Byta tid för p piller
Jag har nyss börjat med p piller och tar dem kl 17 då jag har ställt ett larm, men jag tycker att den tiden är lite besvärlig så jag skulle vilja byta. Har därför några frågor. Hur gör man när man byter tid? Är det bara att byta sådär? (min pojkvän är borta så jag kommer inte behöva skydd på minst en vecka) Undrar dessutom hur jag ska göra om mensen kommer innan jag börjar med sockerpillerna. Barnmorskan sa att jag skulle äta ihop tre kartor och sedan ta sockerpillrerna på den tredje, men om mensen kommer innan, ska jag äta sockerpillrerna och sedan försätta där jag var på kartan?
Ja det är bara att byta tid :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 tack:)
Det är nog lättast att byta tid efter mens, för då har du ju inte käkat på en vecka och då kan du börja på nytt vilken tid du vill fortsätta på. Tror det ska gå bra att byta tid annars också men för att vara på den säkra sidan så brukar jag byta efter sockerpillren ;) Och för att svara på din andra fråga så ska du inte göra något om mensen kommer innan, utan du ska fortsätta som vanligt på kartan med de aktiva pillren tills sista kartan där du ska käka sockerpillren som barnmorskan sa :)
Man är lika skyddad även om man byter tid :) Enligt UMO ialla fall, jag har gjort det med de tre olika jag haft utan problem med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad äter du för p-piller? Jag behöver inte ta mina p-piller en viss tid. Tar mina när jag vaknar, oavsett helg eller vardag.

#5 Jag äter Rigevidon. #3 vad bra att du kunde förtydliga de där med socker pillren för mig xD Ska byta tid ikväll så jag tar dem 22 istället.
#4 Ja så tänker jag också! Blev bara lite orolig när jag frågade hon på apoteket om jag kunde göra det och hon sa att man skulle ta det samma tid, men hon visste väl inte säkert, vet ju att man kan dröja med p-piller, inte lika noga som med mini-piller t.ex. :)
#6 Ingen fara! Ja det borde gå utan problem :)
Jag får dock mellanblödning om jag tar pillret mer än tre timmar senare/tidigare (äter Prionelle 28), så man kan vara olika känsliga på det viset. Däremot ska det inte påverka skyddet, man är skyddad även om man hoppar någon timme. Så det borde gå bra för dig att byta tid (:
//Jessie
Kombinerade p-piller har en glömskemarginal på 12 timmar, d.v.s. du kan fortfarande ta den 12 timmar efter att du skulle ha tagit dem (=36 timmar efter senaste pillret). Minipiller är dock mindre glömskemarginal på. Jag har ätit båda och har alltid gjort så att jag tagit dem på morgonen innan jag klivit upp ur sängen och bockar sedan av i en app på telefonen att jag har tagit dem.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar