Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2402 ggr
Officielle
0

Minst finnar

Någon som vet vilket preventivmedel som har minst risk för biverkningen att man får finnar? Vilka ger högst risk?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Desdemonas]
3

Kondom? :-P

Rainee
0

Det är så olika från person till person, vissa får finnar av att börja med p-medel och vissa får av att sluta med det. Det ända sättet att undvika sånt helt är att inte mixtra med sina hormoner. Om jag skulle välja något som jag tror är minst risk så är det Jaydess hormonspiral, då den har så ytterst lite hormoner i sig :)

[Udoon]
0

Det där är så individuellt, en sorts p-piller fick jag helt fantastisk hy av, när jag bytte till en annan sort fick jag hyn förstörd och kämpar med att bli av med bölderna fortfarande.

Bäst är ju att inte laborera med hormoner alls, det kan förstöra så mycket.

Karmatarerskanise
0

Det finns två olika p piller som tar bort finnar. Minns tyvärr bara att den sorten jag år hette diane.  Men det var länge sedan och jag tror de bytt namn.

Rainee
0

#4 Ja det finns ju Yasmin, Diane, Yaz etc, som brukar göra att man får jättefin hy, men har hört väldigt mycket om att när man väl slutar så brukar det komma tillbaka fast i värre form, varierar säkert, men jag vågar inte testa dem i alla fall :)

Karmatarerskanise
0

Har aldrig hört att det blir värre. Men det kan säkert kännas så om man varit utan finnar ett längre tag och man sedan får tillbaka dom.

[Udoon]
0

#5 Yasmin var den jag fick jättefin hy av, men fick massa andra bieffekter så ville byta. Fick Zoely (det är mera ~*~naturligt~*~, det skulle bli så bra så…) utskrivet, två veckor så var det kört för hudens del, gick även upp mycket i vikt under hela tiden jag tog dom (ca 20kg, jättekul…). Över två år efter att jag slutade så har jag fortfarande massor med cystisk acne och oregelbunden mens, så dom sabbade min kropp totalt.

Så hormoner är bäst att passa sig för.

Rainee
0

#6 Jag har hört jättemånga som fått problem från de pillren, och folk som inte har haft finnar innan har fått massor efter, så det tror jag definitivt att man kan få!

#7 Ja exakt.. Usch, sånt är så himla läskigt, beklagar att det blivit så :/ Hur gör du nu? Går du på hormoner eller liknande?

[Udoon]
0

#8 Hormonfri nu, bokat tid för att prata om sterilisering i januari. Acnen och vikten är fortfarande kvar, fått antibiotika-salva utskrivet till acnen, sista grejen jag provar innan min läkare ger mig Roaccutan. När det är som värst har jag svårt att äta eller prata pga smärta, det sätter sig gärna runt munnen,  kinderna, och ibland inuti läpparna. Vikten jobbar jag på, men det är svårt då jag skadade foten i somras.

Rainee
1

#9 Men herregud, låter ju helt förskräckligt! Hade du inte så innan du började med hormoner då?

Haztparken
0

Jag fick p-pillerna Zyrona utskrivna som är mot akne också. Jag hade så grov akne som ingen antibiotika kur tog på och jag kunde knappt röra munnen vissa dagar pga smärtorna av bölderna som satt där. Först när jag började med pillerna så blossade hyn upp (väldigt vanligt) för att sedan vecka efter vecka bli bättre. Idag är min hy så fin den bara kan bli! Trodde aldrig jag skulle bli av med det men här står jag aknefri :)

[Udoon]
0

#10 Fick nån liten vanlig finne vid mens innan jag började, när jag fick Yasmin fick jag riktig porslinshy, sen när jag fick Zoely istället så blev det pannkaka av alltihop. På den ljusa sidan så har jag blivit ganska duktig på smink, och antibiotikan jag testar nu verkar hjälpa så snart jag kanske ser ut som folk igen🙂

Rainee
0

#12 Oj, men det där skrämmer vettet ur mig som också går på p-piller, att jag ska få akne när jag slutar! Dock så använder jag inte något p-piller mot akne såsom Yasmin eller liknande, så får hoppas att jag slipper det! Skönt att antibiotikan hjälper i alla fall :)

Karmatarerskanise
0

#13 Men hon fick det under användandet.

Rainee
0

#14 Ja men det kan ju ha varit från att hon slutade med Yasmin, eller att hon började med Zoely, i vilket fall så försvann de ju inte heller efter hon lagt av, så i vilket fall var det p-piller som skapat detta..

Karmatarerskanise
2

#15 Och det händer inte alla. Jag och många kompisar har börjat och slutat med många olika sorter genom åren utan att få finnar av det. Ännu en helt onödig sak att sitta och oroa dig över. Varför började du ens med piller om detta oroar dig så mycket? Du kunde låtit bli.

Räkna alla dina inlägg med oro över allt.

Denna kommentar har tagits bort.
[Udoon]
0

Kan tillägga att jag inte fick acne för att jag slutade, gick ungefär ett år emellan då jag inte tog några hormoner alls, och då var det enstaka plitan som poppade upp vid mens bara. Slutade med Yasmin i samband med att mitt dåvarande förhållande tog slut, träffade en ny efter ca ett år och fick då Zoely istället. Ursäkta om det var otydligt🙂

Men biverkningar är ju olika för alla.