Akut p-piller
Jag tog ut min pstav för ca en månad sen och har efter det inte ätit något preventivmedel alls. Jag har inte fått min mens än, det kunde dröja sa dem. Jag hade sex för några dagar sen och tog då dagen efter ett akut p-piller, samma dag jag tog den så skedde det igen på kvällen, att jag hade sex alltså, då tog jag ett till akut p-piller dagen efter. Är det farligt eller spelar det någon roll hur många man kan ta? Nu i två dagar har jag haft extrem klåda i underlivet men det ser inte ut som Svamp. Någon som vet vad detta kan vara och hur man kan få bort det? Har det något att göra med utebliven mens eller två akut p-piller på två dagar?
Klådan kan bero på just sexet, det kan ställa till en del med ph-värdet. Men är det inte enklare att använda kondom än att knapra massa dagen efter piller?
Jo jag ska till um på onsdag och fixa p-piller. Ja så kan det i för sig vara! Känner att det är irriterat och svider lite när jag kissar, men det kanske är för att det kliar så mycket?
vad jag vet är det inte farligt, men det är inte speciellt bra för din menscykel att hålla på som du gör. Det är inget hållbart preventivmedel. Varför slutade du med p-stav om du inte har problem med hormoner förresten? För det är ju vad akut -piller är
Medarbetare på Skor iFokus
#2 Om jag vore du skulle jag se till att använda kondom fram tills dess. Det tar ju ett litet tag efter att du börjat med p-piller innan de har full effekt också,
#2 missade ditt inlägg innan, du postade det nog medan jag fortfarande skrev!
I alla fall så kan det bero på att du kanske sprack under sexet, det hände när jag förlorade min oskuld men då drog jag på mig Svamp också. Mest troligt är det att det bara handlar om en obalans efter sexet så jag tycker att du ska avvakta lite, men det skadar inte att ta upp det på umo när du ska dit!
Jag tog ut min pstav för att jag fick problem med mitt underliv och kunde i stort sett inte ha sex alls, lång historia. Men lessade ur på att alltid ha ont under och efter sex för att man inte hade någon sexlust. Nu när jag hade sex för första gången efter pstaven så var det väldigt stor skillnad, positiv skillnad.
Okej ja jag ska kolla med dem! Lika bra att ta ett klamydiatest också, kan det va det? Aldrig haft det, vad är det för symtom?
Dagen efter piller är inte hälsosamma att sända istället för preventivmedel. Just därför står det att det inte ska användas istället för preventivmedel. Använd kondom eller avstå från sex till dess att du har annat skydd.
#7 ja, gör ett test!
Symptomen kan vara sveda när man kissar, flytningar, klåda och några till jag inte har koll på. Men det är väldigt vanligt att man inte har några symptom alls. Hade jag inte fått en brev om att jag borde testa mig hade jag nog inte vetat om det alls faktiskt och jag brukar alltid få problem med allt känns det som!
Ett tips är att läsa bipacksedeln till den medicin som du tar. Där står hur man ska använda akut p-piller och hur de fungerar.
Rekommendationen tror jag är att max använda akut p-piller varannan månad eftersom de stör dina hormoner så mycket och då endast 1 gång. Så 2stycken efter varann är inte alls bra.
När jag hade klåda berodde det på Svamp. För att förhindra mer svamp tvättar jag nu med olja direkt efter sex och vid dusch. Använder jag glidmedel måste jag skölja snippan direkt efter sex så glidet försvinner annars får jag klåda. Har jag sex utan glid får jag ofta klåda av att det är för lite "naturligt glid".
Så mitt tips är använd glid och se om det blir bättre annars kolla upp det och tvätta med olja.