Konstiga flytningar
Hejsan, jag behöver lite råd och tips här. Jag är 21 år gammal och äter för tillfället p-piller av märket Yaz. Jag har ej haft några problem med mitt underliv, förutom Bakteriell vaginos vid ett tillfälle. Då använde jag lactal, vilket hjälpte och pH-balansen blev återställd. Sen kanske ett par veckor sedan har mina flytningar blivit ovanligt tjocka och vita. Jag har inte samlag med min partner så ofta för närvarande (pga många dåliga erfarenheter med sex innan jag träffade honom. utnyttjande, våldtäkt osv.) så jag är helt säker på att jag inte är gravid. Idag så märkte jag att jag luktade väldigt mycket jäst underlivet. Så jag sa till min partner att jag tyckte det luktade konstigt där nere. Han luktade, sa att det luktade som bröd och vi skrattade. Men det känns ju inte kul att gå runt som en vandrande jäst-kub. Det är inte rött och kliar inte. Jag tvättar mig endast med vatten ungefär en gång om dagen. Vad kan det vara? Jag är osäker på om det kan vara Bakteriell vaginos igen, då det vid förra tillfället luktade mer rutten fisk än jäst (usch)… Hoppas att någon kan hjälpa mig! :'D
Mvh Vinetta
Kanske inte så mycket till hjälp men min kompis käkar också Yaz och hennes flytningar är också jättekonstiga och luktar mycket. Nu på senaste tiden har de blivit gröna, som snor typ.. Umo säger att de inte vet vad det är för fel bara.. Har du käkat Yaz länge eller började du med dem nyligen?
#1 Om man har gröna eller gula flytningar som även luktar så kan det vara ett tecken på en trikomonasinfektion som oftast sprids genom samlag. Säg åt din vän att gå till en riktig gynekolog och få det kollat för sådana flytningar är absolut onormala.
Angående ts problem så vet jag inte riktigt. Det kan handla om Bakteriell vaginos eller början på Svamp. Det kan löna sig att kolla upp sig. Flytningar ska inte lukta illa, oberoende om man går på p-piller eller ej. Jag tar p-pillret yaz och har inte upplevt några förändringar med mina flytningar utan de är precis som tidigare.
#2 Ja jag vet, har sagt det till henne och pushar henne att gå till umo eller VC, tror inte vi har någon "riktig" gynekolog i närheten. Men jag visade henne symptomen för trikomonasinfektion och hon sa att det stämde in väldigt bra!
#3 Jag blev att undra lite då du tog upp att hon använder yaz. Det har inget att göra med p-piller om hon får gröna flytningar. :)
Förhoppningsvis går hon till en gynekolog för det är ju inte bra att gå omkring med den här könssjukdomen. I värsta fall kan det leda till livmoderhalscancer..
Om hon har partner så bör även han behandlas.
#4 Nej, kanske inte de gröna flytningarna. Men direkt när hon började med Yaz så fick hon kontsiga flytningar och det började lukta osv. Hon har ingen partner :)
#5 Det var nog endast en tillfällighet isåfall för gröna och illaluktande flytningar får man inte av p-piller, utan det är oftast ett resultat av oskyddat sex och även om använder kondom så kan man ändå råka ut för det eftersom det är en ganska smittsam könssjukdom.
Hon borde kontakta den person/de personer som hon har haft sex med. Könssjukdomen är inte anmäldspliktig men konktaktspårning för att hitta andra smittade är otroligt viktigt, faktiskt. Det är oftast svårt att testa män om de har parasiten eller ej, så därför är det ännu viktigare att spåra tidigare sexuella partners. =/
#6 De blev bara gröna på sistone, innan har de varit vita men konstiga och luktande.
Jo men hon bör nog få reda på om det är det först innan hon ringer till killen ;)
#7 Jag menade givetvis att hon skulle kontakta killen efter att hon har fått resultaten isåfall. :)
#8 Haha oj :)

Hej! Jag har ätit Yaz i snart 1 år, min partner har inga besvär. Men jag får kolla upp det i så fall! :) Kan återkomma när jag fått svar. Kan ju bara vara en tillfällighet. Hoppas det löser sig med din kompis. Mina flytningar har väl också varit lite som "snor" men endast vita i färgen. Eftersom jag äter stämningsstabiliserande medicin så "förbjöd" min psykiatriker mig att ta dom vita pillren. Så jag har undvikit det och haft mens kanske 2 gånger det senaste året, när jag glömt att ta p-pillren. Kanske har något med det att göra?
Mvh Vinetta