Luktar i underlivet
Allting är som vanligt annars men tycker jag luktar mer från mitt underliv. Vad kan det bero på?
Luktar det illa eller luktar det bara starkt?
#1 Beror på vad man anser luktar illa eller inte. Underliv tycker jag inte luktar gott någon gång haha! Men är starkare än innan, dvs starkare av den "vanliga" lukten.
Har du ätit något speciellt? Tagit någon medicin? Det kan bero på mycket, men inte nödvändigtvis något allvarligt. Det kan vara så vissa dagar i månaden, i och med att hormonnivåerna ändras.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#3 Nej inga mediciner, ingen annorlunda kost.
Detta har aldrig hänt innan, och varit så runt 1,5-2 veckor.
Kanske en ide att gå till gyn? mest för att du ska slippa oroa dig.
Annars kan du testa att doppa en tampong i filmjölk och föra in, 2*3 gånger om dagen, i några dagar. Se om det blir bättre om du får hjälp med mjölksyrabakterierna.
//Ida
#5 Avskyr verkligen gyn, får sån grym ångest så helst inte mer än nödvändigt.
Använder ej tampong, enbart bindor. (aldrig gillat tamponger tyvärr)
ok, men om du testar minsta möjliga tampong för att få upp filen? annars finns mjölksyravagiatorer att köpa på apotek, betydligt dyrare.
man kan testa ljummet sittbad med ekologosk raw vinäger, typ kung markattas ofiltrerade äppelcidervinäger i, det har också lågt pH och mjölksyrabakterier. men är i mitt tycke kanske lite krångligare.
//Ida
#7 Inte om jag måste ha den inne så fungerar det dessvärre inte.
Har bara dusch. Ej tillgång till badkar. (badar inte hos andra).
Sitta i en balja?
hur som helst, det är ditt val. et kan hjälpa att få balansera pH och mjölksiyrabakterier i underlivet. Välj själv hur du vill få dit dem..
//Ida
#9 Äger inte så stor balja och får ej plats i duschen. (liten dusch)
Hur vet du att det beror på det då? När allting annat är som det brukar? Googlat men hittar bara det med flytningar och det har jag ej.
#10 Jag skrev i mitt första inlägg att det kunde bero på det, och att det kan vara värt att testa, eller gå till gym. Du skrev att gyn helst inte var ett alternativ, och då fortsatte jag på pH-temat.. Jag vet inte att det ÄR det, men jag vet att obalans i bakteriefloran i underlivet kan ge ändrad lukt. Jag vet ju inte ens hur mycket det ändrats. Jag vet bara att du skrev om det, och då trodde jag att du upplevde det som ett problem. Jag försökte bara hjälpa.. Passar inte den hjälpen får du försöka hitta på annan råd.
Jag vet av egen och andras erfarenhet att störd (om än bara lätt störd) bakterieflora, kan ge många och ibland besvärliga symtom, och det brukar vara relativt lätt åtgärdat.
//Ida
#11 Ja lukten är ett problem för mig. Ja jag vet det, tråkigt att du tagit det hela på helt fel sätt?
Gyn ska väldigt mycket till innan jag går dit. Panikångest mm. Så det är bara fruktansvärt jobbigt för mig.
Ja jag kan tyvärr inte fixa det på något av dem sätten du skrev, inget val från min sida.
Tråkigt att du har det så svårt. Fråga på apoteket, de kanske har något annat som kan hjälpa. Risken är förståss att du måste pilla upp något, om de finner på bättre råd.
vad tvättar du underlivet med? Många intimprodukter/tvålar etc stör systemet, och kan orsaka obalanser? Kan det vara något sånt?
//Ida
Personligen fungerar bara olja för mig. Då brukar jag väja kokosolja, den oprocessade. Men allt annat brukar förr eller senare ställa till div problem. Oftast klåda, men ibland lukt eller sår.
//Ida
#13 Parfymfri tvål samt intimtvål (kommer inte på namnet på den nu).
Kan man plötsligt inte tåla det? Haft det flera år samma.
Ja "pillra" upp något gör mig inget, så länge det inte känns att man har det där.
Bara jag som tycker det är pinsamt att fråga på apoteket om sånt hm men får väl försöka ta mod till mig att göra det.
Tänk så här, de på apoteket vet ganska mycket i frågan. Och de brukar generellt vara ganska diskreta.
Jo, man kan plötsligt och efter flera år reagera annorlunda. Det räcker med att något i dig, som tex hormonnivåer ändrats, så kan du reagera annorlunda på samma produkter.
Jag hoppas verkligen att det hjälper.
Vad gäller att känna av tex en tampong.. Oftast (säger inte att et är så i ditt fall) så har man inte fått upp den tillräckligt högt då, eller så är den för effektiv, alltså för uttorkande. Har man köpt minsta sorten, och även blött upp den något, samt får uppt den tillräckligt högt så ska den inte kännas. Pratar generellt nu, inte att det måste vara så för dig. Jag hade samma problem med tampong i början, sen kom jag på hur jag skulle vinkla den för att få upp den ordentligt. och då slutade jag känna av dem.
//Ida
#17 Jo vet men är tyvärr inte så enkelt att bara tänka så.
Jag tycker inte tampong är bekvämt, provat många gånger men nä, är bindor som gäller. Alla trivs inte med det även om det sitter rätt :) Sedan blöder jag en hel del så bindor är smidigare med för mig :)
Nej jag vet, men om man förutsätter att det kommer bli skitjobbigt att prata om något, så blir det inte heller lättare. eller hur? Det kan ju lika gärna gå bra.
Visst är det så att tampong inte passar alla, det vet jag mycket väl. Tänkte att eftersom syftet med tampongen denna gång inte är att suga upp utan distribuera, så kommer den inte vara lika störande, eftersom den redan är åtminstone halvfull. Men givetvis gör du som du vill. Jag tänkte bara ge dig en annan infallsvinkel.
//Ida
#19 Jag förutsättar inte att det ska gå bra eller dåligt, utan tycker bara det är allmänt pinsamt ;)
Jo förstod det men bara förklarade hur det fungerar för mig :)
ok :)
//Ida
Det finns små tuber med gel som du kan spruta upp om det eventuellt skulle vara obalans och så behöver du inte ha något där.
Använd inga typer av tvålar i underlivet!!!! Vatten eller olja.
Bara trosor i naturmaterial, nej inte ens 5% elastan. Förstår inte att de flesta accepterar det. Jag syr egna för min kropp reagerar på all syntet.
Ja, kroppen kan "tåla" nåt i flera år, sedan får den nog och säger ifrån. Gäller både kläder, mat och vanor.
Och du får välja själv - skall du gå och ha bekymmer för detta i flera år eller söka hjälp? Eller våga prova något av de förslag du fått? Vad du än får för förslag är det ju något du aktivt måste göra, handla, prata, smörja in etc. Ingen kan ju "heala" dig på håll.
#23 Kan inte byta ut alla mina underkläder. Finns definitivt inte ekonomi till det. Men vart kan man köpa utan syntet som inte kostar en halv förmögenhet?
Bara vatten hjälper inte. Hade det förr, men kändes ofräscht osv. Olja tycker jag är svårt att få bort :/
Våga prova? Jag har inte sagt att jag inte vågar att prova något förslag?
Handla, prata har jag aldrig sagt att jag inte ska göra? Inte heller att jag inte kan smörja in, vad har du fått det ifrån? Enda jag sagt är att jag inte tänker gå till gyn om det absolut inte kräver, har man inte den panikångesten jag får så kan man inte förstå det heller. Och Har man inte tillgång till vissa saker så är det ju omöjligt att göra det?
Använder mycket bomullstrosor.
Sover utan på natten, Sällan tajta kläder på mig.
Sånt vet jag kan orsaka annars
Du kan testa att tvätta dig med gräddfil, smörj helt enkelt in underlivet med det och skölj bort lätt med ljummet vatten innan du kliver ur duschen, du kan även smörja in inuti med fingrarna (som du inte sköljer bort)
Jag har gjort så här i ett par år, det enda som inte irriterar, ger mig sveda eller extrem klåda 🙂 (gyn tyckte jag var smart när jag berättade detta dessutom..)
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#26 Tack för tipset! Men hur påverkar det om man har sex? Eller man kan inte ha det alls under de dagarna? =)
#27 Du kan ju testa Lactal och se om det hjälper, eller som #26 säger, gräddfil ;) Nog för att jag aldrig har hört talas om det, har bara hört om att vissa har fil där. Kanske bäst att köpa ekologisk då också ;) Annars finns det ju probaktieria tabletter som man sväljer som kan hjälpa!
#28 Lactal är det jag har.
Hur stora är dem tabletterna? För har problem att svälja allt för stora tabletter.
Probiotikatabletter kan man krossa och blanda med t ex yoghurt.
#30 Låter bra! Får kolla upp dem tack.

Det finns vagitorier med probiotika på apoteket
http://slidkatarr.se/mjolksyrabakterier
Probiotika har positiva egenskaper på det mesta och kan aldrig göra skada!!!
En ganska okänd positiv effekt är att det kan hjälpa mot finnar!
Det borde inte påverka sex, men jag är osäker på hur det påverkar om du har sex med kondom eftersom man ju till exempel inte ska använda kondom tillsammans med olja eftersom det kan göra att kondomen spricker.
Men som det verkar som nu har du väl någon slags obalans i underlivet och borde nog helst undvika sex ett tag ändå för att undvika att skapa värre problem eller att det inte ger sig.
Ja, jag kör alltid ekologisk gräddfil och anledningen till varför jag just väljer gräddfil är att jag upplever att vanlig fil (som jag i övrigt skulle få slänga eftersom den inte finns i små förpackningar och jag inte tål att äta den) känns uttorkande för mig vilket inte gräddfilen gör som är fetare 🙂
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#33 Där ser man! Ska jag ha i åtanke om det behövs någon gång ;)
Det kan vara Bakteriell vaginos, men prova det andra först om du inte vill gå till gyn. Inget av tipsen du fått är dåliga, det värsta om kan hända är att de inte fungerar.
Är det Bakteriell vaginos måste du däremot bli undersökt och få en gel utskriven (vissa får tabletter att äta vet jag) men det är inte så farligt. Jag kan dock förstå om du tycker att det är jobbigt att bli undersökt där nere och det är helt okej, även om du borde jobba på det.
I mitt fall brukade det yttra sig i illaluktande flytningar och inget mer alls. De undersökte mig första gången och sen fick jag komma dit och beskrev mina symptom och behövde inte bli undersökt igen. Jag hade det två eller tre gånger tror jag, men insåg sen att det berodde på mitt p-medel trots att det uppkom efter ett par år.
Som sagt- inga av de här tipsen verkar farliga, men om det inte går över tycker jag att du ska söka hjälp. Du kan ju förklara att du tycker att det är jobbigt för dem så kanske ni kan lösa något som känns tryggare för dig?
Medarbetare på Skor iFokus
#35 Det är inte just att bli undersök som är det jobbiga utan själva besöket. Har social fobi och panikångest. Och ingen som kan följa med mig det. Så hela alltet är extremt jobbig process för mig. är därför jag undviker det in i det sista, vet att man inte ska undvika men måste få jobba på det i min takt annars blir det bara värre tyvärr.
Har talat med dem innan. Gäller att jag får en tid där jag kan ta det tid jag behöver, vilket är svårt sa dem för att de har tajt med tider :/ Och närmaste nu när jag ringde är 3,5 vecka till.
Ja jag håller på att läsa kring de andra förslagen och fundera på de som är möjliga.
kollade på apoteket men frågade aldrig. (manlig som var där, ännu värre än kvinnlig för mig att fråga om sånt) så får bege mig till apoteket en annan dag igen.