Preventivmedel, ätstörningar och depression
Hej,
Är 26 år, har ett regelbundet sexuellt förhållande med en kille och behöver därför något preventivmedel. Kondom är uteslutet.
Jag har dock alltid varit lite tveksam till hormoner… Dessutom tampas jag med ätstörningar och depression. Jag går på Fluoxetin 60mg varje dag, och det hjälper mot hetsätningarna och depressionen. Men jag är fullkomligt livrädd för att gå upp i vikt. Och vad jag förstått på många av mina vänner som går på hormoner så ökar ofta sötsug, en del får sämre hy m.m.
Såna utmaningar kommer jag definitivt inte kunna hantera med tanke på att jag knappt kan hantera vardagen idag. Kan ju varken äta normalt eller se mig i spegeln p.g.a. att jag känner mig så hemsk…
Vad har ni för erfarenheter av preventivmedel, depressioner och ätstörningar?
Personligen gick jag inte upp något av p-medel vad jag kan minnas, men jag började samtidigt med dem vid 15 och då kommer man ju växa lite oavsett vad. Jag vet inte om jag blev mer nedstämd av dem heller eftersom jag redan mådde väldigt, väldigt dåligt av skolan och samhället i allmänhet. Blev jag mer nedstämd av dem var det väldigt lite. Ätstörningarna ändrades inte heller.
Finnas fick jag inte mer!
Om du inte redan gör det borde du verkligen jobba på dina problem hos en psykolog eller liknande, men det låter det som att du redan gör? Medicin tar inte bort alla problem, de tar bort udden av dem (det är i alla fall min erfarenhet av fluoxetin och lamotrigin.
Medarbetare på Skor iFokus
Jag skulle inte ha klarat att leva utan mina Cerazette som är mini-piller, dvs ett snällare alternativ än p-piller. Precis som du har jag ätstörningar och depression. Jag mår så pass sämre utan Cerazette att det överväger alla nackdelar som kan finnas. Jag har inte heller märkt av några negativa biverkningar utan bara positiva.
Natural cycles är ju inget preventivmedel, men med hjälp av den så får man reda på vilka dagar man inte är fertil. Dock får man ju ha kondom när man är fertil. Funkar bra för mig, men då har varken jag eller min sambo något emot kondom :) (Har man jämna cyklar så är det ca 7 dagar per cykel som NC kommer säga att du är fertil. Har man mer ojämna cyklar blir det fler.)
P-stav har använts av min syster utan att påverka hennes vikt och hälsa vad jag vet. Har för mig att min mamma hade det också utan problem.
Jag har en P-dator till salu om de kan vara något? Äter själv fluxeotin och P-piller och elvanse. Har haft mkt ätstörningar men ett år tbx har jag mått stabilt med maten ( jobbat med det som fan, men de är de värt;) Började ganska nyligen äta P -piller och självklart kommer dessa dumma tankar, men absolut inte någon fara. Hade sötsug i en vecka men nu har jag problem att hålla vikten ist. Så mig har de inte påverkat alls isf åt andra hållet:) Hoppas du hittar en bra lösning!:) Pessar kanske kan va nått annars
För egen del fick jag plocka ut hormonspiralen jag hade eftersom jag fick ångestattacker och mådde skit från ÄL till mens. Tog några månader innan jag såg sambandet. Mådde bra från mens o två veckor, sen fick jag ångest som bara stegrades dag för dag i två veckor. För att så bara slå över o må bra igen samma dag som tråkveckan startade. Har dock inget minne av att jag mådde så när jag åt p-piller, men det var å andra sidan femton år snart. Innan barnen. Jag använde p-dator efter att jag tog ut spiral-helsiket fram tills för några år sedan då jag steriliserade mig. Men, jag var 38 då så jag vet att jag inte ska ha mer barn.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#5 rätta mig om jag har fel men man har väl inte ägglossning med hormonspiral? Men är inte helt hundra, så om jag har helt fel får någon gärna påpeka det!
Jodå, det har man. Från preventivmedel.com:
"En hormonspiral placeras, av en läkare eller motsvarande, i livmodern. Därifrån utsöndrar den alltså gulkroppshormoner vilket påverkar sekretet i livmoderhalsen så att det blir ogenomträngligt för spermierna. Utöver detta gör den även livmoderslemhinnan så tunn att ägg inte kan fästa samt, till viss mån, hämmar ägglossningen."
Till viss mån hämmar den alltså ägglossningen, men den hindrar den inte helt. I mitt fall inte alls. Fast vem vet, hade jag stått ut med den kanske det hade påverkats efter några år. Så länge hade jag dock inte lust att må kass. Eländet behagade dessutom inte ligga kvar där den skulle utan kanade ner o orsakade en massa småblödningar i tid o otid. Så istället för att bli mensfri kunde jag aldrig veta när jag skulle blöda. I kombo med ångesten halva tiden var det iaf ett effektivt p-medel, sex fanns inte i min tankesfär.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Cerazette som #2 kallar "snälllare" var definitivt inte "snällare" för mig. Jag tappade sexlust och livslust, blödde konstsnt och fick cloadma (blev fläckig som en groda på stora delar av kroppen, delvis för alltid). skulle alldrig rekommendera min värsta fiende att äta minipiller. Dessutom hamnar hormonerna i miljön och sabbar. Testa kopparspiral?
#7 där ser man på! Alltid kul att lära sig något nytt! Men de andra (hormonella) p-medlen hämmar väl dock ägglossningen? Jag får så förbannat ont vid ägglossning och det upptäckte jag när jag helt slutade med hormonella p-medel
Jag åt minipiller typ cerazett pga högt bmi. Nu har jag slutat och insåg att jag mått skit. Har levt med extrem barnlängtan och sexlust i flera år villket har gått ut över förhållande och vänner. Sen jag sluta med hormonpreparat har jag insett att det va pillerna. Nu mer har jag knappt barnlängtan kommer typ vid ägglossning men sen e den borta och nöjer mig med att få ligga typ 1 gång i veckan. Blev också mycket skengravid villket ledde till att jag hätsåt för att döva ångesten över att kanske va gravid. Helt sjukt att pillerna tog över min kropp och liv på det viset :( Säger aldrig mer piller för min kropp trotts " milda" biverkningar.
Testat femidom? Inte alla som gillar det, men jag tycker det är otroligt mycket skönare och bättre än kondom.