Oregelbunden mens. Problem?
Hej! Jag har haft mens i typ 5 år nu. Jag fick det när jag var typ 12. Min mens är väldigt oregelbunden. Det brukar dröja minst 4 månader mellan gångerna ofta mer. Någon enstaka gång har det hänt att den kommit två gånger i rad. När jag väl har det verkar mensen ganska normal. Jag har ofta mensvärk och blöder nog lika mycket som alla andra. Min fråga är om det här är något som jag borde kolla upp. Är det något fel på mig? Kommer det alltid att vara så här?
Kan nog vara bra att kolla upp, låter inte normalt att ha så långt mellan menstruationerna.
Skriver som jag skrev i en annan tråd för ett litet tag sedan; du borde gå till gyn och kolla upp det, långt uppehåll mellan menstruationer kan vara t.ex. PCOS.
Dom gör ingenting åt det om man inte aktivt försöker skaffa barn, har själv varit där ;)
/Christine
#4 - Det är möjligt men varken umo, vc eller kvinnokliniken hjälpte mig. Det är liksom inget problem, inget som är fel med kroppen för att man har oregelbunden mens.
/Christine
#5 Menar du att de säger så eller att du tror att det inte är något fel? För det kan vara mycket fel om man har oregelbunden mens.
#6 - Dom säger så, jag har tagit mängder med prover och har PCO. naturligtvis KAN det vara mycket fel. Men det som lärs ut att en menscykel är 28 dagar lång är så himla fel och tjejer som inte har det så ska inte tro att de är onormala.
/Christine
#7 Är inte så insatt i hur lång en menscykel kan vara, men runt 20-30 dagar (mer eller mindre) är väl det normala? Och om man går utan att få mens med flera månader emellan så brukar det oftast vara något ur spel i kroppen.
Det är antagligen PCO. Jag har det och nej dom gör ingenting annat än att rekommendera p-piller. Däremot så kan det vara skönt att få reda på vad det är, så man får svart på vitt att det inte är onormalt eller farligt. Jag sökte hjälp för det första gången i din ålder, då satte de mig på hormoner i 10 dagar för att se om jag fick en "mens" efter det. Det fick jag och de konstaterade då att jag svarar på hormoner och jag kunde avvakta till jag skulle skaffa barn. När det var dags för att skaffa barn gick jag tillbaka och fick veta att jag har PCO. Då fick jag bara rådet att ha sex varannan dag eller så ofta som möjligt i ett år och sen söka hjälp igen.
/Surpan