Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1518 ggr
trettiotrean
0

Antibiotika + p-piller

Ska påbörja en antibiotika kur idag och äter redan p-piller. Läkaren varnade för att antibiotikan slår ut p-pillerna. Läste dock nyss på 1177.se att man inte behöver skydda sig extra.

"Det är riktigt att antibiotika kan minska förmågan att ta upp hormonerna i p-piller från tarmen och sen vidare ut i blodet. Därför står det ofta på läkemedlens bipacksedlar att effekten av p-piller kan påverkas. Men forskning har visat att det handlar om små och i de allra flesta fall helt betydelselösa effekter."

Vad tror ni om det? Klart att läkare och bipacksedlarna måste varna för det då risken säkerligen finns, men är effekten så liten att risken för att bli gravid inte är så stor?

Åt antibiotika för två veckor sedan (har urinvägsinfektion som inte ger med sig) och märkte ingen skillnad, fick inga mellanblödningar eller så, vilket man kanske borde få om p-pillerna slagits ut?

Fridaaaa
0

Jag åt ppiller när jag fick antibiotika och jag frågade doktorn kring det och han sa att det inte slår ut det.  Däremot är det många som kan få diarre av antibiotika och då minskar ju effekten lite.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
3

Om man nu vill vara på den säkra sidan så kan kanske kondom vara bra under kuren. En kur brukar ju vara 10 dagar normalt och då kanske t.om avhållsamhet kan vara ett säkert kort😉

/Maria

Karmatarerskanise
3

Onödigt att chansa. Säkrast att ha kondom under behandlingen.

NatasjaHemby
0

Om du har UVI är det kanske skönt att använda kondom eller låta bli sex i vilket fall, för att slippa onödiga påfrestningar på ett redan irriterat ställe? 🙂

Annars tänker jag att det beror på hur viktigt det är för dig att inte bli gravid. Vill du absolut inte bli gravid så skadar det ju inte med extra skydd/avhållsamhet för säkerhets skull. Kan du tänka dig att bli förälder om det skulle hända så kör på.

SE*Simbelmynes

[xMondSy]
0

Ett tips är att vänta ett par timmar imellan

trettiotrean
0

Ett par timmar emellan vad? Mellan p-piller och antibiotikan?

Karmatarerskanise
0

#6 Ja

[Devya]
1

Jag skulle inte ha sex överhuvudtaget om jag hade uvi och tog antibiotika för det. Jag ser liksom ingen poäng med att riskera något. Visst, man kan använda kondom förstås men jag personligen skulle hellre vänta. Då man inte är i skick så är man inte i skick och man ska låta ta det den tid det behövs för att bli frisk. :)