Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2469 ggr
Anonym
0

Använda tampong

Använder tampong för första gången idag, började med minsta vilket gick rätt bra. Men ska tampongen kännas? Alltså det gör inte ont men jag känner att den sitter där och rör sig lite när jag hostar t.ex. Inatt behöver jag få in en stor, men det är svårt att få in. Har inte vasselin eller glidmedel eller något sånt, kan jag ta lite oparfymerad hudkräm på tampongen?

Annielle
0

Så var det för mig i början också, tampongen ska in längre, då känns det inte så.

Har du någon vegetabilisk olja så använd det, jag skulle avråda dig att använda hudkräm även om den är oparfymerad, den kan innehålla mycket som inte hör hemma i det känsliga området.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Zachapacka]
0

Kan rekommendera att använda kokosolja :) vaselin fungerar nog också jättebra

Fingerprints
0

Om du känner av tampongen sitter den fel men det är inte ovanligt i början att den hamnar fel. När du inte känner av den sitter den rätt.

Jag personligen hade inte vågat använda hudkräm. Ett tips är ob:s tamponger i början då de redan är lite hala, annars är vaselin super. Om du verkligen behöver något nu så kanske ni har lite olivolja eller annan vegetabilisk olja hemma? Jag tänkte däremot ge ett tips om hur jag gjorde i början för att få in den rätt. Jag började föra in tampongen sittandes på toaletten, när ungefär halva var inne så ställde jag mig upp samtidigt som jag "sköt" in den så långt jag kunde med långfingret. Gör fortfarande så ibland när jag har svårt att slappna av eller är torr.

Lycka till

Regnbåge

[LoveUnite]1
0

Jag har aldrig upplevt problem att få in tampong, dock har jag riklig mens så tampongen glider alltid in lätt. Jag brukar oftast vänta tills mensen kommit igång riktigt innan jag börjar använda tampong.

Om du känner tampongen så ska den längre in.

Aleya
3

Använd aldrig hudkräm i underlivet.
Det orsakar bara kli och tårar.(när det blir obalans och man håller på att vilja klia ihjäl sig)

Varför tror du att du behöver en stor?
Om du inte blöder i stora mängder så brukar normal funka iaf för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
0

Den ska egentligen inte kännas men så länge det inte är obehagligt har jag struntat i om den känns. Det ska definitivt inte göra ont men det är ingen fara om den känns lite.

Tänk på att du behöver byta tampong oftare än andra mensskydd, efter ca 6-8 timmar, men det kan behövas tidigare också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Karmatarerskanise
0

Blöder du mer på nätterna? 

Du ska INTE känna tampongen när den sitter rätt. Alltså långt in.

Anonym
0

#5 För att jag blöder igenom 2 tjocka nattbindor och får blod överallt… :/ Dessutom har jag det nästan en vecka och jag behöver byta lakan ofta. #6 Det gör inget att jag behöver byta oftare, måste byta minst varannan timme med vanliga bindor också. Det enda som finns hemma är olivolja, spelar det någon roll vilket märke det är?

Annielle
0

Det går bra meds vilket märke på olivoljan som helst.

Anonym
0

Kan tampongen sitta i hela natten eller måste jag gå upp och byta?

Anonym
0

Såg att det sitter nåt nät på obs nattampong, ska det sitta kvar?

Annielle
0

Det är bara plasten runt tampongen man tar bort, inget annat.

Jag har alltid haft i tampongen hela natten om den inte har behövts byta, ska inte vara någon fara.

smellcaramell
1

Jag hade inte använt tampong på natten överhuvud taget, man vet aldrig om man vaknar upp så sjuk att man inte kommer ur sängen och därmed inte kan byta tampongen = riskerar diverse biverkningar. Blöder man mycket finns massor med hjälp att få om man pratar med en barnmorska/läkare, finns tabletter som gör att man blöder mindre per dag ( dock kan man blöda fler dagar då), finns massor av p-medel som kan minska ner/ta bort mensen helt o.s.v. När man blöder mycket så riskerar man järnbrist som i längden leder till blodbrist och minskat immunförsvar, trötthet o.s.v. så blöder man mycket rekommenderar jag att man går till läkare.

Sedan känns bara tampongen om man inte fått in den tillräckligt långt, så försök putta in den något längre :) Sedan vill jag tipsa om menskopp också som är toppen! Speciellt för de som blöder mycket/länge som kan spara massor med pengar på att slippa köpa mensskydd och dessutom spara på miljön och slippa vara rädd för att blöda igenom stup i kvarten :)

Ursäkta eventuella stavfel, har autocorrect på datorn som ändrar vissa ord.

Anonym
0

Ska boka tid efter jul. Mår illa och har jätteont i magen och ryggen också vilket gör att jag missar massa skoldagar.. Mår dessutom illa när jag har ägglossning och kan inte gå i skolan då heller, det är så jobbigt när det påverkar så mycket :( Det gjorde jätteont att få in tampongen men det gick. Fick inte riktigt in den hela vägen, känner lite längst ner. Men det spelar ingen roll nu, det stör inte och har binda om det skulle läcka igenom.

Karmatarerskanise
2

#13 Biverkningar?  Av att ha en tampong?

smellcaramell
0

#15 förändringar i bakteriefloran, slemhinnor som blir irriterade och sedan kan man väl få någon sjukdom om tampongen sitter inne för länge? :) Har själv aldrig kunnat använda tampong men tror den heter TSS, inte säker. 

#14 Googla lite på "endometrios" och kolla om det liknar det du beskriver, är inte alla läkare som verkar veta att det finns och hur det ska behandlas :)

Karmatarerskanise
3

#16 Nja, den så kallade tampongsjukan är extremt ovanlig om den ens existerar. Man kan ha en tampong 8h utan problem.

Bakteriefloran ändras direkt du sätter i tampongen. Slemhinnorna blir inte mer irriterade för att en tampong sitter länge.

Och skulle man vakna upp så sjuk att man inte kan byta tampong får man helt enkelt dra ut den. Men vaknar man så sjuk får man ju åka till akuten. För kan man inte gå på toaletten är det jäkligt allvarligt.

Maria
0

#8 Blöder man mycket så kan det kännas tryggt med plastad frotté i sängen så att man skyddar lakanen.

/Maria

Anonym
0

#18 Det har jag men när jag vaknar ligger det typ vid andra sidan sängen… Hade normalstor tampong tillsammans med binda men det gick igenom allt efter lite mer än en timme. Inatt hade jag en binda, en tjock nattbinda och 2 trosskydd, men det kommer så mycket att det rinner från dom på morgonen (hade haft samma i 6 h). Skulle ha tampong också men jag tog ut den precis innan jag skulle sova.

Karmatarerskanise
0

Om du blöder igenom både tampong och binda på en timme när du ligger ner borde du prata med gynekolog.  Det finns hjälp att få så man blöder mindre.

Anonym
0

#20 Nej, tampongen tog jag ut när jag skulle sova. Det var nu idag, då gick det igenom tampong och binda men då har jag ju rört lite på mig..

Annielle
0

Vad bra att du har en tid inbokad :)

Jag har blödit mycket tidigare och har fått järnbrist av det, äter nu järntabletter av märket Innate respons, de enda tabletterna som jag inte blir så sjuk av att jag måste sluta efter ett par tabletter (hemskt illamående, magsmärtor och diarre´av andra)

Tabletter som gör att man blöder mindre (brukar innehålla ämnet tranexamsyra) kan man tyvärr också få en massa biverkningar av, det fick jag fast jag bara åt halv dos, fick huvudvärk, ont i magen och blev väldigt illamående….

Jag blöder mindre nu efter att ha fått upp mina järnvärden (man blöder tyvärr mer när man har järnbrist/låga järvärden) och har där med heller inte en himla mensvärk längre heller (har till och med svimmat på stan av mensvärk och blivit hämtad med ambulans till akuten en gång)

Jag rekommenderar också menskopp främst, men det kan kanske vara överkurs om man inte ens är van vid tampong….

Anonym
0

Vill använda menskopp men det är helt omöjligt… Kan inte ens få in 2 fingrar :/ Bindor och tamponger blir ju jättedyrt eftersom att jag behöver byta varje timme upp åt en vecka..

Anonym
0

Det gick igenom tjockaste tampongen på 1,5 h. Hoppas verkligen att jag kan få något som tar bort eller minskar iallafall 😕

Em_
0

Har bara skummat tråden, men jag har varit med om att det liksom rinner förbi om tampongen hamnar lite fel. Om det kan bero på något sånt kanske?

Anonym
0

#25 Nej… När jag tar ut tampongen är den helt full :/