När en vän är för på
Har ni någon vän ni tycker är för på?
Jag har egentligen inga vänner för dem flesta försvann vid för lite kontakt när jag gifte mig och flyttade. Jag har en vän kvar som mest är över facebook dock och jag är alltid snäll och svarar jag kan tycka det är trevligt att skriva men jag känner att personen är alldeles för på, om jag inte svarat inom en viss tidsram blir jag kallad dissare, jag måste alltid förklara mig varför jag inte vart nåbar. Det kan också komma andra kommentarer som är ganska provocerande om jag inte vart "där tillräckligt mycket" har ni någon erfarenhet av något liknande? jag skulle ju kunna säga upp kontakten men en sådan här person lär bli väldigt upprörd och jag vill inte starta bråk, det bästa vore väl om man kunde ha normal kontakt utan att den ena parten blir arg när man inte jämt är nåbar.
(skriver anonymt för jag vill inte att någon ska känna igen sig)
Jag hade en sån vän fram tills igår faktiskt. Fick förklara flera gånger att så intensiv kontakt gör mig stressad och att jag inte orkar svara jämt, men det verkade gå in genom ena örat och ut genom det andra för någon förändring blev det aldrig.
Igår sa vi upp kontakten och jag är så lättad!
Jag har hellre en vän mindre än umgås med någon som så uppenbart inte respekterar mig :)
Låter skitjobbigt och stressande!
Först och främst behöver ju du ju fundera över om DU vill ha kvar henne som vän?
Du måste ju ta ansvar för ditt eget välmående även om den här personen skulle bli väldigt upprörd om du sa upp kontakten.
Vill du ha kvar henne är det dags att ta en riktig snackis om hur du upplever er kontakt och att du inte kan vara tillgänglig hela tiden o.sv….
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Steg ett bör väl vara att kommunicera detta till din vän, så att hen är medveten om hur du känner. Berätta att du inte orkar med situationen som den är nu, och hur du istället vill ha det.
"På natten är alla katter svarta"
Tack för alla svar.
Jag har sagt till personen att jag inte kan vara nåbar jämt och att jag inte är en dissare pga detta får dock ingen bra respons det blir mer skämtsamma svar som om att personen ej tar mig seriöst.
Men får fortsätta och se hur det går med tiden :)