Hur pratar man om det?
Jag har på senare tid upptäckt att min partner ofta gömmer sin telefon vilket gör att jag då känner att han har något att dölja för mig. Han vågar inte ens öppna vissa meddelanden när jag är i närheten och kan se det. Vissa snaps som jag sett att han har fått har han öppnat och klickat bort när jag kommit i närheten. Vet att han har en del vänner som är tjejer vilket jag inte har något emot. Då jag själv har en hel del vänner som är killar. Men när han inte vågar låta mig se eller veta vad han gör så känns det lite konstigt. Han har även en app på sin telefon som jag inte riktigt är helt okej med.
Har ofta frågat honom vad han gör/gjort och då är det "träffat/r en kompis" och han vågar aldrig berätta vem det är eller vad dem hittat på, även om jag även frågat detta var gång.
Hur tar man upp detta utan att det ska bli fel?
Det finns nog inte så många sätt mer än att sätta er ner och prata, att du berättar att det är något som du har tänkt på och som bekymrar dig. Att tjata eller att skälla tror jag definitivt inte hjälper utan att du talar om att det är något som du tycker känns lite olustigt och att på ett moget och öppet sätt förklarar för honom hur du känner och upplever det.
Om min pojkvän betedde sig så så skulle jag definitivt bli misstänksam och direkt be om en förklaring till varför han t.ex. inte ville säga vem han umgicks med eller varför han har den där appen du pratar om osv.
#0 Det är ju bara att säga att "Varför stänger du ner appen när jag går förbi, är det något du inte vill att jag ska se?" Gå på din magkänsla kära du, den känns av en orsak. Han har absolut ett undanflyende beteende, och tyder ju faktiskt på att han vill dölja något. Det behöver däremot inte vara något "allvarligt eller seriöst" men det är något han tror att du kanske inte kommer tycka att är helt okej.
Hur länge har ni varit tillsammans?
Av min erfarenhet är det bäst att prata direkt man känner något sånt där, annars kan det ploppa upp på något väldigt opassligt tillfälle, som när ni är onyktra eller liknande. Tänk också ifall att det skulle vara något du verkligen inte gillar, skulle du då inte vilja veta det redan nu i så fall?
Ta tjuren vid hornen, men jag vet att det är jobbigt också eftersom man inte vet hur han ska reagera och så.
Ciao!
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.