Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 27665 ggr
[kanskemenbarakanske]
0

Rosal istället för Yasmin

Gått på Yasmin nu i ett år och är väldigt nöjd med dom! Men nu när jag var på UM för att förnya receptet så blev jag rekommenderad Rosal istället pga priset. Hon sa att dessa p piller innehåller samma ämne och är likadana bara att dom heter olika. Är detta sant?

Vill lita på henne men är så nojig över att byta då Yasmin fått bort mina finnar + fått mig att gå ner i vikt. Vi alla vet ju också att preventivmedel byte kan få kroppen att reagera konstigt.

Så jag undrar nu om något här har bytt från Yasmin till Rosal och vad dina erfarenheter är :)

Rainee
0

Det är samma sak, bara ett annat märke. Varje p-piller märke har ca 2 stycken kopior fast från andra märken bara. Det är exakt samma ämnen i så det kommer inte ändra någonting om du tar Rosal istället! :)

[kanskemenbarakanske]
0

okej va skönt att höra! :)

Evilina
0

#1 Fast det där stämmer inte. Det är bara de aktiva substanserna, hormonerna, som är samma. Sammansättningsämnena är olika vilket gör att man kan reagera olika på två "lika dana". De flesta kan byta mellan två "lika" sorter utan att märka skillnad. Jag kan inte. Gick på Abelonell och fick byta till prionelle då det var billigare och skulle vara precis samma. Som första skillnad fick jag mens på fjärde hormontabletten första veckan (helt regelbunden när jag gick på Abelonell), sen fick jag extrem mensvärk, finnar, ökad hunger, fett hår. Blev vansinnig och åkte och skällde ut min barnmorska efter två veckor på prionelle. Då fick jag det berättat för mig att eftersom det inte är så vanligt att man märker skillnad så tyckte hon inte det var viktigt att nämna. Så jag bytte kontakt på um efter det och fått testa flera olika sorter tills jag hittade en ny sort som min kropp fungerade med. Så visst, antagligen fungerar det men det kan bli en jävligt jobbigt och jag tycker det är sjukt dåligt att dom inte berättar sånt direkt.

[kanskemenbarakanske]
0

MEN NEJ! det var ju detta jag inte ville höra. Jag frågade t om en extra gång om det var PRECIS samma. Hon sa ja! 

Dethär är anledningen till att jag alltid efterforskar eller söker upp saker innan jag går på ett besök eller efter ett besök. Är rädd att förstöra allt nu när jag hittat ett bra p piller som hjälp mig. Har nämligen pcos…

Evilina
0

#4 förstår att det inte var vad du ville höra. Men har fått det bekräftat av flera olika på um nu att man kan reagera olika beroende på märke. Är det stor prisskillnad? Mina piller skulle inte vara till nedsatt pris men eftersom jag behövde just dom löste min bm det, vet inte hur…

[kanskemenbarakanske]
0

Hon skrev ut dom till mig för att det är 100 kr skillnad på dom. Dessa kostar 120 / 3 månad eller något och yasmin tror jag kostar 230/ 3 månad. Är så nervös nu…

Fattar inte varför hon sa att det var samma. varför ljuga liksom

Evilina
0

#6 det är ju inte att ljuga direkt, dom ska funka precis lika då de aktiva substanserna är samma, men i vissa sällsynta fall så är kroppen så känslig att den påverkas olika trots det.

[kanskemenbarakanske]
0

Okej hon kanske inte ljög men hon kunde sagt att man kunde känna skillnad då jag berättade att jag har pcos och hon märkte på mig att jag blev orolig liksom. Asså dethär är jag verkligen så nojig över. Kanske överdriver lite…

Rainee
0

#3 Jaha, det visste jag faktiskt inte, alla barnmorskor jag har stött på har alltid sagt att det är exakt samma! Se där, då lärde jag mig någonting i alla fall :) Men som du säger så tror jag inte att det är så stor risk att man känner någon skillnad.

TS, om du är så himla orolig så tycker jag att du ska pröjsa lite extra för att slippa gå runt och vara orolig, så himla mycket dyrare är det faktiskt inte ;)

[kanskemenbarakanske]
0

#9 nej de är inte så mkt dyrare. ska nu be om att förutsätta med yasmin

Rainee
0

#10 Skulle jag nog också gjort, blir också jättenojjig ;)