Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 2401 ggr
Anonym
0

Tror jag har mask!!

Har sån jävla panik nu och jag gråter och svimmar snart!!!! Jag tror jag nyss hittade en mask, det såg ut som en mask och jag tror den rörde sig!!! Det kliar pyttelite också men jag vågar inte kolla för det är så jävla äckligt och jag kommer snart dö av panik!!!! Har haft springmask 2 gånger tidigare, en gång för typ 2 år sedan och en gång för kanske 4-5 år sedan, och jag tänker fan ta livet av mig eller något för det är så jävla äckligt!! Jag skakar och gråter snälla hjälp vad fan ska jag göra??

nickiee
2

tycker du ska ringa vårdguiden  å tele 1177 är det till dom .där får du bäst råd på vad du ska göra lycka till .

god jul

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Maria
10

Försök att lugna ner dig.

Du har ju haft springmask två gånger tidigare så då vet du säkert att det finns Vanquin receptfritt på Apoteket.

/Maria

[tk1971]
1

Ja, det beror på vad det är för mask. Springmask kan du behandla själv, det finns receptfri medicin på apoteket. Är det nån annan mask måste du besöka läkare för att få medicin utskrivet.

Lugna dig, det går att få bort dem! Jag har aldrig haft det själv, men jag förstår att det känns äckligt. Ta det bara lugnt.

Anonym
1

1 Vill inte prata med någon men tack, god jul 2 Ja, men det är så sjukt äckligt!! Jag orkar inte hålla på få mask hela tiden mask är det äckligaste jävla skit som finns och jag känner mig som en äcklig gatuhund! 3 Det är i så fall springmask för det såg ut som en sån och den var liten. Jag vet att det går och få bort dom men man måste ju städa hela jävla huset och hålla på och det är så sjukt äckligt!! Jag dör snart av panik!

Karmatarerskanise
4

Du dör inte för att du fått mask så lugna ner dig.

Anonym
0

Jag tänker aldrig mer gå på toa för har hört att man kan se maskar i bajset då och det skulle jag absolut inte klara Det värsta är att jag bara är 14 år så jag kommer behöva berätta för min mamma om detta och hon kommer säkert bli arg och tycka det är vidrigt som hon gjorde den senaste gången och blir det en tredje gång kommer hon nog bryta i hop Kan dom inte försvinna av sig själva eller något??

Anonym
1

5 Nej men det är så vidrigt att jag dör

CorneliaAndersson
3

Hej, och god jul!

Om detta är springmask, igen, så bör du kanske kolla varför du får det?
Jag har också haft springmask och jag vet att det inte är så trevligt.
Från 1177's sida:
''Springmask finns naturligt i vår miljö, och finns ofta i damm och textilier. De sprids genom att man får i sig äggen. De sprids bland annat via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder.''

Biter du på naglarna? (speciellt efter att du varit i kontakt med saker, utan att ha tvättat händerna)
Om du äter frukt, tvättar du frukten (eller grönsaken) innan du äter?
Om du äter ex. ett äpple, så tugga INTE på pinnen (den som sitter fast i trädet)
Det var de möjliga orsakerna som jag själv fick höra när jag ringde till 1177 för min egen mask.

Ta det nu bara lugnt. Maskarna försvinner inte fortare för att du stressar.
Ja, maskarna kan säkert synas i avföringen, men det beror ju på hur lång tid man låter det gå, innan man behandlar mot maskarna.
Behandlar man inte så kommer det bara bli fler och fler.

Lycka till!!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Anonym
0

Jag biter inte av naglarna men jag har väldigt långa naglar och ibland tuggar jag lite på dem Nej jag brukar inte tvätta frukten, vet att det är dumt Usch fy fan vad äckligt… Jag kommer inte gå på toa först jag ätit medicin!!

CorneliaAndersson
1

Om du nu medvetet vet att du borde tvätta frukten, varför ör du då inte det? :)
Vet man om att man kan få mask, men skiter i det, så få man ju faktiskt tyvärr ta konsekvenserna.

Medicinen måste du ju ta 2 gånger, med 2 veckors mellanrum, så jag tror nog att du kommer gå på toa några gånger innan du är färdigbehandlad. Det är viktigt att du går ofta, så du kan rensa ut dem. Annars lever du ju glatta livet inne i din kropp. Bättre att gå på toa, och inte titta på sin avföring, än att låta problemet bli värre. :)

/ Cornelia Andersson,

Anonym
0

Jag har aldrig tänkt att man kan få mask av det Oj det tänkte jag inte på men kan man typ bajsa ut alla så alla försvinner?vill inte berätta för mamma nu så här på julen att jag har mask för hon kommer bara tycka det är hemskt vidrigt och bli på dåligt humör

CorneliaAndersson
0

Uppfattade det som det, eftersom du visste att det inte var bra (tänk också p att en hel del frukt och grönsaker också är besprutad med giftigt bekämpningsmedel. Det ÄR viktigt att tvätta!)

Nej, du kan inte, genom avföring, få bort maskarna. Du MÅSTE behandlas med medicinen.
Springmask är HELT ofarligt, så vill du vänta till efter julen, så går det bra, skulle jag vilja säga.

Däremot så är det ju väldigt äckligt.

Jo just det, anledningen till att det ibland kliar, är ju för att maskarna tar sig ut till analöppningen för att lägga sina ägg, och det är där som larverna kläcks.

/ Cornelia Andersson,

Anonym
0

Det var bekämpningsmedel jag tänkte på inte att man kunde få mask Fy vad vidrigt!! Jag kommer ju självklart behandla det så fort som möjligt för det är ju sjukt äckligt, men är rädd att förstöra mammas jul så gör nog det i morgon

CorneliaAndersson
0

Toppen!
Förklara även för din mamma, och resten av din familj. Hur man kan få springmask, Vad man kan göra för att undvika springmask, Hur det smittas, men at det är HELT ofarligt. Så de får lite insikt i vad det egentligen är som händer! :)

/ Cornelia Andersson,

Anonym
0

Ja det ska jag göra Men jag har en viktig fråga=kan djur få springmask??? Jag kan ju inte ha haft mask länge för det kliar inte ofta alls och igår kliade det inget alls

Mysan_
0

Nej, djur kan inte smittas av samma springmask som angriper människor. I alla fall inte hästar, katter eller hundar, men andra djur är jag inte helt säker på, men det tror jag inte.

CorneliaAndersson
0

Djur kan inte få springmask. Däremot kan de bära äggen i sin päls och springmask-ägg kan 'överleva' i ca. 2 veckor. Så djuren kan alltså transportera, men själva inte ha, springmask!

Djuren bör kanske tvättas av så gott det går, för att bli av med äggen, men de behöver inte behandlas :)

PS. När jag har haft springmask så har jag inte känt att det kliar alls! :)

/ Cornelia Andersson,

Denna kommentar har tagits bort.
Anonym
0

Varför tycker ni att jag får mask jämt?? Jag har haft det 3 gånger med flera års mellanrum Tack för alla tips och ja ganska dålig handhygien måste jag erkänna att jag har Men det är så sjukt äckligt och vidrigt så jag kan inte annat än nästan spy av ångest

Anonym
0

#19 Att få det tre gånger är ganska ofta oberoende hur lång tid som har gått emellan. Jag har aldrig lyckats få det och då har min sambo haft det (varken då jag var liten eller som vuxen). Det är också inte särskilt vanligt att vuxna får det utan vanligare att småbarn råkar ut för det eftersom de ska jämt smaka på en massa olika saker och förstår inte att hålla händerna rena. Sen finns det förstås föräldrar eller de som arbetar med barn som kan råka ut för mask eftersom det kan vara ganska smittsamt. 

Se bara till att få en bättre handhygien och tvätta frukter och dylikt innan du äter dem, då minskar risken för att du ska få det igen. :)

Aleya
0

#19 men snälla, sluta bete dig som en 5-åring. Du vet vad du ska göra, så sluta gnäll och fixa. Och skaffa bättre hygien så vinner du på det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om du bara är 14 år så givetvis bör du prata med din mamma. Det är aldrig roligt att få någon form av mask men det händer inget mer med det.  Både du och din mamma behöver förebygga så gott ni kan att du inte få mask igen.  Blir din mamma upprörd, be henne googla på springmask så inser hon snart att man kan få det trots god hygien med mera.

Anonym
5

21 Först vill jag få be dig om att sluta kalla mig 5 åring. Hur respektlös är du?? Snälla, har du inget vettigt att komma med?! Är inte ett dugg intresserad av att veta hur gammal du tycker att jag verkar, då kanske jag skulle frågat! Tack till er som hjälper mig

pyromanen
1

Första gången jag såg springmask blev jag ungefär lika panikslagen äcklat som du är nu. Tycker mask är superäckligt. Det var när min ena dotter var ca 2 år och använde potta och ja, jag ska låta bli beskriva hur det såg ut. Då gjorde jag dendär galna städningen av huset och tvätt av allt och införde att vi var suoernoga med att tvätta fingrar. 2månader typ senare Hade hon det igen. Förstod på bvc sköterskan att smitta i form av pyttesmå ägg finns lite överallt. På dagis och skolor t.ex. Vill det alltid finnas. Så totalstädning hemma hjälper liksom inte utan man andas in det på skolan också. Men får man nån enstakadet viktigaste är att inte "återsmitta" sig själv. Tvätta händer noga varje gång man varit inne på toa eller haft händerna innanför trosorna och när man hanterat smutstvätt. Och innan man äter. Tänk att trosor är smittorisk nr1, ta av dom använda trosorna innan duschar försiktigt (inte kasta runt med dom eller ha dom liggsnde på golvet på rummet) ta dom försiktigt och lägg dom direkt i tvätten. Men nu behöver du tabletter. Och om din mamma blir arg på dig över det är hon inte schysst! Du är hennes barn och hon som har lärt dig hygien?

Anonym
0

Har berättat för mamma nu hon är jättearg och säger dumma saker. Jag funderar på att gå och ta livet av mig senare idag och gå ner och lägga mig på tågrälsen för det är ändå ingen som behöver mig och när man vet att sin mamma inte vill ha en längre är det inte kul

OberonsMatte
1

#25 Din mamma verkar tyvärr väldigt omogen och labil, men försök att ha överseende med det och ta inte åt dig av struntprat. Att få springmask är obehagligt men absolut inte någon katastrof!

Sajtvärd Katter iFokus

Anonym
4

Jag har precis duschat nu och mamma är och köper medicin och hon har bytt sängkläder och allt och ska dammsuga och tvätta mattor och allt. Hon verkar inte vara arg längre och det känns bättre nu

OberonsMatte
1

#27 Vad bra!👍

Sajtvärd Katter iFokus

pyromanen
2

Oschysst av dun mamma att bli arg på dig! Det är ju liksom inte du som vald arr få mask! Bra att hon lugnat sig. Kanske i nån lugn stund berötta för henne att det är jättejobbigt för dig nör hon reagerar på det sättet?

Rainee
1

Din mamma verkar väldigt omogen och ganska taskig faktiskt! Jag hoppas att du är bättre än så och inte tar efter de egenskaperna, för de klarar du dig bättre med utan.

Anonym
2

Tack!! Ja jag tänker ganska ofta att jag inte tänker behandla mina barn så visst skäms man lite över att tänka så…. men det är bra att allt har löst sig

Rainee
1

#31 Har själv föräldrar som båda har saker jag verkligen inte vill ta efter, skäms inte för att tänka det heller! ;) Skönt att allt har löst sig i alla fall :)

Anonym
0

När försvinner äckel jävlarna då??? Jag tog medicin i går och   endå kliade det och sved i både under livet och rumpan i natt jag blir GALEN!!!!😡kliar det den här natten också får jag spader och häller i mig alla jävla tabletter i ett svep😡

Maria
5

#33 Sluta nu att svära och var så dramatisk. Det hjälper knappast.

Det står väl på förpackningen hur behandlingen går till.

/Maria

Karmatarerskanise
1

#33 Jag kommer ta bort din tråd om.du inte kan skriva normalt.  Det är inte ok att hålla på så.

Michiis
0

tips:

Ät mycket morötter, rödbetor och vitlök! :) Och minska på alla sötsaker! 

Sen bör alla i hushållet ta dom där tabletterna från apoteket mot springmask. Då fler kan ha (utan att märka) samt vara smittbärare. Var noga med handhygien och byt underkläder/lakan ofta första veckan i alla fall och duscha/tvätta nertill varje morgon första veckan.

// Michis

[Daisy-Moa-Elsa]
0

TS vi överlever mask. Jag har inte haft springmask dock däremot hakmask. Dem är en del av livet, vare sig vi gillar dem eller ej.

Anonym
5

förlåt för att jag är så barnslig😕 Men jag var verkligen sur och hade typ panik men förlåt

tack för tipset 36

Jag har inte känt att det har kliat något nu dom senaste 2 nätterna/dagarna och det är ju bra 

Alla har tagit tabletter och det städas och så varje dag och tvättar händerna med tvål och vatten gör jag väldigt ofta och jag har klipt av naglarna

tack till er som hjälper mig!! Det gör mig glad

Michiis
0

Jag har för mig att det är bra att äta sånt som rensar magen typ också, så man skiter ur sig eller vad man ska säga XD alltså så man inte äter så mycket av sånt som gör magen "trög", det är alltså väldigt bra att bajsa mycket XD
Sen kan de vara bra att sova med nå tighta byxor typ leggings eller nått på natten alltså att inte bara ha trosor, så liksom sprids de inte lika lätt och de kastar man såklart också i tvätten direkt på morgon.

// Michis

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 39 hur menar du… har du ens googlat denna masktyp?  Ursäkta min rakthet, du borde inte gjort ditt inlägg.

Michiis
8

Ursäkta? #40 Jo då jag vet precis vilka de är, den vanligaste typen springmask. Varför menar du att jag inte skulle gjort mitt inlägg? vad skrev jag för fel? jag gav bara tips på hur man kan förebygga och bli av med de fortare. Äggen sprids ju väldigt lätt så då kan de vara bra att ha nå byxor på sig när man ligger sängen? Fel med de?  Sen att äta bra är bra så man inte har en trög mage och bajs ligger inne i tarmen för länge eller hur man ska förklara för då kan dom ju gotta sig längre, när man bajsar så bajsar man ju ut en del så det tror jag i alla fall är bra att alltså inte ha en trög mage. -.-

Det är bara tips som sagt.

// Michis

Karmatarerskanise
1

#41 tabletterna dödar ju masken.

pyromanen
0

#43 jag tror inte det har någon som helst betydelse för masken om man har trög eller snabb mage. Dom förflytter sig ner till analen när dom är redo att lägga sina ägg, varken före eller senare.

Michiis
4

då kan jag visa källa #43:  http://www.maskar.se/springmask.html
"Om du har springmask, är det viktigt att duscha på morgonen för att få bort ägg och bakterier från det anala området.
Tvätta händerna noggrant efter varje besök på toaletten och före varje måltid. Underkläder bör bytas dagligen.
Sängkläderna bör bytas ofta, särskilt 7-10 dagar efter påbörjad behandling.
Infekterade barn och vuxna bör hålla sina naglar kortklippta.
Smittade barn kan bära tunna bomullshandskar när de sover.
Rengör ditt hem ordentligt, speciellt sovrummen, och ta bort så mycket damm som möjligt.
Ät inte mat i sovrummet.
Om flera familjemedlemmar är smittade, bör alla ska behandlas på samma gång.
Undvik mat och dryck som innehåller mycket socker, och ät fiberrik mat för att förhindra förstoppning."  

shit

// Michis

Anonym
1

Jag tycker Michiis tips är jätte bra och det kan finnas kvar maskar efter första behandlingen med tabletter. varför skulle man annars ta en till igen efter 2 veckor??

pyromanen
0

#46 för att bara mask, inte ägg dör av tabletterna. Äggen som fanns när man åt första tableyyerna kläcks sen och blir madk och dör förhoppningsvis av tablettongåbg två och hinner inte lägga nya ägg.

farvendal
0

Alltså, springmask är jättevanligt. Jag har haft det en miljon gånger (okej jag överdriver men nästan så). Nu var det dock 7-8 år sedan sist.. pjuh. Det är rätt äckligt ja men som sagt det är vanligt och det finns receptfri medicin på apoteket. Jag rekommenderar tabletterna då orallösningen smakar riktigt hemskt. Jag behövde kämpa för att inte kräkas upp skiten. Men jag kanske bara är mesig 😓

Byt underkläder varje dag, var noga med att tvätta händerna, duscha varje dag (iallafall rumpan) och byt sängkläder ofta. Sov gärna med shorts eller liknande. 

Bra att veta är att man kan skita rött av medicinen. Så man inte får en chock 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[LoveUnite]1
0

När jag var yngre, barn och en gång i tonåren fick jag springmask, var väl för när jag var liten ni vet, leker i sandlådor, stoppar saker i munnen, tvättar inte händerna.

Tonåren tror jag mer det var pga bita på naglarna.

Tog aldrig något för det, inte som tonåring iaf.

Jag hade inte direkt någon invasion av dem, men några enstaka fanns.

Har inte haft, vad jag vet, på flera år nu =)
Biter inte lika ofta på naglarna heller (där den största boven för min del är) och jag tror det är därför de inte kommer längre.

Men när jag såg dem som tonåring blev jag smått panikslagen, fattade ingenting, visste in ens man kunde få mask där. Gjorde det som slog in naturligt, hygien hygien hygien, skölja, tvätta, torka, där nere och händerna.