Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 22564 ggr
Anonym
4

Att bli ren efter toabesök

Detta är något jag skäms som fan över, men hoppas få höra att det finns fler som har samma problem eller någon som kan ge tips på hur man kan lösa det.

Alltså, jag har jättesvårt att bli ren efter att ha gjort nummer 2. Kan använda flera meter papper och vatten osv., men det är som att avföringen är så tunn att den tar sig in överallt i alla veck osv. Och ända sedan jag var liten har det alltid varit så att om jag t.ex. tagit tempen där bak så har det varit spår på termometern sedan. Trodde länge att detta var normalt.

Men så har jag pratat med flera personer som har analsex ofta och som sagt att bara de gjort nummer 2 innan så är det lugnt, de är rena inuti. Jag verkar aldrig vara ren inuti utan om jag t.ex. torkat mig och till slut blivit ren och sedan sköljer upp vatten i tarmen för att verkligen bli helt ren så kommer det ut rester. Ibland går det öht. inte bli ren om jag inte sköljer med vatten. Detta är ett enormt problem som gör att jag inte vågar göra nummer 2 ute bland folk eftersom jag kan bli kvar på toa ibland över en halvtimme pga. torkandet, och det gör även att jag missat bussar och sådant för att jag behövt gå på toa innan och suttit och torkat till efter bussen gått för länge sedan. Inget man kan förklara heller så om man missar en buss får man komma med någon annan ursäkt till varför man missade den, vilket är jättejobbigt när det verkligen inte var ens eget fel. Har gråtit av skam över detta och hoppas höra någon som har liknande problem/någon som lyckats lösa det.

Haztparken
2

Hur menar du nu? Menar du att när du bajsat så torkar du inte bara dig utanpå utan även inne i analen?

Anonym
0

Ja, om jag inte torkar lite innanför öppningen så är det spår/rester kvar där, och de kan komma ut som läckage senare. Men oftast spolar jag upp lite vatten för att "resterna" ska komma ut. Låter inte fräscht, men är nödvändigt.

Haztparken
20

#2 Alltså man ska inte hålla på och greja en massa med sin kropp invändigt, det stjälper oftast mer än det hjälper.

Man har väldigt känsliga slemhinnor inne i ändtarmen och håller du då på och torkar och tvättar där så retas dessa vilket kan resultera i en del olika saker men det kanske är ett av problemen till ditt läckage?

Hur är din avföring normalt? Är den lite lösare så är det inte så konstigt om det finns mer rester kvar.

Men samtidigt, att där är rester kvar i analen är inget konstigt. Stoppar du in ett finger i din näsa eller ditt öra så får du ut snor eller öronvax och visst du kan ta bort det men det kommer ju nytt efter ett tag ändå ju, exakt likadant med din ändtarm, ny avföringen kommer eftersom det hela tiden förflyttas genom din magtarmkanal.

Så nej sluta torka dig inuti, det är inte bra. Kan ta ett tag för dina slemhinnor att läka och bli normala igen om de nu har blivit irriterade.

Men har du sedan riktigt läckage, då bör du kolla upp det för då är något fel. Kolla in avföringsinkontinens.

[postmortum91]
3

Gå till en läkare, det hade jag gjort. Jag tror inte det är normalt.

Anonym
2

Läckage är inte problemet, utan problemet är att det fan inte går att bli ren pga. att avföringen är för lös och därför kommer in i alla veck osv. inuti. Det är bara om jag inte torkar jättenoga och en bit innanför öppningen som det inte blir läckage. Det är knappt ett problem nu då jag vet bättre hur jag ska torka, men det händer ibland. Men problemet är ju att det kan ta hur lång tid som helst att bli ren och ibland går det knappt även med vatten på papperet.

Jag vet inte hur många som tempat sig där bak eller haft analsex/använt leksak och som därför vet om de är rena inuti eller inte? Vill gärna ha svar på det. För jag har hört båda versionerna, dels de som säger att de måste rengöra sig med vatten, alltså spola in vatten som man sedan "trycker ut", och andra som är rena ändå. Det är inte samma sak som med snor, utan det handlar bara om konsistensen på avföringen.

Men då kan jag ju passa på att fråga folk som svarat hur lätt ni blir rena efter nummer 2? Är jag verkligen den enda som måste torka mig i evigheter innan det blir rent?

AnneN
1

Jag kan rekommendera att du tar reda på orsaken till att du har lösare avföring. Jag kan känna igen problemet med att torka rent om jag är lös i magen pga att jag fuskat med maten då jag är glutenintolerant.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Haztparken
5

#5 Du skriver det själv, avföringen är för lös. Där har du problemet och också lösningen. Ändra din kost så att din avföring blir fastare så bör du uppleva en klar förbättring. Fungerar inte det så bör du åka till en läkare så att du får det kollat så det inte är något större problem som ligger bakom.

För normalt sätt ska min inte behöva torka på ett visst vis eller behöva torka inuti för att slippa läckage.

Jag har inte tempat mig där bak så jag vet inte hur det ser ut för mig, enda gångerna jag varit i min anal är det för att jag varit förstoppad och försökt få ut avföringen och då är det ju klart där finns bajs där. Men jag kan ju dra en parallell till mina hundar, dom tempar jag i rumpan och ja, när jag drar ut tempen är där lite avföring på även om dom har normal och bra avföring. Det är helt normalt att ha avföringsrester kvar, det fastnar kanske lite i tarmväggen som åker med ut nästa gång du går på toaletten t.ex. 

För att bli helt ren måste man skölja med t.ex. lavemang eller dylikt men det är ju inget naturligt och inget som ska användas om man inte är i behov av det (t.ex. vid förstoppning, inför koloskopi m.m).

Kan dra ett exempel. Om man ska göra en koloskopi så kan man i vissa fall få behöva göra ett lavemang före just för att man ska få bort alla avföringsrester i tarmarna så att läkaren kan se ordentligt med kameran. Det är rätt vanligt att det behövs så det säger ju sig själv att det är helt normalt och vanligt att alla ha rester kvar efter dom bajsat, annars hade det ju aldrig behövts! (Har själv behövt göra det.)

Man "ska" inte vara helt ren inuti för det kommer ju avförings där titt som tätt så det hade varit väldigt konstigt om man skulle varit helt ren där. Tänk att du gnider bajs mot en vägg, nog blir där bajsstreck på väggen. Tänk dig då istället för en vanlig vägg så är det dina tarmväggar som bajset åker igenom påväg mot analen, klart det lämnar spår!

Att du fått höra olika versioner är ju inte så konstigt eftersom alla är olika och i ditt fall tror jag att det mycket beror på kosten. Äter man bra och har fast avföring så åker allt lättare ut tillsammans än att fastna i tarmarna.

Har jag diarré så får jag torka mig mycket innan jag blir helt ren, har jag normal avföring så behövs det knappt två torkningar max. Men jag torkar aldrig inuti.

[Devya]
1

Om din avföring är lös är det inte särskilt konstigt alls. Din avföring ska inte vara lös så du borde kolla upp hur det är med din kost och se efter vad du kan ändra för sådär ska det ju inte vara.

pyromanen
3

Det finns bajs i ändtarmen, det är ju liksom analens huvudsakliga funktion att släppa ut bajs. Just den uttersta biten kan vara utan en korv om man nyss varit på toa och inget nytt bajs hunnit ut dit, men även som nybajsat kan det finnas små bajsflingor eller om man är lös "klet". Och eftersom det ska vara så är det onödigt att skämmas. Det låter som att du är lös hela tiden? I så fall kolla upp om det är nån mat du inte tål. Du skriver också något om "alla veck", har du testat huka över en spegel o kollat hur du ser ut? Finns det verkligen en massa veck? Annars rekommenderas bide' eller handdusch, det är i alla fall snällare mot slemhinnan än jättemycket torkning. Är du "nojig" mot bajs? (Mer än andra menar jag, alla tycker väl bajs är äckligt, men jag undrar om ditt problem skulle kunna vara nojighet snarare än fysiskt problem?)

[tk1971]
4

Har du hemorrojder? De kan göra så att ändtarmsöppningen inte sluter helt tätt, och att det bildas en massa veck och grejs där det inte går att komma åt. Om detta är ett så stort problem som det låter när man läser rekommenderar jag ett läkarbesök.

Candela
2

Jag tror att det beror på konsistensen på bajset. Ibland har jag verkligen perfekt konsistens, då blir det inget bajs på pappret alls när jag torkar mig 😃 Andra gånger är det kletigare konsistens så att man kan få torka i en evighet. Det beror förmodligen på vad man äter.

[Indii]
1

#11 Precis, det beror ju på kosten vilken konsistens avföringen får. Har också svårt att tro att någon som stoppar in en termometer där bak får ut den helt ren sen.  Det finns alltid lite rester kvar även om man nyligen varit på toaletten.

nypisnina
3

Jag gissar att dina kompisars ändor också är fulla av bajs när det drar ut något som varit där inne och härjat, men de vill inte erkänna det. Det kan vara olika mycket bara beroende på konsistens.
Alla har bajs i tarmen och man ska absolut inte skölja inuti i onödan eftersom man stör bakteriefloran.
Jag har en oerhört konstig mage, ingen dag är en den andra lik, ibland upplever jag många olika konsistenser på en och samma dag och jag känner verkligen igen att det ta en evighet att torka sig ibland.
Ju mer du torkar, desto mer retar du anus, och ju mer du retar desto mer vill tvåan komma ut. Din tarm verkar upprörd så låt den vara och torka inte för hårt.
Skulle med vilja veta om det kan vara så att du har hemorrojder? Eller om du har ont i analöppningen?

Ändra kosten så d inte är så lös i magen, prova att använda ac3 Comfort ett tag så analen blir mer normal och försök att torka snabbt och lätt utan att störa slemhinnorna genom att torka inuti.
Olja är en bra tvättare för att ta det sista, fett rengör och skyddar samtidigt, sen kan man torka sig lättare och få bort överflödig olja och man retar inte så mycket slemhinnor eftersom fettet skyddar. Vitt vaselin är också bra.

P3pz
3

Kan det inte vara så att ditt bajs är löst eftersom du sprutar upp vatten i analen!? :S

Man tar ju liksom lavemang för att lösa upp bajset lite när man är förstoppad, så vad tror du händer om du spolar upp vatten där regelbundet!? Jo du ger dig själv ett regelbundet vattenlavemang som sätter sprutt i kistan och som kan vara orsak till ditt lösa skit, din analläckage osv.. 

Jag kan inte riktigt förstå problematiken i det hela, torka dig i röven inte i tarmen, sluta spola upp en massa vatten i tarmen. Det skadar din tarm mer än att göra nytta. 

Och jag kan nog garantera dig att dina vänner släpper ut skitrester när de har analsex.. 
Men vad vet jag, själv anser jag att analen är enkelriktat och skulle aldrig falla mig in att föra in något i röven så vida det inte var pga medicinska orsaker.

"There is life after abuse. This is mine"

Fialialej
2

Gå till läkaren och kolla upp så att det inte faktiskt är något problem. Om det INTE är något fel enligt läkaren så tror jag att det är något mentalt som du själv hittat på och blivit lite manisk kring.

Försök torka dig EN gång, och använd trosskydd om du är orolig för att det ska läcka. Att hålla på och torka och pilla mycket är nog inte bra alls.

"På natten är alla katter svarta"

RoxannaS
1

Om du har problem med att "torka rent" så prova använda våtservetter? Eller tvättlappar?

Jag fick börja göra de efter jag fött barn då de blev liksom som "skinn-överflöd" kvar utanför, som gjorde de svårare att torka utan att bli irriterad. De var mamma som tipsade mig om det. Så jag har alltid ett paket våtservetter med mig när jag ska göra nr 2 . Funkar utmärkt =)

men de är inte alltid jag behöver använda. Säger som de andra, konsistensen på avföringen hade stor inverkan.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Anonym
0

Blir fan helt matt av intelligensnivån i den här tråden. Vill tacka den lilla minoritet som ändå gett vettiga råd. #6: ska kolla upp om jag inte tål gluten.

Men några av er andra:

1. #15. Läste du inte det jag skrev om att jag inte blir ren, dvs. att det kommer skit på papperet i all jävla evighet, och att jag haft läckage där det kommit brunt i trosorna? Du tror jag inbillar mig detta? Ser i syne att det är skit på papperet och brunt i trosorna? Alltså, för i helvete. Och, vad då torka mig EN gång? Alltså?????? Du säger alltså att jag ska torka mig en gång trots att det fortfarande är skit runt öppningen och att detta skulle innebära spår i trosorna sedan? Vad är det för jävla idé? Du hade alltså tyckt det var okej att dra på dig byxorna trots att det fortfarande kom massa brunt på papperet och att detta skulle innebära bruna spår i trosorna senare?… Ja, antar att alla inte kan ha samma hygieniska standard.

2. #14, du tror på allvar att om jag spolat upp vatten och rengjort så kommer det påverka hur konsistensen är dagen efter/nästa gång jag gör nr 2? Vattnet man spolar upp PRESSAS UT!!! tillsammans med resterande avföring. Detta är hela poängen med rengöringen, det ligger inte kvar vatten i tarmen och gör kvarvarande skit lös. Och ja det märks att du inte är någon som har erfarenhet av analsex eftersom du (och många andra i denna tråd!) tror att alla alltid har bajsspår i tarmen. Detta stämmer inte. Har själv en förvånansvärd engångserfarenhet av att ha varit helt ren en bra bit in en gång när en person jag hade sex med oväntat stoppade upp ett finger där bak när han gick ner på mig. Spårfritt och doftfritt, detta är normalt för folk med bra konsistens på avföringen.

Till alla er som på allvar tror att det kommer skit på snoppar när man har analsex; jag vet inte hur jävla ofräscha ni tror att folk som gillar analsex är? Att synen och stanken från skit som följer med ut är helt normalt och tolererat? Snälla någon, vet verkligen inte vad jag ska säga. Känns som en jävla fördom och förolämpning mot folk som gillar analsex. "Har man analsex står man säkert ut med att det kommer med bajs ut/stinker!!!!1111"

Orkar inte läsa igenom alla meddelanden igen men till er som säger "sluta torka inuti!" vad är det ni inte fattar med att jag lidit läckage innan jag började torka innanför öppningen? Det blev kvar skit direkt innanför öppningen innan jag torkade en bit in, och vid rörelse av något slag pressades det ut/läckte och det blev brunt i trosorna. Om ni på allvar påstår att ni hellre skulle ta brunt i trosorna än att torka lite innanför öppningen för att det "inte är normalt" så kan jag bara hoppas att ni inte är i förhållanden där någon kan komma att ta av er underkläderna relativt plötsligt.

Jag är inte lös i magen hela tiden, tycker själv jag har en ganska normal konsistens, men uppenbarligen är NÅGOT fel. Det jag egentligen hoppades med denna tråd var att få höra att andra hade samma problem eftersom jag skäms något jävulskt, och allra helst få höra om någon som haft detta problem men löst det/kommit på vad anledningen till problemet var. Är laktosintolerant men undviker laktos och äter nyttig och bra mat, så finns ingen uppenbar förklaring i kosten till varför konsistensen är sådan att det inte går bli ren.

I vilket fall får alla som inte har något vettigt att komma med gärna låta bli att skriva i fortsättningen.

Anonym
0

#14: det skulle stå "nästkommande" och inte kvarvarande avföring, för när man gör en vattensköljning blir det inget kvar i den sista delen av tarmen när man pressat ut vattnet, det är som sagt poängen med att rengöra på det sättet.

Candela
9

#17 Oj, vad aggressiv du låter. Jag har ganska god erfarenhet av analsex, och jo det kan visst komma med avföring ut. Det händer dock inte alltid, och det beror som sagt på hur man är i magen… Sen har förmodligen olika killar (och tjejer) olika hög toleransnivå för hur rent det "måste" vara.

Anonym
1

Ja, jag blir aggressiv när råden är så genomdumma. Som att folk säger att jag inte ska fortsätta torka mig trots att det är skitigt. Tack för rådet! Får gå omkring med brunt i trosorna då!

Kan i övrigt gratulera att du haft sexpartners som är okej med att det kommer med bajs ut. Har dock svårt att förstå varför man inte använder en analdusch och rengör sig innan man ska ha sex och riskerar bruna/illaluktande spår. Låter sjukt ofräscht och som sagt det finns en enkel lösning.

Effie
5

Jag vet inte om det här är något råd som kan hjälpa - men jag läste "Charmen med tarmen" nyligen, och blev fascinerad, bl.a. av skildringen hur det fungerar att bajsa. Det är inte bara ett rör som fylls på helt mekaniskt, utan en komplicerad mekanism. Bl.a. påverkar sittställningen; vi är gjorda för att sitta på huk, och författaren rekommenderar en pall under fötterna.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anonym
0

#21 Får kolla in den. Vet om det där med hukandet och använder alltid pall!

pyromanen
2

sista delen av tarmen blir mer eller mindre tom när msn bajsat men det är också normalt att det kan finnas klet eller flingor kvar därinne. Fast ditt problem verkar vara att det läcker ut? Det ska det ju inte göra, oavsett om man är lös i mdgen eller inte så ska det ju vara stängd där. Jag tycker du ska kolla upp hos läkaren ifall det är så att det läcker. Om det är "stängningen" som inte funkar är det kanske fel spår att börja leta allergier?

Anonym
1

Jag kan ha liknade problem ibland när magen inte är med mig. Då brukar jag sitta kvar ett tag på toan utan att torka så ringmuskeln hinner sluta sig ordentligt. Sen torkar jag noga utanför helst sköljer jag med dusch också men bara utanför. Det bruka funka för mig men ibland känner man att det inte är helt rent efter ett tag. Då går jag på toan och torkar lite igen efter det är det inga problem. När magen är på det humöret brukar jag undvika analsex till magen har gått till sig. Sen kommer det ut bajs ibland vid analsex men oftast så lite att man inte märker nått innan sexet är slut och då ska man ju skölja ändå.