Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 846 ggr
[Tuulikki]
0

Ömt tandkött, vad göra?

Mina visdomständer har precis växt ut, alla utom den sista. Var hos tandhygienist för bara några veckor sen och hon sa att allt såg fint ut och växte rätt. Skönt!

Nu däremot har det börjat spänna något fruktansvärt i tandköttet där tanden vill ut. Kan inte stänga munnen utan att det kläms åt där det överblivna tandköttet (som puttats undan) hamnat. (Det är min teori iaf, så det känns, svårt att kolla sig själv i munnen).

Vad kan man göra? Har haft blåsor i munnen tidigare och fått oral lokalbedövande lösning, hade kvar hemma och testade det och det fungerade en stund, så jag kunde somna. Men jag kan ju inte hålla på och gurgla det hela tiden. Finns det någon huskur?

Det är alltså inte tanden som gör ont, utan tandköttet/kinden.😕

Tjeja
0

Tyvärr finns det nog ingen effektivt bedövande huskur som bedövar lokalt bara i munnen sådär. Det som kan lindra det värsta lite är i så fall alvedon och ipren (ibuprofen) i kombination. Två alvedon 500mg och en ipren 400 mg var 8de timme högst. (Får inte ta mer än max 3 st ipren/dygn). Kombinationrn av de två gör att ev svullnad och irritation lugnar sig lite samtidigt som det lindrar smärtan lite. Tillsammans blir de mer effektiva.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Tuulikki]
0

Får inte ta ibuprofen pga att det krockar med andra mediciner. Ska helst undvika paracetamol också men nu tycker jag minsann det får gå ändå :P