Blödningar med Mirena
Hej! Jag är 17 år och har haft min hormonspiral i ett år och två månader. Den har varit riktigt jobbig till och från, och i början blödde det varje dag i ca 8-9 månader. Jag åkte då in till GYN och fick trådarna nedklippta. Efter det hade jag inga problem i ett par månader… fram tills nu. Jag har ett stabilt förhållande och har haft sex dagligen i ungefär två månader, förutom senaste två veckorna som det börjat blöda oavbrutet igen. Vad kan detta bero på? Jag har varit helt blödningsfri sen de klippte ner trådarna i Juli någon gång. Jag börjar tröttna något brutalt på detta och det är inte jättekul för min pojkvän heller som börjar tro att jag ljuger för att slippa ha sex med honom… Det är ju ingen mensblödning, eftersom det hållit i sig i mer än två veckor nu. Vad kan det tänkas vara? Vill inte hamna i en sådan sits igen där jag konstant blöder varje dag… Tack.
Vänliga Hälsningar Lina
Mirena har liknande hormoner som minipiller. Så det är inte konstigt om du får mellanblödningar. Så det kanske är dags att byta metod.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#1 Är det normalt att blöda så pass länge då? Sedan jag satte in den har jag bara varit blödningsfri i typ två månader som max.
Vänliga Hälsningar Lina
#2 jag hade cerazette och blödde nästan konstant i 8 månader.
Och detta står om mirena på fass:
Påverkar Mirena menstruationen?
Samtliga kvinnor i fertil ålder som använder Mirena får ett förändrat blödningsmönster.
De 3-6 första månaderna efter insättningen är oregelbundna blödningar vanligt förekommande. Detta är helt normalt men blödningsmönstret bör efter denna period vara någorlunda regelbundet och blödningsmängden bör ha minskat betydligt. Det oregelbundna blödningsmönstret kan vara mer frekvent och pågå under längre tid om kvinnan använder Mirena för behandling av rikliga menstruationer. Det är troligt att du får en gradvis minskning varje månad av antalet blödningsdagar och av mängden blod. För vissa kvinnor försvinner mensen helt.
Om menstruationerna upphör helt beror det på den effekt hormonet har på livmoderslemhinnan. Ca 20 % av kvinnorna i fertil ålder blir med tiden blödningsfria. Dina egna hormonnivåer förblir, trots att mensen kanske upphört, normala. När inlägget tas ut, återgår menstruationerna till det normala.
Även hos kvinnor som använder Mirena i kombination med östrogenterapi är oregelbundna blödningar vanligt förekommande under de första 3-6 månaderna. Ca 40 % av kvinnorna i övergångsåldern blir blödningsfria.
För alla Mirena användare gäller att om de oregelbundna blödningarna kvarstår efter 6 månader bör du kontakta din läkare/barnmorska, likaså om du får en blödning efter en tid med utebliven eller sparsam mens.
Så du kanske bör ta kontakt med gyn.

Memento mori

Medarbetare för Julen