Bröstförminskning eller bröstlyft?
Hej!
Är det någon här som har förminskat/lyft brösten? I min sena tonår hade jag superfina bröst. Cirka 75D, 75C gick men då blev det sådan där bubbel-tutte ni vet, och 75E funkade också men liiite för stor om jag böjde mig fram. De var fasta och fina. Men de fortsatte växa och växa och så lite extrakilon på det har jag nu landat på 75G. Jag kan inte hitta fina bh:ar någonstans, oftast bara tråkiga utan smickrande klyfta. Därför har jag länge funderat på ett eventuellt bröstlyft eller en bröstförminskning… Jag uppfyller kraven för att få en beviljad från landstinget, men jag vet inte om jag bara vill lyfta eller förminska… Jag är egentligen nöjd med storleken men det skulle vara skönt med lite fastare för då skulle de inte hänga och slänga lika mycket, och därmed inte vara lika mycket ivägen… :P Men jag antar att jag fortfarande skulle ha svårt med storlekar, för man tar ju inte bort någon fettmassa…
Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag hade minskat och lyft. Får du det beviljat utan att du har smärtor? Har aldrig hört att man får det för att man inte hittar bhar.
Samma här. En kompis som utreddes ryggsmärtor fick förminskning med en annan vars bröst hade olika kupstorlekar fick betala förminskning av ena bröstet själv.
#1 #2 Jag har smärtor också, såklart. Ser nu att det var lite otydligt! Men det är jag ju så van vid så det största problemet jag själv ser är det det med bh:ar/bikinis. Jag får otroligt ont i ryggen efter en dag på högskolan, och min hållning är väldigt dålig pga att de är så tunga. Och så skär det in som fan på axlarna också.
Funderar på varför du skulle få ett lyft betalt av landstinget utan förminskning.
Om du är nöjd med din storlek och bara vill ha "lite fastare" bröst är jag beklämd att någon läkare godkänt dig för "gratisop" via landstinget. För i och med den kommentaren från dig känns det som enkom en estetsisk bit från dig och icke en fysisk problematik för dig med stora bröst.
Tyvärr ser jag det som om landstinget i det läget att du vill ha kvar dina stora bröst men att de ska hänga mindre ( googla gärna på Newtons upptäckter) som att de ger dig en gratis lyxoperation och jag önskar så gärna att jag visste vem din läkare är som godkänt dig för detta då så manga får vänta på operationer eller får nej med riktiga besvär.
#4 Ahh, vilket otydligt första inlägg ser jag nu. Det är bara förminskningen jag får beviljat, inte lyftet. Så om jag bara gör lyft får jag ju betala själv så klart.
Och det klart det är estetiskt också, men mest praktiskt för jag hittar verkligen aldrig bh:ar, och som jag skrev högre upp är jag så van vid att få skavsår på axlarna och att ryggen gör ont, men jag är hemma mycket pga depression så jag ligger i sängen utan bh mycket så jag har inte känt av dessa problem på ett tag. Men så fort jag är på högskolan värker hela ryggen. Jag skulle säga att jag vill lyfta/minska pga 40 % praktiskt, 30 % smärta och 20 % estetiskt.
Men blir inte brösten mindre av att bara lyfta också? Jag vet inte så mycket om sådana här operationer.
Får jag fråga varför du vill behålla din storlek? Vill PMa istället är det helt okej
Om du får ont för att de är så stora så tycker jag definitivt att du ska göra förminskning, inge roligt om det där skapar ännu värre problem i framtiden för ryggen..
#7 Absolut :) Det är väl mest för att jag alltid har haft stora bröst, och det skulle kännas sååå konstigt att inte ha stora längre… Typ som att se Zooey Deschanel utan hennes lugg… Man kan tro att 75G ska vara HUGE men jag ser ganska proportionelig ut ändå. Därför jag undrar om jag bara ska lyfta och pröjsa själv…
#8 Hmm, men om man lyfter så stramas det ju åt tänker jag - då kanske de inte blir lika tunga? Eller jag kanske är helt fel ute…
Om du har ont tycker jag absolut att du bör göra en förminskning :)
#10 varför skulle de bli lättare när inget tas bort?
Får nog bli så :)
#12 Vet inte :o Det är bara något jag har fått för mig… Nu är de ju tunga och hänger och slänger men stramar man upp dom sitter dom ju på plats - som i en sportbh tänker jag :p
Näe om du lyfter och inget tas bort så ändras inget, de är exkakt lika tunga som innan. Har du ont i ryggen, har du ont i nacken, har du ont i axlar så kvartår de vid ett lyft
Återigen varför vill du behålla din storlek på brösten? Bortstett från att dem alltid varit stora. Har dem alltid varit stor och du ingen problematik har förutom "häng" förstår jag inte din tråd.
Alla stora saker hänger mer än små..stora bröst hänger mer än små bröst, stora gamla pungar hänger mer .. behöver jag hänvisa till något förutom Newton?
Till syvende och sist, gillar du din storlek på dina bröst och inte har smärta, älska dem som dem är.
#15 Okej, det visste inte jag! Då vill jag inte ha kvar dem förstås. Ja, men det där med att älska dem som de är har jag inte problem med - jag ogillar de inte på det viset. Jag tycker de är fina, men de är opraktiska. Måste rätta till dem när jag ligger på sidan i sängen etc. Jag förstår så klart att stora bröst hänger mer än små :)
# 16 Om du älskar dina bröst… varför vill du göra om dem? Därmed dömmer jag absolut ingen.
Hey..,,, jag ger dig troligen en av jordens mest svårbesvarade frågor som svar…. vad tror du världens kvinnor anser sig behöva rätta till? 😉
#17 Läser du inte det jag skriver?? Jag vill förminska för att de är opraktiska, inte för att jag tycker de är fula. Dessutom vill jag lättare kunna hitta BH:ar/bikinis - jag vill kunna köpa i de vanliga butikerna. Victoria's Secret, H&M, you name it. Dessutom är det supersvårt att hitta FINA bikinis/underkläder. Haha det har jag ingen aning om? :P Nu ska jag kolla på film så kanske inte svarar förrän imorgon, så du vet :)
#18 Det låter som om du borde bekosta förminskningen själv då det uppenbarligen inte innebär några medicinska problem utan estetiska.
/Maria
Det är medicinska skäl också som sagt. Men det är inte vad tråden handlar om utan jag ville bara höra andras erfarenheter om dessa ingrepp! Vad som blir väst m.m! Jag skulle inte ha något emot att betala själv heller.
Att bara göra ett lyft tar som sagt inte bort smärtan. Dessutom är risken överhängande om att dom kommer börja hänga igen eftersom dom är tunga.
Gå på en konsultation. Då får du bäst råd.
Tack! :) Det var lite det jag ville ha reda på.
Läste ditt inlägg igen, var letar du bhar någonstans? Glöm butiker typ Kapp Ahl, HM etc.
Kan inte förstå hur de ska genomföra ett lyft på en G-byst utan att ta bort något och som ger ett bra resultat. Det bästa du kan göra för att få svar är som någon skrivit boka en tid för konsultation hos en seriös plastikkirurg ( vet inte vart du bor men kan kosta runt 1.000 kr).
Plus att det inte blir lättare att hitta en bh i rätt storlek bara för att man gör ett lyft.
Twilfit, MaxMode etc! De har bara typ tre bhar jag kan välja mellan och de som finns är fula… Vill ju kunna gå in på H&M och bara hitta en fin :/ Jag vet ju som sagt inte men det lutar mer åt förminskning nu så klart :) Japp, det får jag göra! #24 Nä kanske inte :/ Men de borde väl bli mindre kupa ändå?? Eller…
#25 Kupan blir så klart inte mindre. Du tar ju inte bort något!
Börjar undra om du vet vad ett lyft är eftersom du tror att du kommer bli av med smärtan och få mindre kupa genom det.
Jag vet exakt vad det är! Och jag har ju ingen aning om vad det tar bort och inte. Jag trodde bara att det skulle fungera som en stram sportbh - för det känns som det borde bli mindre kupa om man får upp brösten på bröstkorgen så allt inte hänger i en klump! Om jag liksom drar upp bröstet och ser hur resultatet skulle kunna bli ser det ju mycket mindre ut… Och om huden är tight trodde jag att det kanske skulle sluta göra ont för tyngden är närmre mot kroppen och inte inte i två påsar som hänger… Förstår du hur jag tänker? Men som sagt är det förminskning som verkar mest aktuellt
Själv har jag problem åt andra hållet med BHar. Hittar inga fina i min storlek. (Kan ha 65A samt 70AA) De storlekarna säljs ju inte överallt direkt. Men jag planerar ingen bröstförstoring utan jag får helt enkelt leva med att mina BH:ar är rätt trista. :) Jag har dem ju ändå mest för att jag tycker bysten får en finare form innanför kläderna när jag har bh på mig. Inte för att jag eller sambon ska stå och beundra BHn. ;)
#27 Men snälla… När du tar på dig en BH så hänger ju inte brösten i en klump heller. Det blir ingen storleksskillnad med ett lyft. Och de kommer väga samma. Den enda skillnaden är att de inte kommer dingla runt på samma sätt.
Haha åh, ja det finns ju åt det hållet också… Nej det var inte så jag menade! Men om jag stramar upp bröstet själv, och liksom drar upp huden så att det sitter högre upp/blir fast ser det mycket mycket mindre ut än när det hänger ner 30 cm så jag trodde bara att det skulle bli en viss storleksskillnad….
#29 nej det är ju fortfarande samma massa. :) Det blir ju inte mer av dem bara för att man släpper dem fria. :)
Lite hud borde de ju ändå skära bort tänker jag, men det gör nog mest skillnad på utseendet och inte själva vikten. Sen lär ju ärren synas i flera år, om de någonsin försvinner helt.
Du är inte överviktig? För i så fall vore ju det första att gå ner i vikt och på så sätt även minska bysten….
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#30 Nej, det är väl bara något jag fått för mig! Haha :) #31 Jaa, men ärren gör mig inget. Jag har ganska bra läkkött och mina ärr bleknar mycket. #32 Nej jag är inte överviktig!