Kommer jag vilja ha barn?
Jag är 22 år och kan inte tänka mig att ha barn, har aldrig velat ha barn utan vill lägga all tid och uppmärksamhet på mig själv och mina intressen. Tror ni detta kan ändras? Vet en del skaffar i 25 år åldern och kan inte se mig själv ha barn om 3-4 år. Finns även folk jag gick med i gymnasiet som redan har barn.
Känns lite konstigt men tror aldrig jag kommer vilja, när började ni vilja ha barn?
Kommer när det kommer, om du ens kommer att vilja ha det, alla vill ju inte det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #1, det är okej att inte vilja ha barn. Kanske träffar du någon som ändrar din syn som du jättegärna vill ha barn med. Det återstår ju att se :)
Svårt för andra att veta om du kommer vilja ha barn någon gång, vissa vill aldrig skaffa barn även folk i stadiga förhållanden m.m du är fortfarande ung mycket kan ändra sig i dina tankar och vad du vill. Jag är 21 år och är tveksam inför om jag vill ha barn jag tänker väl mer att om det känns rätt gör jag det i framtiden om inte så mår jag perfekt utan att skaffa barn också får se vad framtiden visar 🙂
Vill du inte ha barn när du blir äldre så är det ju inget fel med det överhuvudtaget. Det är ju inte obligatoriskt att skaffa barn :P
Men mycket kan ändras, vet flera personer som absolut inte velat ha barn men ändrat sig när det varit i 30 årsåldern.
Jag började längta efter barn när jag var 17 år. Jag blev gravid som 18-åring, men valde att göra abort då den blivande fadern var våldsam. Efter några år träffade jag min nuvarande och vi började försöka få barn ganska omgående, men efter 1 år hade ingenting hänt och vi genomgick då en fertilitetsutredning (som tog 6 månader) - som inte visade några avvikelser. Efter att vi hade försökt i nästan 3 år fick jag veta att jag har en sjukdom som heter endometrios och att det med största sannolikhet är p.g.a. den som jag aldrig blev gravid. Efter diagnosen behandlades jag i 6 månader och vi försökte sedan i 4 månader till. Det var under de 4 månaderna som jag insåg att jag har ändrat mig. Jag vill inte ha barn trots allt. Det beslutet baserar jag på det jag har varit med om och dit jag strävar efter att komma. Barn passar helt enkelt inte in.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Jag vet av vissa som ville ha barn först i 30-års åldern. I 20-års åldern hade de alltför fullt upp med sina liv och kunde inte ens tänka tanken på att skaffa barn. Så visst, det kan ju ändras med tiden och man behöver faktiskt inte ha bråttom. Sen igen kanske du aldrig kommer att vilja ha barn och det är också helt ok. :)
Ingen av oss kan veta hur du känner om t.ex. 10 år. Min gymnasiekompis skulle alldrig ha barn. Det passade verkligen till henne att alldrig skulle skaffa barn så jag trodde det skulle bli så länge. Efter 35 tröffade hon en ny karl och det ovåntade hönde: hon ville ha barn och fick det också. Men det finns ju också de som alldrig får barnlängtan. Hur det blir för dig lär tiden visa.
Jag är 28 och känner att barn ungefär är det äckligaste som finns. Så just nu känner jag att barn inte finns i min framtid. Men visst kan det hända att man ändrar sig med tiden. Det är ju inte ovanligt att vara 40+ och skaffa barn nuförtiden.
Det där är väldigt olika. De flesta vill ha barn av någon anledning. Jag är 40 och har alltid varit ointresserad av att ha barn, och barn överhuvudtaget. Kommer suget för dig TS så kommer det, kommer det inte så är det också helt okej!
/Christina
Jag är 30 + och har aldrig velat ha barn. Ingen längtan alls.
Men du är ung, så man vet aldrig om du en dag vill.
Jag är 20 och är tveksam till om jag vill ha barn. Sambon vill, men i så fall om 10 år. Tycker att jag har gott om tid att känna efter om jag vill eller inte tills dess. Ingen stress här inte :)
Jag är 38 år och har så länge jag minns inte haft någon som helst intresse av att skaffa barn. Det har dessutom visat sig att jag inte heller hade kunnat få barn även om jag önskat det. Men jag säger som andra, du är ung och kan faktiskt fortfarande ändra dig. Du har ingen som helst brådska att veta hur du vill ha det än. Låt tiden utvisa hur du känner kring barnskaffande. Känner flera som absolut inte skulle ha några barn när dom var runt 20 år. Men är numera mammor till allt ifrån 1 till 3 barn. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag visste redan i tonåren att jag aldrig skulle skaffa barn. Nu är jag 28 och har inte en tanke på det överhuvudtaget. Funderar på sterilisering. Det kan hända att du ändrar dig men det kan lika vl vara så att du aldrig kommer vilja ha barn. Båda är helt okej.
Under hela min uppväxt var jag heeeelt "säker" på att jag aldrig någonsin skulle vilja ha barn. Jag är nu 29 och mina tankar har ändrats. ;) Men det krävdes att jag fann mitt livs kärlek för att faktiskt känna en längtan efter att bilda en egen familj med barn. :) Har haft två förhållanden innan, men i första förhållandet så var jag för omogen för att ens tänka tanken på att skaffa barn och i det andra var känslan lite densamma men kunde aldrig tänka mig att skaffa barn med den mannen pga boendesituation, ekonomi osv. Samt att det inte alls kändes lämpligt med honom. Så ja, jag och min sambo ska skaffa barn, men vill vänta några få år till faktiskt då vi vill hinna med lite annat innan. :) Så visst kan det vara så att du vill ha barn i framtiden, men det kan även vara så att du inte vill.

Efter 30 kände jag att barn var ok. Fick dottern när jag var 33 (nu 34) och kan tänka mig ett barn till om några år :)
Vissa kvinnor vill inte alls ha barn, o vissa vill ha det senare o vissa tidigare. Min moster fick inte barnlängtan förän hon va 37. Jag är lika gammal som dig o har precis gjort abort o ångrar mig fruktansvärt mycket, men jag hade ingen vidare längtan efter barn innan aborten däremot kom den tyvärr nu efter :(
#16 , oroa dig inte. Det kan gå över igen. Jag var noll intresserad av äckliga små barn när jag var yngre. Sen blev jag gravid av misstag när jag var ca 22år, då blev jag skitglad över att jag var gravid (ehh hormoner ja) var dock i ett våldsamt förhållande och blev hotad så jag valde att motvilligt ta bort barnet.. Åren efter hade jag ett barnsug, som fan. Nu är jag 27 år och ointresserad av barn igen… Jäkla hormoner! Och ja till ts, man behöver inte skaffa barn. Men som många sagt, man har lång tid på sig. En faster till mig var 40 när hon fick sitt första barn. Nu har hon två! :)
/Mimmi
Jag är 31 och har aldrig tänkt att jag ska ha barn. Har alltid stört mig på när folk har sagt; "du hinner ändra dig" eller "så säger du NU ja, men vänta du bara". Det retar mig. Jag kan fortfarande ändra mig, det vet jag, men som det känns nu och alltid har känts så vill jag verkligen inte. Kan ev tänka mig att adoptera eller ta hand om fosterbarn i framtiden.
Jag är småsint när jag tycker det känns bra att säga att jag har ärftliga sjukdomar när någon säger att jag kommer att ändra mig, men det är så skönt att trycka tillbaka. Haha! (Det är en stor anledning till att jag inte vill ha barn, iaf biologiska barn) Hur kan han eller hon veta det när inte ens jag själv är 100 på om jag vill eller inte vill i framtiden. Stört! Men men! Det visar sig med tiden! :-)
Jag (24 år) har aldrig velat ha barn, det är först nu när jag träffat min drömpartner som jag velat lite fram och tillbaka. Anledningen till att jag kan tänka mig barn är den romantiska bilden av att ha något som är en blandning av min partner och mig, och att man har barnet kvar (förhoppningsvis) om det skulle hända partnern någonting, och att man har någon som hälsar på en när man bli gammal och kanske inte har kvar sin partner i livet. Sedan tänker jag på hur skönt det är att vakna av sig själv och till tystnaden på morgonen och alla tankar på barn är som bortblåsta. Blir det barn blir det ett bra tag in i framtiden, och kanske inte ens då :) Min partner (21 år) är inte så sugen heller, men ibland när man pratar om barn verkar han nästan ändra sig lite - men sedan så fort vi ser en film där mamman dör i barnasäng (blir en del sådana då vi gillar historiska filmer) så tycker han att det inte alls är värt risken :)
Jag stör mig otroligt mycket på människor som tycker att man kommer hinna ändra sig och att "när du växer upp kommer du vilja ha", som att man inte kan vara vuxen och barnlös. Det gör ju nästan att man tar mer avstånd från att ha barn! Skönt att se att det är så många fler som inte skaffat barn!

Jag har alltid velat ha barn ända sen jag själv var barn. Nu fick jag inte barn förrän jag var 39 år av olika anledningar och hade jag aldrig fått något hade jag såklart sörjt tanken men jag hade ju ändå inte riktigt vetat vad jag missade så det hade inte varit en livsolycka.
Ingen kan ju svara på om du kommer att vilja ha barn eller inte. Kanske kommer du en dag att känna du vill och det är helt okej men skulle du aldrig vilja ha några är det helt okej det med.
Jag har en väninna som nu är över 50 och hon har aldrig någonsin velat ha barn och har inga än idag. Hon har aktivt valt bort partners som redan hade barn eller ville ha och hon är jättelycklig i sitt beslut.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar