-piller på 3 år. Det är inte ens en karta mini-piller på 3 hela år, det tycker jag är sjukt bra! Den enda nackdelen som jag kan se är att det kommer förmodligen göra lite ont att sätta in den, men det tycker jag är lätt värt för vad man får!
#46 Vet att det finns många olika sorter men med tanke på hur jag har mått på minipiller så vågar jag inte ta den chansen en gång till. Vardagen fungerade liksom inte, så var också en anledning till att jag slutade med det. Så kan inte ta den risken/chansningen igen. Inga fler hormonella pmedel för min del. Tog väldigt lång tid för kroppen att återhämta sig.
Spiral vill jag inte ha. Måste kunna "avsluta" det själv om jag känner att det behövs då jag har svårt att ta mig till UMO och ta ut den. Inget körkort och dålig bussförbindelse. Samt att jag har talat med UMO och de rekommenderar inte det, med tanke på hur jag har mått på minipiller samt eftersom jag har så låg smärttröskel.
Vanliga ppiller rekommenderar de inte att jag tar, då det är mycket proppar och så i släkten.
Hellre utan sex helt än att må dåligt dagligen.
#47 Om du har mycket proppar i släkten så ska du ju absolut inte ta något med östrogen i, det är i alla fall viktigt. Sen bara för att du mådde dåligt med just de mini-pillren du käkade betyder ju inte det att du kommer må dåligt med andra mini-piller eller spiral, stav etc. Om du vägrar att testa något nytt för att du mådde dåligt med en sort så får du nästan skylla dig själv lite.. Missförstå mig rätt, jag förstår att du blir rädd för att testa annat, tro mig, har själv varit i den sitsen, men om du inte vill testa något hormonfritt och ej heller något med hormoner så får du faktiskt skylla dig själv lite. Det är ju du som har försatt dig i den sitsen och du vill/vågar inte ändra på det.
#49 Nej det sa jag inte heller! Sa att jag inte vågar chansa med tanke på hur jag mådde. Handlar inte om att vägra, utan att jag tänker på mitt egna mående i förstahand, vilket jag anser är viktigare. Och det skulle påverka mitt jobb, om jag skulle må så dåligt som jag gjorde på de minipiller jag provade, ja så pass illa var det. Så är därför: Hälsa & jobb före.
En sort? Haft två olika minipiller. Och inte sagt att jag inte vill prova något hormonfritt, är ju det jag söker, inte ppiller, minipiller och annat med hormoner. Alltså vill jag ju inte ha förslag på det eller hur
Jag har inte satt mig i någon sits! Min kropp klarar/tål inte vissa, och det är ju inget jag personligen kan styra eller hur?
Som sagt: Hälsa och jobb går före. Det är liksom viktigare, och borde var och en förstå, logiskt liksom.
Eftersom jag mådde dåligt på cerazette sa dem att pstav inte är lönt då det är samma sak som cerazette fast som stav.
Och eftersom jag inte har körkort och dålig bussförbindelse, och jag skulle må riktigt dåligt på tex spiral så sitter jag ganska mycket i skiten, innan jag kan få ut den.
Om jag vore du skulle jag i alla fall testa pessar och se om det fungerar. För som jag förstått verkar det vara enda alternativet som är relativt billigt, hormonfritt och som du inte testat :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#50 Ja, självklart är måendet viktigast! Men det finns ju andra metoder där chansen är stor att du inte skulle må dåligt, och då är det ju tråkigt att du inte vågar testa det baserat på din upplevelse av en annan metod/märke.
Jag vet att du söker hormonfritt, men vad jag sett från kommentarerna innan så verkar det ju ändå inte vara något alternativ efter de flesta/alla metoder gåtts igenom.
Vill du inte gå utan sex hela livet och de hormonfria alternativen inte var något för dig så finns det ju bara hormonalternativen kvar. Vill du ändå inte testa dem så har du ju ändå på ett sätt satt dig själv i den sitsen. Jag säger inte att det är ditt fel att din kropp mått dåligt med vissa hormoner, självklart inte, men vad det verkar som nu så är det de metoderna som finns kvar att utforska.
#52 De är inte speciellt billiga. 800 kr plus gelen. Redan kollat upp.
Vet inte när jag kommer att ha råd med det tyvärr
Sedan så hade jag ingen sexlust heller med hormoner, så känns ju meningslöst med.
#53 Vi ska skaffa barn om 2-3 år.
Ja jag är hellre utan sex än att må dåligt varje dag, inte ha någon sexlust, och riskera mitt jobb, ja. Finns liksom viktigare saker i livet än sex. Hälsa och jobb t.ex
Nej man har inte satt sig själv i sitsen för att man tänker på hälsa och jobb.
Den dagen du får jobb, flyttar hemifrån osv, kommer du att tänka annorlunda. Tro mig. Och när man dessutom inte har någon sexlust så är det ju meningslöst ändå.
Min kommentar verkar inte publiserats hm
http://hormonfri.nu/ kollat denna sidan?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#55 Fast hur vet du att jag inte har jobb eller flyttat hemifrån etc? Känns som ett väldigt konstigt antagande.
Sen om du då inte vill/kan testa varken något hormonfritt alternativ eller något hormonellt så ser jag ingen annan utväg än avhållsamhet i 2-3 år tyvärr.
#57 Inget antagande. Sett att du skrivit ut ålder, minns inte exakt ålder nu men var under 15 år i alla fall. Vad jag vet är det ovanligt att man bor hemifrån då och jobbar.
Som jag skrev, så avstår jag hellre än att må dåligt. Och jag har redan pratat med UMO så litar på dem vad de anser att jag borde pröva eller inte. Och de anser att jag inte bör riskera något genom att ta vanliga p-piller t.ex
Pessar hade jag velat testa men samtidigt är den ganska dyr och fibblar jag med sånt en stund så tappar jag sexlusten helt. Är sån som inte kan planera sex utan måste komma spontant när andan faller på. Så får se, se när jag får råd med det också.
Pdator anser jag inte är pålitligt plus väldigt dyrt, därför går det bort.
Är synd att kondom inte fungerar, får sån fruktansvärd klåda och smärta under och efter sen. Provat massvis: tjockare,tunnare, olika material. Glidmedel.
Tycker synd om min kille med att det är såhär. Avskyr detta ärligt talat.
Men blir lite sårad och arg när du skriver att det är självvalt när det inte är det.
Spelar ingen roll vad du säger, för det är verkligen inte självvalt, hade jag kunnat välja annorlunda hade jag gjort det utan att tveka.
#56 Nej den sidan har jag inte kollat. Ska jag kolla.
Om du väljer att satsa på pessar i framtiden så kan du alltid försöka öva på att sätta på pessaret så du vet hur du ska göra och så att det går smidigare :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#60 Sant. får överväga det
#58 Nej, du antog att det var jag som skrivit det för jag är definitivt över 15, har inte skrivit någonstans att jag är under 15. Och jag menar inte att du valt situationen, det jag menar är att du väljer att stanna där men att det finns andra alternativ.
Hej Nu har jag inte läst allt men är man känslig mot latex finns latexfri kondomer och plastkondo er. Då borde det inte klia iaf. Det finns ju också femidom en kvinlig kondom som man stoppar in i tjejen kan ju vara en ide om killen tycker det kännst trångt med kondom. Vet dock inte om de finns latexfria. Jag har föresten kopparspiral för funkar inte heller på hormoner och visst har jag lite mer mens och lite mer mensvärk men det är det värt för att känna sig skyddad och hormonfri. Det är dock smärtsamt med insättningen och då är jag inte smärtkänslig. Men den engångssmärtan är det kanske värt för att vara säker och inte behöva göra nått på 5 år om man så vill.
Jag har en p-dator (LadyComp) som jag trivs väldigt bra med! Dyr men engångskostnad, går att få på avbetalning om man hellre vill delbetala.
#64 Jag tar inte saker på avbetalning. Ekonomin är osäker varje månad,
plus att jag anser att det är långt ifrån säkert. Så skulle bara gå och nojja mig hela tiden.
#63 Ja jag vet att det finns det och haft det också. Men fungerade inte för mig. Han njuter inte med kondom heller på, varje gång.
UMO rekommenderade inte spiral i förstahand pga att jag är väldigt känslig mot smärta. Sedan kan jag inte avbryta det när jag behöver, utan måste ta mig till UMO för att ta ut, vilket jag har problem att göra pga kass bussförbindelse och ont om tider. Annars hade det varit ett alternativ :)
femidom kollade jag upp. Men shit vad dyra dem är! 20-25 kr/kondom. Tjolahop xD
Undra om femidom är mer annorlinda än kondom för kille? Tänker om jag tål dom
Haft min pdator i lite mer ön ett år nu ochälskar den. Har blivit gravid på ppiller med min sambo en gång, så vi vet att vi båda är fertila och så. Lätt värt pengarna då den håller otroligt länge. Preventivmedel börjar kosta pengar den dagen du fyller 23 så för mig ör den mycket billigare i längden dessutom. Sambon stod självmant för halva kostanden eftersom vi ör två som har sex. :-) Litar mer på den än något annat jag testat( ppiller, minipiller, kondom, pstav)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#67 P-dator blir det som sagt.
Ang vad pmedel kostar beror det på kommun osv när det kommer till ålder. Här kostar det olika, och vissa ppiller är gratis under viss ålder andra inte. Pring mm kostar oavsett ålder här vad jag märkt.
Ja jag litar inte på den och inte möjlighet att köpa en heller.
#67 Flikar bara in med lite frågor här. Blir det många gröna dagar med den? Är det lätt att missa att ta tempen exakt varje tid på dygnet? Vad för sort/märke använder du? 😃
#69 jag fick fler gröna dagar med tiden, i början var det en hel del gula (osäkra) innan den lärt känna min cykel. Jag tyckte inte att det var några problem med tiden - jag hade p-datorns alarm som första alarm (ett litet pipljud som sedan ökar till fler och längre pip om man inte trycker på någon knapp) och så ringde mobilen en stund senare. Så jag mätte tempen liksom lite halvvaken. Haha
#70 Låter ganska bra, var lite rädd för att missa tiden på morgonen om det behöver vara exakt samma tid varje dag x)
Jag säljer en P dator för 2000kr om någon är intresserad? Inte mkt använd och desinficerad:)
#71 den är inte så känslig - från den tid som är inställd som alarm kan man mäta temperaturen 3h före och 3h efter. Så du har ett spann på 6h där du kan mäta. Så vaknar du tidigare än klockan så kan du alltså mäta då, likväl om du försover dig förbi alarmet (såvida du inte sover mer än 3h efter alarmet)
#73 Åh det visste jag inte, då låter det ju genast mycket bättre! Trodde alltid att det var tvunget att vara exakt samma tid. Se där ja! 😃