Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 1930 ggr
RoboticLife
0

Allergisk reaktion, hjälp

Denna morgonen upptäckte jag små röda prickar på mina händer, min pappa sa att det är en allergisk reaktion antagligen från en medicin jag nyss började med och att jag måste säga till om det sprider sig Det har börjat sprida sig till mina armar men jag har fullt med ärr och kan inte visa dem snälla hjälp vad ska jag göra? Finns det något annat sätt än att gå till läkaren?

Sindri
0

Du kan ringa läkaren och förklara att du fått utslag och be att få en annan medicin utskriven. Om läkaren ändå vill träffa dig måste du nog göra det.

Om du har ärr som du inte vill att dina föräldrar skall veta om så har läkaren tystnadsplikt.

Karmatarerskanise
1

#1 Tror inte tystnadsplikten gäller om man är minderårig och skadar sig själv. Det kan gå riktigt illa.

Ts du kan ringa 1177 och rådfråga anonymt.

Jag fick utslag över hela kroppen av ett antibiotika.  Skulle fortsätta så länge det inte kliade.

Zadeira
0

Om du har fått en allergisk reaktion på en medicin så måste du gå till läkaren och få hjälp!

Jag antar att du har ärr från att ha självskadat. Det är bättre att du berättar för dem om vad du har gjort så att du kan få hjälp! Både med ditt självskadande, mående och din allergiska reaktion!

RoboticLife
0

Tack för era svar, jag kan inte ringa någon alls för mina föräldrar låter mig inte, jag vill verkligen inte att någon ska få reda på mina ärr. Och tillägger även att utslagen kliar..

Tror ni det kan gå över av sig själv?

jagga-ewe
0

Vänta nu, dina föräldrar tillåter inte att du ringer läkaren du fått medicinen utskriven av? Hur hänger det ihop?

Vad säger bipacksedeln om klåda som biverkning? Ofta står det ju där att om sådant sker ska man omedelbart kontakta läkare.

Det är totalt omöjligt att bedöma om det går över eller inte för den som inte har relevanta fakta. Och till relevanta fakta hör vad det är för medicin och varför du fått den. Det är bara något sjukvården kan svara på. Inte nån på ett nätforum.

Ring 1177.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

RoboticLife
0

Jag menade att jag inte får ringa någon alls nu..har förlorat deras tillit. 

Det är Fluoxetin Orifarm och under biverkningar så stog det att man kan få allergiska reaktioner eller tecken på överkänslighet såsom utslag, svullnad, andnöd etc. 

Jag minns att jag hade andnöd tidigt i behandlingen men det försvann.

jagga-ewe
0

Jag tycker du ska visa dina föräldrar att det står på bipacksedeln att:

Kontakta omedelbart läkare om du får något av följande symtom:

• svullnad av ansikte, tunga eller svalg; svårigheter att
    svälja; nässelutslag och andningssvårigheter (angioödem).
    Sluta ta Fluoxetin Orifarm (Sällsynta)

• klåda och utslag med svullnad av huden, rodnad, svullnad
    av läppar, svalg och tunga, väsande andning, andfåddhet,
    sväljsvårigheter, lågt blodtryck, ångest, hosta och heshet,
    illamående, kräkningar, buksmärta (anafylaktisk reaktion)
    (Sällsynta)

Tillit eller inte, har du fått biverkningar ska du följa rekommendationen och kontakta läkare. Be dina föräldrar ringa, om de inte vill låta dig ringa själv. Det kan vara farligt, allergiska reaktioner på läkemedel är inte att leka med. Jag utgår från att dina föräldrar är rädda om dig, låt dem få veta vad som händer. Om inte annat är det ett sätt för dig att visa att du förtjänar deras tillit.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

IceTee
1

Du måste till läkaren. Punkt slut, inga om eller men. Antingen ringer du eller så får dina föräldrar ringa, men du måste till läkaren. Dessutom kan du inte dölja dina armar resten av ditt liv, det förstår du väl? Nu känner jag inte dina föräldrar men om det handlar om ärr och inte sår betyder det att du slutat skada dig själv, eller hur? Det borde väl göra en förälder glad

Medarbetare på Skor iFokus

Karmatarerskanise
0

Skit i vad dina föräldrar säger. Det är barnmisshandel att inte uppsöka vård då den krävs!!

Zadeira
3

Jag tolkar det som att TS inte får ringa läkaren själv utan att föärldrarna gör det. Om TS är omyndig (vilket hon är) är det föräldrarna som får välja om hon eller de ska ringa.

TS, det är en allergisk reaktion som kan bli riktigt farlig! Skit i dina ärr helt ärligt. Fluoxetin är en anti-depp så jag gissar att du har sådan problematik med tanke på självskadan. De vet med andra ord om att du mår dåligt redan. Det är inte hela världen med ärr. Det är bättre du visar dem än att du DÖR.

Em_
0

För eller senare lär de ju se, kanske kan vara skönt att ta upp ärren när fokus ändå är på något annat? :) Om inte, säg att du har fått i rumpvecket eller under BH:n, där lär de knappast kolla ;) Det kan vara farligt om t.ex. halsen börjar svullna. Hamnar du på akuten kommer dina armar antagligen synas ändå :)

Karmatarerskanise
0

#11 Klart de kollar även på dessa ställen.

RoboticLife
5

Fick kontakt med läkaren och har nu fått allergimedicin utskrivet som jag ska ta ikväll, om det inte hjälper så ska jag till sjukhuset.

Tack igen för svaren

Em_
1

#12 Inte föräldrarna det första de gör.

#13 Vad bra, hoppas det hjälper :)