Tankar om P-medel
Nu har jag varit utan preventivmedel(hormoner) i över 2 månader och mår så himla bra. Jag och min pojkvän vill inte ha barn just nu så vi "skyddar oss" genom "att dra ut den", fast egentligen vet vi båda två mycket väl att det inte funkar så. Jag har använt neovletta, evra(plåster) och yaz dom senaste 4 åren och inget har funkat bra, jag har mått dåligt på olika sätt av alla 3. Noll sexlust, deppig, känslokall och skört underliv bland annat. Nu när jag inte äter nått alls så mår jag så himla mycket bättre, sexlusten är tillbaka och jag har inte konstant klåda/irritation där nere som jag haft förut.
Nu senast när jag bytte till yaz så ville jag egentligen inte äta några hormoner och det sa jag, men barnmorskan på UMO förespråkade det och det slutade med att jag gick därifrån med ett recept på hormoner iallafall. Jag/vi måste verkligen ta tag i det här med skydd nu, men jag vill inte gå till UMO igen och diskutera det här för att det kommer säkert sluta med att jag börjar med hormoner igen. Nu när jag testat på att få känna mig som en människa igen så tar det verkligen emot att börja testa mig fram med hormoner igen för att hitta rätt, och det verkar vara det barnmorskorna rekommenderar. Alternativen som finns är väl typ P-dator/app som dom inte rekommenderar, koppar-spiral som jag hört kan irritera underlivet (dvs inget för mig), och gummin av olika slag, och jag känner mig och min pojkvän tillräckligt väl för att förstå att vi inte kommer att sköta oss med kondom eller andra gummin i längden.
Finns det nån som känner igen sig? Jag vet egentligen inte vad jag vill ha ut av den här tråden, men jag vill bara få må bra samtidigt som jag slipper oroa mig för att bli gravid. Vad hade ni gjort?
(Förlåt om jag låter tjurig och negativ. Och snälla, skippa elaka kommentarer tack! Jag vet hur naiva vi är som inte skyddar oss just nu).
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag är inte överdrivet insatt i det hela, men det finns ju stavar till exempel. För jag fattade det som att du bara tagit pillervarianter och plåster än så länge?
#1 Det stämmer, jag har funderat på både hormon-spiral och p-stav men båda innehåller hormoner och kan medföra samma biverkningar som jag haft i 4 år nu, och det tar verkligen emot att börja testa mig fram bland hormoner igen. Negativ som jag är så känns det garanterat som att jag kommer att drabbas av biverkningar igen, som jag gjort av det jag testat hittills 
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#1 Ts har sagt att hon mår mycket dåligt av hormoner.
Du kanske kan prova pessar.
Själv har jag en p-dator och mår mycket bättre nu än när jag åt p-piller. Men jag blev faktiskt väldigt duktig på att använda barriärmetoden kondom under tre år där jag inte hade p-datorn.
Om ni har avbrutet samlag så och absolut inte vill bli gravida så borde du ta dagen efter piller. I alla fall kring ägglossning. Det är inte hormonfritt.
Men jag vill slå ett slag för barriärmetoder. För om du och din pojkvän inte vill stå för konsikvenserna som en graviditet innebär. Så borde ni kanske motivera varandra att ta ansvar. För visst kan du göra abort. Men då är det ju endast DU som står för konsikvenserna. Vilket inte är helt rättvist.
Jag har inte hört att kopparspiral ska irritera underlivet, däremot kan det påverka så man får mer mens.
Känner igen mig i det där att hormonerna spökar och man inte vill knöla med gummi, själv har jag landat på Essure men det är ju inte så mycket hjälp för din del🤦♂️

Jag hade samma bekymmer med så många p- medel och jag fick tips om kopparspiral. Insättning och uttag av stav var många resor värre än spiralen, även om insättningen av spiralen gick fel och gynekologen fick sätta om den 3 ggr. Nu hade jag i grunden inga problem med galet mycket mens eller mensvärk. Mensen blev lite rikligare men inte värre än så. I övrigt mådde jag som en prinsessa helt utan hormoner. Jag säger testa! Funkar det inte är den bara att ta ut och det är gjort på 2 sekunder och gör inte det minsta ont, till skillnad från staven som fick grävas ur armen på mig och lämnade ett fult ärr…
Du har inte funderat på minipiller (Neovletta och Yaz är kombinerade p-piller)?
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 

Jag kan inte heller ta hormonella p medel, har en svår bindvävssjukdom som orsakar ännu mer smärta med hormonella p medel. Vi kör också på att "dra ut den". Gjort det i ca 1,5-2 år. Aldrig blivit gravid, förhoppningsvis är jag inte fertil alls.
#3 Dagen efter piller vill jag inte ta regelbundet, de gånger jag tagit det har jag fått en blödning som är mycket värre än mens. Känns inte som det kan vara bra för kroppen att framkalla såna blödningar regelbundet. Pessar har jag funderat på som alternativ till kondom, men(förlåt för to much information) ibland kommer min pojkvän väldigt långt in i mig, nästan så att det gör ont. Känns som att han skulle putta till den då och sabba skyddet, eller den kanske sitter kvar ändå?
#6 Jo jag har funderat på det, jag har ju bara kört kombinerat förut. Det är mycket möjligt att mini-piller skulle funka bättre, men just nu är jag bara väldigt anti allt som har med hormoner att göra, har verkligen ingen lust att börja testa mig fram igen. Så hormoner känns som sista alternativet just nu.
Det som lockar mest är p-dator/app men jag tvekar eftersom så många är negativa till det. Är mest påläst om NC och det verkar som att folk antingen hyllar eller varnar för det, det verkar inte finnas något mittemellan. Har en kompis som kört det 1,5 år och som är jättenöjd, medan mina andra kompisar avråder mig från att köra det eftersom de "hört" att det inte funkar..
#8 Jag har provat både kombinerade p-piller och minipiller. Det var som natt och dag för mig! Jag blev ett monster med kombinerade p-piller då det i efterhand har visat sig att jag är känslig mot östrogen (som finns i kombinerade p-piller). Med minipiller har mitt humör stabiliserats och jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv!
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Jag har p-datorn LadyComp som jag haft över 2 år och är väldigt nöjd med den!
#8 Dagen efterpiller är ju inte heller något man ska ta regelbundet. Det är inte bra för kroppen.