P-stav och blödning/mens
Jag satte in min p-stav för kanske en månad och en/två veck(or)a sen. Satte in den utan att ha mens. Först gick allting jättebra, jag blödde inte alls eller liknande. Fick mens den ungefär den tolfte, till en början mycketmycket lite, sedan blev det lite mer och nu är det nästan ingenting. Det kommer mycket sällan blod i trosskyddet, men jag har ibland kollat med en tops ibland och då är det liksom, inte färskt blod, utan typ brunt. Det blir bara mindre och mindre, men jag är ändå orolig för att det inte ska gå över. Är ju inte så fräscht att ha sex när man blöder heller, och jag börjar bli väldigt sugen.
Jag har väl en gissning, eller mer fundering. Kan det vara så att kroppen försöker bli av med det som möjligtvis kan finnas där inne? Jag vill verkligen att detta ska funka då jag vet att jag inte kommer kunna äta piller, och är rädd för att sätta in spiral eller liknande. P-ring verkar så krångligt med uttagning och insättning också. Jag har avskyr verkligen att ha mens, nästan så jag inte mentalt klarar av det. När jag var yngre brukade jag ofta bryta ihop när jag fick mens. Måste jag ta ut denna stav vet jag inte vad jag ska göra.
Jag har gjort ett grav-test som visade negativt. Jag har inte haft några andra biverkningar. (Vad jag märkt av, iallafall)
Har nexplanon om det hjälper.
Tyvärr blöder en del konstant med p stav. Du får vänta och se.
Jag blödde under hela tiden jag hade p-stav, det var ungefär ett halvår, sedan tröttnade jag.
Jag tycker du ska ge det lite tid, sex månader brukar man väl säga är "prövotiden"? Och det låter ju som att du bara har lite flytningar nu?
/Christine
#3 När jag satte in den, var väl 15 år då, så sa barnmorskan att det kan vara lite mellanblödningar i två månader typ. Innan hade jag ätit cerazette utan någon blödning och då trodde dom att det skulle vara samma med p-staven. Men som sagt, är ju så himla olika från person till person hur man reagerar.
De brukar vilja att man ger staven minst ert halvår innan man kan bedöma om den fungerar! Allt kan hända på den tiden! Dessutom tycker jag inte att det låter som ett problem me den mängden blod? Ge det några dagar att "rinna ut", allt kommer inte ut samtidigt Men p-stav kan ställa till med mycket! Jag fick mens lite när som helst och mådde otroligt dåligt psykiskt
Medarbetare på Skor iFokus
Jag har själv p-stav och det var ungefär som du beskriver det, i början, nu har jag aldrig mens och har min 2a p-stav. (:
#6 Hur länge hade du det så? #5 Jag vet att de vill att man har den i ett halvår, men saken är den att jag inte kommer klara av 6 månader med mens och utan sex. (Både jag och min pojkvän har mycket hög sexlust) Har ju knappt klarat av att ha det i en vecka förut, hur ska man gå flera månader? #3 Det är inte ens som flytningar. Det är inte kladdigt eller något sådant. Den första veckan var mensen mer riklig, då såg jag att det var färskt blod. Men nu kommer det ju knappt ut något, och det som är kvar är brunt och liksom inne i slidan. Är väl mest rädd för att det ska börja blöda mer igen.
Tycker dock inte det låter som du har mens nu? Att det kommer lite blod på en tops skulle jag inte räkna då du inte verkar behöva använda mensskydd, men sånt är ju upp till var och en! Du kan ju självklart ta ut den, men personligen tycker jag att det är dumt eftersom kroppen inte har vant sig ännu och du inte har några andra alternativ
Medarbetare på Skor iFokus
#7 - Jag ser inte problemet om det nästan inte är nånting? Det är bara att sexa på, det finns ju dusch :)
/Christine
Jag fick väldiga humörsvägningar och blödde konstant när jag satte in min p-stav (hade den ca 4 mån sen orkade jag inte mer) och barnmorskan kom fram till att jag antagligen är överkänslig mot gestagen. Ge det lite mer tid skulle du känna att det inte blir bra så kan du alltid kontakta barnmorskan.
TS hur har det gått? Satte in min p-stav i slutet av oktober, fick mens ca en månad senare och har nu haft blodblandade flytningar konstant sedan dess… Varierande mängd blod , från att jag knappt behöver trosskydd ( dock behövs det) till att jag måste ha binda utan att det blir en riktig mensblödning.. Har sedan min mens(i slutet i november) alltid varit bruna flytningar så inget färskt blod och jag håller på att bli tokig.. haha nä men är rätt van nu, men vill kunna sova utan trosor någon gång…. 😴
#11 Jag fick tyvärr ta ut den.