Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1171 ggr
Barajag1
0

Orolig för endometrios!?

Någon som vet om abort kan framkalla endometrios? Har efter min abort haft fruktansvärda smärtor som allt tyder på att jag har Endo. Men har aldrig känt av något innan graviditeten.. Är så orolig, har dessutom som "ärr " bakom livmoder n som jag läst kan va tecken på endo. Och om jag nu har fått endo, är fertiliteten mycket mer försämrad än innan aborten!?? Tycker bara det låter konstigt ifall jag plötsligt utvecklat endometrios i samband med aborten om jag inte haft det tidigare…

Barajag1
0

Ingen?

Loris M
0

Testa att ställa din fråga här: http://endometrios.ifokus.se/

Där är sannolikheten större att du får ett svar.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Ebolaa
2

Hejsan TS!

Jag, och många i min släkt, har endometrios. Ingen i vår släkt har haft svårigheter att bli gravida, men vissa kan få problem.

Har inte hört att man kan få endometrios på grund av en abort. Grejen med endometrios är ju att en viss form av vävnad som blöder under mensen kan vandra vidare i buken, plus att all "sån vävnad", som även sitter på andra ställen i kroppen, blöder under mensen. Eftersom blodet inte kommer ut någonstans så bildas ärr inuti kroppen, vilka kan bidra till smärtor i nedre delen av buken, när avföringen färdas i tarmarna och när man ska göra "tvåan", också under tiden man har sex kan man känna att det gör ont. Sen är det ju väldigt vanligt att man har rätt jobbiga mensvärkar också.

Man brukar få testa en viss form av hormonbehandling för att se om ens besvär blir bättre under just behandlingen och kan på det viset bekräfta att man har endometrios. Sen kan de göra en titthålsoperation för att med laser bränna bort de ärr som bildats under mensen.

Hoppas att detta var till någon hjälp, tycker att du istället borde vända dig till hälsocentralen gällande dina frågor angående abort och endometrios eller till en läkare på en gynekologisk poliklinik, som kunde svara på den saken. Som sagt, jag har inte hört att det finns något samband där. 

Kram hej!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Loris M
0

Ser nu att du redan skrivit på den sajten också.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Barajag1
0

Okej kan det va så att jag haft endo hela tiden men inte fått symtom förän nu?

Ebolaa
0

#5 Hur länge sedan gjorde du aborten? Har du kollat upp hur länge man kan ha smärtor efter en abort, eller vad man kan ha för smärtor efter den? Tänkte ifall du känner av något annat?

pyromanen
1

Man kan ha skitmycket endo utan att upptäcka det. När jag blev steriliserat vid 40 och kirurgen som gjorde det kom och pratade med mig när jag vaknat började han med att fråga: har du haft problem med buksmärtor? Ehh nej!? Han berättade att äggstockarna var sammanväxte med tarmen och med bukväggen på flera ställen. Efter steriliseringen har jag haft en jävlig mensvärk. Har 3 barn och har blivit gravid mycket lätt.

Barajag1
0

Det va ca 3 månader sen o efter det har jag fått som förlossningsvärkar vid ägglossning o mens och därimellan så jag antar att det inte är något normalt. Plus att jag kände som "ärr" bakom livmodern, googlade o där stod det att man kan känna endo på livmodern i form av ärr/klottror

Barajag1
0

Hade du endo när du blev gravid då?

Ebolaa
0

#9 Tror man har endometrios från puberteten. Har inte hört att det skulle komma vid ett senare skede i livet. Jag kan ha fel. När man är gravid blir oftast besvären mycket lindrigare eller försvinner eftersom man inte har mens. 

Som sagt, vissa kan få svårigheter med att bli gravida. Det finns de kvinnor som får veta att de har endometrios på grund av att de har problem med att bli gravida. Du har ju lyckats bli gravid en gång, så det verkar inte vara något fel med din fertilitet.

#8 På grund av dina smärtor så ska du nog söka dig till gynekologiska polikliniken för en undersökning igen, låter ju jättejobbigt att du har sådär mycket smärtor nu i efterhand. Oroa dig inte i "onödan", det kan vara något annat. Skulle det vara endometrios så är det inte "hela världen" heller, 10% av alla kvinnor har det, och inte har alla dessa kvinnor svårigheter med att bli gravida. Ta det lugnt tjejen ;)

Barajag1
0

Okej. Men är det inte så att endo kan spridas o förvärras i samband med blödningar? Alltså att endon kan bli mer o Mera utbredd efter Varje mens? För jag kände inte av den alls innan graviditeten

Ebolaa
0

#11 Vet inte riktigt, för vi som har endometrios har liksom mer ont under vissa perioder inte bara innan och under mensen. Utan besvären kan variera över tid, det kallas för skov när man har det jobbigare under en period. Men de där ärren kan nog spridas eller bli fler efter varje mens, eftersom ärren bildas på grund av blod som inte kommer ut, så istället kapslar kroppens immunförsvaret in det. Dessa ärr bränner man bort med laser, och samma kvinna kan ju behöva göra det vid flera tillfällen om hon har mycket besvär, så antar att efter varje mens kan nya ärr bildas. Sen är det inte säkert att det sprids eller så, men det är vävnad runt livmodern som blöder lite enkelt förklarat. 

Det är viktigt för dig att du kollar upp ordentligt var din smärta kommer ifrån, för komplikationer efter en abort kan däremot påverka fertiliteten om jag förstått det rätt. Men som sagt, ta inte ut något i förskott, utan kolla upp din hälsa till att börja med så får du se vart det leder sen :)

Barajag1
0

Läkaren tror det är endo pga mina beskrivningar. Får alla sammanväxningar av ärren? För det är väl ärren som gör att man får svårt att bli gravid?

Ebolaa
0

Ja, det är ärren som kan påverka fertiliteten. Alla som har endometrios har olika mycket besvär, alla får inte en massa sammanväxningar (ärr), och behöver därför inte heller göra titthålsoperationer. Sen har ju det betydelse var ärren bildas, det behöver inte vara vid äggstockarna utan det kan vara på andra ställen. Så det är väldigt individuellt.

Du har ju varit gravid en gång så det är ett mycket positivt gällande din oro att inte kunna bli gravid. Det talar helt enkelt emot att det har påverkat din fertilitet. :)

Barajag1
0

Okej får hoppas att inte endon blivit mer utspridd nu än tidigare o att jag har samma förmåga att bli gravid som förut. Men det känns som den förvärrats vid aborten då jag hade en väldigt kraftig blödning som varade 4 veckor. O varje blödning innebär ju risker..