Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 749 ggr
smellcaramell
0

Anpassning till p-stav

Undrar hur fort era kroppar anpassat sig till er p-stav? Har själv gått på kombinerade p-piller från att jag var 15-16 tills nu i sommras(fyllde 19 i höst, så totalt ca 3 år). Har funkat hur bra som helst fram tills dess att jag blev singel och glömde ta dem typ jämt☝️ Pratade med barnmorska på UMO som rekommenderade p-stav/hormonspiral och jag vägrar spiral så det blev en p-stav. Hade varit utan p-piller i ca en månad innan jag satte in den så skulle haft mens då men fick den inte förens en månad senare (slutet på november) och har sedan dess haft blodblandade flytningar konstant… Börjar bli less på detta och funderar på hur länge man ska vänta innan man går tillbaka till UMO och ber om hjälp från dem.. Vill kunna sova utan underkläder och inte tvingas köpa bindor/trosskydd var och varannan dag.. Vill inte heller plocka ut p-staven för då lär jag behöva gå tillbaka till p-piller som är rätt segt när de är svindyra + att jag glömmer dem..

Har skrivit i en gammal tråd utan att få svar och har inte preventivmedel för att inte bli gravid utan för att jag har enorma mensblödningar jätte ofta vilket ger mig järn/blodbrist+förkyld och trött konstant.

Har idag haft i p-staven 2 månader och någon vecka.

[Tuulikki]
0

Jag provade Gestrina (minipiller) innan jag satte in min p-stav.

Jag hade precis gjort en abort när jag började med minipiller så jag kan inte säga något om blödningar och så i början. Men jag tror kroppen vande sig ganska fort. Efter ett halvår satte jag in en p-stav med samma hormoner, har funkat hur bra som helst. Har haft den i 1 år snart och har bara haft "mens" en gång och det var väldigt nyligen.

Scorpio97
0

Min kusin blödde konstant i sex månader när hon satte in stav. Efter första månaden så ringde hon (eller hennes mamma) och frågade om det var normalt, och fick då svar från läkaren att man skulle ha den minst tre månader innan man kunde säga något. När hon ringde igen när tre månader hade gått fick hon svaret att man skulle vänta minst ett halvår innan man kunde säga hur det fungerade. När ett halvår hade gått och hon fortfarande blödde, så krävde hon helt enkelt att dom skulle ta ut den. 
Men det skadar ju aldrig att ringa och fråga dom. 

Förutom stav, spiral och piller finns ju även p-ring och p-plåster. Har du kikat på det?

//Jessie

smellcaramell
0

#2 jag kan ha vilket precentivmedel jag vill då jag inte har några riskfaktorer men har aldrig fått det som förslag, förmodligen för att de inte lär hjälpa mot mina blödningar. Gick igenom 3 sorters p-piller innan jag hittade något som funkade och då var två av dem sådana som det var vanligt att få ingen/minimal blödning med :) Får väl vänta tills maj då innan jag ringer dem.. haha, dör ju inte men måttligt less och svindyrt blir det ju ;)