Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 929 ggr
CorneliaAndersson
1

Vad ska jag göra?

Hej!

Sedan i torsdags har jag haft ont i magen, vilket leder till ''kramper'' när jag äter eller dricker (spelar ingen roll om det så är bröd, grönsaker, saft eller vatten). I lördags kväll stod jag inte ut längre och efter samråd med 1177 så fick jag skjuts av mamma in till akuten.

De tog 3 blodprover, 2 EKG, urinprov, ketonkoll (då jag har diabetes, sedan 15,5 år tillbaka) och lite andra grundläggande tester.
Det de kom fram till:
¤Troligen magkatarr
¤Lite hög puls (låg på 112 eftersom jag var MYCKET nervös inför blodproven)
¤Rejäl uttorkning (eftersom jag redan då hade problem med att äta och dricka)
¤Inga ketoner i blodet
¤Ena ''hjärtpuckeln'' på EKG:t var ''uppochner vänt''. Inget de dock oroade sig för, men skulle såklart kolla vidare på det.

Jag har tagit (efter rekommendation av läkaren inne på akuten) Novaluzid för smärtan, vilket hjälper ett tag.

Men nu idag fick jag även UVI! Det har jag haft en hel del gånger tidigare, men det gör ju inte mindre ont för det! Urinet är lite blodigt (precis som det ibland blir av UVI), vilket inte heller är så trevligt och jag har, i princip fått bosätta mig inne i ett av våra badrum. Har provat att duscha varmt, för att bli av med obehagligheterna, men man kan ju inte heller stå i duschen hela kvällen.

Har ni tips? Husmorstips?
Observera nu då att jag förmodligen har magkatarr, och bör inte äta allt för feta grejor men inte heller citrusfrukter eller dyl. Oftast brukar faktiskt min UVI gå över helt efter att jag druckit en hel del tranbärsjuice, men jag vet inte. Finns det något annat? Som man ''redan har hemma'' liksom?

JÄTTE tacksam för svar!
Måste säga att det här med att bli 18, och känna på ''livets hårda sida'' inte alltid är så lätt som man tror! ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lona
1

Ok, jag vet ju inte riktigt vad de kollade upp men spontant tänker jag magsmärtor + blodig urin och UVIsymtom = KAN vara njurarna. För säkerhets skull så skulle jag nog ringt 1177 igen, men jag kan ha totalt fel.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Karmatarerskanise
3

Kollade dom inte njurarna är det dags nu.

CorneliaAndersson
0

#1&2
Hej! Och tack för svar!

Ärligt talat så vet jag inte om de kollade njurarna. Ja hade ju mamma med mig och kan fråga henne om de sa något speciellt om just njurarna.

Annars sa de att allt (utom det jag skrev tidigare) såg bra ut.

Ja, det är något förskräckligt.. Nog för att jag brukar säga att JAG hellre har det än mina nära och kära,, men lite fördelning hade det väll kunnat vara (om det nu måste vara)..
Vart gansa kämpigt i skolan, både igår och idag. :/

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Karmatarerskanise
0

Ring sjukvårdupplysningen och förklara allt du skrev här. Och gå inte till skolan när du har ont!