Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3030 ggr
Anonym
0

Kliar på kroppen

Hej! Vet inte varför men det har börjat klia på min kropp de senaste veckorna. ?! Eller ja inte överallt, men på mitt bröst och brösten och på mina händer. Det är särskilt jobbigt för jag har skaffat akryl naglar och de är inte lika vassa som vanliga naglar så det är inte lika skönt att klia och jag måste klia hårdare för att det ska hjälpa och då blir det stora röda märken! Ibland kliar det mitt på magen med?! Och ibland på hela låren med, liksom om jag dragit naglarna på låren känns det som att det "triggar igång" och så kan det börja klia på benen..

Har fått en del prickar på bröstet nu och jag hatar det för har alltid vart prick och finn fri på bröstet.. :( Vad är det, va ska jag göra?!

Anonym
0

Och så har jag fått mer prickar (såna hudfärgade små som inte syns men känns) på ryggen och lite på baksidan av axlarna, vilket jag tycker är riktigt äckligt och jag känner mig så fruktansvärt smutsig och äcklig oavsett hur mkt jag duschar och skrubbar och även om jag luktar jättegott! Tänker bara på mina kompisar ibland och hur jag tkr de ser fräscha och rena ut och så tittar jag på mig själv :/ min hud är typ olivfärgad vilket kan vara fint ibland men jag tycker jag ser smutsig ut speciellt för mina hår på armarna är mörka.. och jag venne känns som att jag alltid ser smutsig ut i ansiktet även om jag är fräsch och har bra och fint smink..

Torparmor
0

Använd frottehandduk och klia dig med. Fundera på om du ätit något som kan ge nässelutslag

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Anonym
0

Nässelutslag har jag inte.. har ingen annan kost förutom att jag ätit väldigt mkt sötsaker de senaste månaderna, och jag äter mkt veganskt nu men det började klia innan jag började bli vegan

Nästan alla, eller iallafall många, har såna prickar jag har på ryggen men jag vill så gärna få bort dom, känner mig äcklig

[xMondSy]
0

Har du bytt tvätt/sköljmedel/duschtvål? Kan vara en allergisk reaktion på något.

[Devya]
0

Kan det ha att göra med kylan som har kommit? Jag upplever att det kliar mer nu då det har blivit så otroligt kallt, speciellt om benen. Jag brukar se till att smörja in mig med kokosolja och det hjälper för mig åtminstone. :)

Anonym
0

#4 inte vad jag vet .. #5 ja det kan det kanske bero på för det känns som att när det blev kallt började det klia både på kroppen och i hårbotten. ska prova smörja med kokosolja

[Devya]
0

#6 Då kan det mycket väl bero på kylan och då är det bara att smörja in dig ordentligt. :)

Min kollega har det ännu värre än mig om vintrarna. För henne kliar det extremt mycket i hårbottnen och precis över hela kroppen samt att hennes hud lider otroligt mycket eftersom det finns inget hon kan smörja in sig med utan att hennes hud reagerar mot det också. Jag avundas verkligen inte henne.,

Anonym
0

okej, tack för svar ska prova o se om de blir bättre än smörja med kokosolja :) smörjer nämligen redan med vanlig body lotion. det klor i hårbotten på vintrarna så jag kör med schampot fungoral, det funkade förra året men har inte funkat för mig än, får använda det oftare.

Gaara
0

Det kan vara skabb annars. Behöver inte vara det, men det låter som att det kan vara det med tanke på att det kliar mycket på händerna och brösten t.ex.

Anonym
1

#9 Omg vad rädd jag blir nu!!! Jag googlade. Men dock kan jag inte se några ljusa trådsmala "gångar" under huden på mina händer eller bröst? Men jag tror inte det är skabb faktiskt.. vet inte hur det har kunnat komma till mig. Sover aldrig med någon och delar inga kläder handdukar osv..

Gaara
0

#10 Då är det nog ingen fara. :) Men man vet ju aldrig. Du brukar inte sitta nära folk ibland? Alltså, det kan ju smitta vid hudkontakt på annat sätt än om man sover ihop eller har sex osv. Typ om du har någon kompis du brukar krama om en stund med kinderna ihop eller liknande. Läste någon dum artikel för något år sedan om att tv-spelande skulle sprida skabb för att folk sitter så nära sina polare när de spelar. Men den trodde jag inte riktigt på. X) Dina problem går säkert över, om inte annat så får du gå och rådfråga VC eller något. :) Skabb är ju inte farligt heller så OM det mot förmodan skulle vara det så är det ju inte hela världen även om det är omständigt. :)

Anonym
0

#11 Sitter ju nära i skolan men jag brukar inte kramas längre än en kort kram, alltså inga kinder mot varandra och har alltid tjocktröja på i skolan..och spelar inte tv spel xD 

ja jag hoppas det går över :/

Gaara
0

#12 Ja då tror jag det är lugnt. :)Det finns ju så himla mycket som kliar så det är ju svårt att säga om man inte gör undersökningar osv. :)

[Devya]
0

Med tanke på att det kliar överallt för ts inklusive i hårbottnen så tror jag knappast att det är skabb. Det låter inte särskilt troligt.

Gaara
0

#14 fast det kliade ju inte överallt på ts. Och att det kliar i hårbotten vilket framgick i ett senare inlägg behöver ju faktiskt inte vara av samma orsak som att det kliar på andra ställen på kroppen. :) Menar nu inte att det absolut måste vara skabb. (Har ju även skrivit att det NOG INTE är det) Men fortsätter det klia så är det ju värt att gå till VC med det och ta lite prover för att ta reda på VAD det är. :)

[Devya]
1

#15 Efter ett par inlägg så framgår det ju att det kliar på brösten, magen, benen och i hårbottnen. Det är ju nästan lite överallt. :)

Det uppstod ju också i samma veva som det blev väldigt kallt så jag tror det låter mest troligt att allt beror på kylan. Det är väldigt vanligt att reagera på kylan på det där sättet. Men sant, om det inte blir bättre utan bara värre och värre och utslagen blir väldigt synliga och konstiga, då bör man kolla upp det.