Sköter inte ätandet efter viktoperation
En kompis till mig gjorde en gastric sleeve i oktober. På ca två månader har hon gått ner över 40 kg. Jag tycker det låter väldigt mycket även efter en viktoperation. Hon äter knappt ingenting längre och är fixerad vid sin viktnedgång. Läkarna sa åt henne att hon skulle äta 6 gånger om dagen, men hon äter typ bara 2-3 gånger och då väldigt lite och blir ofta illamående. Hon är trött och slö och sover hela dagarna.
Jag har inga erfarenheter av viktoperationer, men låter detta normalt? Jag är rädd att hon kommer få en ätstörning. Hon skryter mycket om att hon gått ner så mycket i vikt och får en massa kommentarer på facebook att hon är sååå duktig osv, vilket sporrar henne att gå ner ännu fortare. Kan tillägga att hon mådde mycket psykiskt dåligt innan operationen, men läkare och andra trodde att hennes psykiska ohälsa satt i övervikten, men det tror inte jag.
Hon kan ha fått biverkningar (bättre ord?) av den gjorda operationen. Den kan ju göra att hon mår väldigt dåligt och det kanske behöver ses över. Om hon dessutom knappt får i sig näring så blir man ju trött. Jag kan tycka att 40 kilo låter extremt mycket och man undrar ju om hon syns alls.
Det är ju alltid svårt att säga si eller så om någons viktnedgång efter en sådan op då utgångsvikten har en viss betydelse, dock känns 40 kg som väldigt mycket på denna korta tid.
Samt att ifrån det lilla du skriver känns det inte som att din vän var redo för en operation. Att göra en operation av det slaget är inte en "tävling" på FB att delge, bara det säger att hennes inställning till operationen inte var mogen en. Hen verkar inte förstått innebörden av denna operation. Tyvärr är samhället relativt generösa med att ge dessa operationer utan att följa upp dem.