Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1459 ggr
Miowi
0

Tampong efter kolskopi

I torsdags gjorde jag en kolskopi (vävnadsprov från livmodertappen), igår fredag fick jag min mens som jag skjutit upp för besöket. Nu har jag för säkerhetsskull använt binda men idag ska jag iväg på roliga saker där lite dans är medräknat och jag känner mig enormt obekväm med binda när jag blöder som mest. Har någon gjort kolskopi och hört hur det gäller med tampong? Tänkte ringa vårdguiden och se om de vet, men ni är så kunniga här så ville se så att man får höra en och samma sak då jag ibland tycker läkare lan köra "äh kör" om de inte vet! Tänker nog mest så onte tampong kan orsaka något problem efter undersökningen. Slipper gärna göra fler!

Maria
2

Menar du verkligen koloskopi?

Vid koloskopi går man in i ändtarmen med en slangförsedd kamera och har ingenting med livmodertappen att göra.

/Maria

Miowi
0

#1 Hahah oj då menar jag verkligen inte kolskopi! Hade absolut ingen aning om vad provtagningen hette och googlade, då var jag riktigt dålig på källkritik!

Det jag menar är när man tar vävnad från livmodertappen (om jag förstått det rätt). Gjorde cellprov för 2 månader sen pga blödningar vid samlag men då hade jag inflammation så de fick inga bra resultat och nu är inflammationen behandlad och nu gjorde det detta prov där de tog små små bitar från livmodertappen.

Mitt underliv måste ha hamnat i chock efter denna provtagning, har varken mensvärk och blödningen som var rätt riklig inatt har nästan helt avtaget, mest mörkbrunt. Så vet inte hur det går med mensen just nu, så tampong behövdes i alla fall inte.