är mina ögon bruna eller Hazel??
Jag har alltid undrat om mina ögon är bruna eller hazel, folk som jag känner säger att jag har bruna men när jag kollar riktigt noga på mina ögon så ser dom lite guld/gul bruna och när man har någon ljuskälla på ögonen så ser dom gul/guldiga ut.. jag ser också lite röd/bruna fläckar..
Folk säger att Hazel är ljusbrun med guld/gul och att hazel är som färgen på en valnöt..
kommer ladda upp fler bilder sen..
Enligt mig är Hazel bara en nyans av brunt, så mitt svar är att du har båda och att båda svaren är rätt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det är svårt att se när bilderna är så mörka, kanske att de är lite gröna i ytterkant, kan du ta en bild i dagsljus?
Typ stå vid ett fönster så ljuset utefrån faller på ditt ansikte, dels så blir din pupil mindre då, så man ser mer av vilken färg din iris har och så blir bilden inte så mörk.
Vackra ögon.
Är det viktigt vad färgen heter?
#6 skulle vara roligt att veta
#8 jag tror dom är blå/gröna men det är lite svårt att se eftersom bilden är lite mörk
#10 dom ser ut som gråa
Grå? Passar åldern då ;)
#10 De ser väl gröna ut? :)
Ögonens nyans ändras också av ljus, humör, smink, hår och kläder ;) Något motsvarande hazel finns ju heller inte på svenska, jag säger att du har guldbruna ögon.
/Christine

Kan ögonens nyans verkligen ändras av humör?
#15 - Ja, oja! Jag hade en bekant som det syntes jättetydligt på, hans ögon var jätteljusa när han var på bra humör och nästan svarta när han var förbannad.
/Christine
Ögonens färg ändras hela tiden, när man har gråtit är dom mörkare, när man är glad är dom ljusa, när man är förbannad är dom, Nästintill svarta, det beror helt på vilka färger man har i ögonen till att börja med ^^
JÄttefina ögon för övrigt, TS
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Är det inte bara för att pupillen blir större så ögat ser mörkare ut? Ögats färg har ju att göra med irisens uppbyggnad och hur ljuset faller. Verkar lite konstigt att en känsla skulle kunna påverka det.
#18 - Kolla själv riktigt noga nästa gång ;)
/Christine

Jag blir aldrig arg så det är svårt :)
jag verkar också ha lite grönt i mina ögon.. några små områden..
kan man ha brun/gröna ögon?
om man kollar på närbilderna som jag tog så verkar jag ha lite grönt i kanten av ögonen
#13 Ja, oftast är dom gröna :)
Varierar dock stort i nyanser.
Vilken intressant diskussion.
Ni har verkligen jättefina ögon alla ni som har lagt ut bilder här.
Blir avis! Mörka ögon är superläckert!
Apropå hazel, någon som jag vet har hazel färg är Tyra Banks. Kolla på hennes ögon och jämför med era.
Vad jag brukar förklara det som så är hazel de brunögdas motsvarighet till blågröna eller melerade ögon som man ofta säger, så de skiftar väldigt mycket i färg beroende på ljus. De har ofta ljusare strimmor med annan färg och ofta lite grönt, många olika nyanser av blått och grönt.
Rihanna tror jag också har hazel, de ser både gröna, bruna och bärnstensfärgade ut beroende på ljus. (Rätta mig om jag har fel men jag har för mig det)
Grönt är egentligen en missfärgning - hur kan något som är så vackert skattas som en missfärgning? Knäppt! - Men så är det.
Gröna ögon är aldrig dominanta utan de kan uppkomma oavsett föräldrarnas ögonfärg. Tex min mamma har blå-grå ögon, pappa har mörkare blå, jag har fått melerade (blått, grönt, grått och gult) och brorsan har fått ljusblå ögon som btw är aaaasfina! (Orättvist ju)
Men vem som helst kan få grönt i ögonen.
#10 Du har helt klart grönt i dina ögon, tror det kan framhävas mer i ett annat ljus.
Den första bilden är mer grön och den andra är mer grå - enligt mig då.
Asfina ögon!
#5 Skulle inte säga hazel, guldbruna, i en av bilderna ser de verkligen guldiga ut.
Så jäkla läckert! Det ser även ut att i vissa ljus finnas lite gröna spår i.
TS och ni andra som har lagt ut, kan ni sminka er så att ögonen ändrar färg?
Ni har ju uppenbarligen lite olika toner i ögonen, det borde gå att framhäva en av alla färgerna?
Jag har ganska ljusa ögon och kan sminka så de ser både grå och gröna ut men även kläderna spelar roll, hur har ni med mörkare ögon det?
Vore kul att veta. :-)
för jag tror amber är lite gul/grön och guld
#24 sminkar mig sällan, kan mina ögon vara amberfärgade? För amber är väl guldiga ögon?
#27 Jag tycker dina ögon är väldigt fina och ser ut att vara amberfärgade, borde översättas med bärnstensfärgade, väldigt målande och stämmer bra på dina ögon känner jag.
Ok, men kan folk förväxla brun och amber? För båda färgerna är lika varandra. Folk som kollar snabbt på mina ögon säger att dom är bruna och jag tror dom kollar i svagt ljus och vet inte att det finns fler färger än bara brun, blå pch melerade. . Tror mina ögon är lite för ljusa för att räknas som bruna.
#29 Spelar det egentligen någon roll vad folk säger om din ögonfärg? Så viktigt är det väl ändå inte. :)
Jag skulle klassa dem som bruna för det är lättare än att börja krångla till det. :) Fina är de ändå!
#29 de flesta skulle nog anse att "amber" går under kategorin "brun" faktiskt, precis som både isblå och mörkblå båda är blåa Jah förstår inte riktigt varför du är så besatt av din ögonfärg? De flesta håller med om att de är någon nyans av bruna, vad är det egentligen för fel på det? Bruna ögon är ju vackra!
Medarbetare på Skor iFokus
#31 jo jag förstår det, men när jag fick höra talas om "amber" vilket kan översättas till guldbruna eller hasselnötsfärgade så skulle jag gärna vilja att mina ögon är amber och inte bara vanligt brun.. fast som du säger så verkar ju amber vara en nyans av brun!! och amber låter lite häftigare också..
#32 Om man bara vill ha något häftigt att kalla sin ögonfärg för så tycker jag att man fokuserar sig på helt fel saker. :D
Vi säger nog oftast kort och gott, brunt, blått eller grönt. Det sistnämnda är en mutation dock.
Sen tycker jag att alla ögon är vackra, oberoende vad folk vill kalla dem för.
#33 Det är väl blå ögon som är en mutation ursprungligen? Gröna ögon anses vara en variant av bruna. http://mobil.svd.se/nyheter/alla-blaogda-harstammar-fran-samma-forfader_svd-1543760
#34 Ohh, på min tid fick vi lära oss att gröna ögon var en mutation och inte blåa ögon. Intressant artikel, måste läsa vidare om ämnet. :)
Gula och gråa ögon då, Grå borde ju kanske ingå i Blå, men Gula ögon då? om grön är en nyans av brun alltså ^^
I mina ögon finner man alla färger, då jag har melerade
Fast, bara för att blå ögon är en mutation betyder väl inte det att gröna inte är det? Eller tänker jag fel? Oavsett så är det väldigt häftigt! 😃
Jag har hört att grönt är missfärgning som ej går i arv som sagt men det här vill man ju läsa mer av!
#35 - minns du var du har läst om mutationen grönögdhet? 🙂
Intressant diskussion! Jag har gröna ögon men hela min släkt har blå. Om gröna är en missfärgning kommer inte mina barn få det och jag har intr fått det från någon, om det är en nyans av brun kan man ju undra hur långt tillbaka arvet går? Finns det någon gräns? I alla fall så hade mormors, morfars, farmors och farfars föräldrar blåa ögon, så det måste ju gå längre bak? Om det är en mutation- har den uppkommit hos mig? Eller har den bara lekar recessivt hos mina föräldrar? Det här är rätt kul att tänka på faktiskt! Någon som har en teori? Jag är just nu för hungrig för att tänka nämligen…
#39 om nu gröna ögon är en missfärgning och blå är en mutation, undra då vilken färg på ögonen er släkt SKA ha :o
I min familj är det lika hela släkten har blåa ögon (så lång jag kan minnas eller se tillbaka) Bara momma som har bruna ögon, så kommer jag och min äldre bror med alla färger i ögonen, mina 2 småsystrar med Djupt blåa ögon 2 av mina bröder med ljust blåa ögon, de övriga av mina bröder (3 st) har blågrå ögon :o
Intressant de där med ögon ^^
Min mamma har gröna ögon och alla vi fem barn har gröna ögon, så jag har nog alltid trott att det finns en ärftlighet i det. :) Och när man läser om det så står de ju också att grön ögonfärg avgörs av generna, precis som blå och bruna.
vilka tycker att bruna/nötbruna ögon är fina??
#42 jag tycker att både bruna och nötbruna ögon är fina, men vad spelar det för roll? Varför är du så besatt av att inte ha bruna ögon? Väldigt många har bruna ögon och det är inget fel på det!
#42 Vem bryr sig egentligen?
Jag tycker att alla ögon är fina.
Håller verkligen med - alla ögon är fina!
#44 #45 Ok, men hur kommer det säg att typ 90% av jordens befolkning har just bruna ögon i olika nyanser??
#46 - Oj, vad du överdriver nu! Så bara 10% av världens befolkning skulle ha blå, gröna eller melerade ögon? Det finns massa olika nyanser på grönt och blått också. Det är en väldigt konstig fråga, varför ser alla människor olika ut?
/Christine
#47 vet inte exakt hur många det är som har bruna ögon i världen.. men vet att det är många, mer än 50% iaf.. sen vet jag att bara 2% har gröna ögon men vet ej om det stämmer..
Enligt den här sidan är det 55% av världens befolkning som har bruna ögon:
http://www.minakontaktlinser.se/de-vanligaste-ogonfargerna-i-varlden/
Och det är ju fortfarande så att övriga färger varierar i nyanser, precis som hudfärg eller hårfärg.
/Christine
Förlåt om jag frågar, men är du typ polsk eller tysk?
#50 vem frågar du?
Jag tycker Hera har solklart gröna ögon, eller glasklart. Klart är det iallafall.😃
Spännande diskussion också om ögonfärg och mutation! Har också hört att blått är en mutation, men kan mycket väl tänka mig att även gröna skulle kunna vara en typ av mutation om vi ponerar att ursprungsögonfärgen på människan är brun :)
Mina egna ögon är blågröna, och ser ibland mer gröna ut och ibland mer blå, beroende på ljud, kläder, bakgrund osv. Så då är de dubbelt missfärgade ;)
TS, jag tycker du har fina ögon som kan både vara brun, hazel och amber - men som ChristineL säger kan det vara lite svårt att avgöra exakt eftersom nyanser i ögonen skiljer sig väldigt mycket hela tiden :)
Men vet du vad, om du vill kalla dem för något som låter coolt, så gör det, slår vad om att ingen kommer att rätta dig om du börjar säga att dina ögon är hasselnötsbruna eller amber. Oftast tänker jag på mina ögon som blå eller blågröna, men när jag var yngre och ville ha en "häftig" ögonfärg so brukade jag kalla dem havsfärgade ;)

Jag tycker bruna ögon är väldigt vackert och önskar jag hade det. Själv har jag en blågrå nyans, stålblå brukar folk säga att dom är.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#55 Hmmm, jag tycker att jag bara ser brunt.
#56 på min mobil såg jag både brun och grön
#55 som jag skrev i din andra tråd också ser jag nästan bara brunt i olika nyanser
Jag skulle säga fina ljusbruna TS 🙂 Ser ju gult och pyttelite grönt men skulle absolut säga (ljus)bruna. Jag har mörkbruna, men har som du också pyttelite gröngult i utkanten (mindre än du)! Jag brukade vilja ha gröna som min brors, men har fått så många komplimanger att jag inte kan klaga!
Och fina grå/turkos på #10.
#49 Ja och det står att brunt är dominant, det innebär att det kommer bli vanligare och vanligare🙂Enligt samma artikel har du TS kanske nötbruna?
Här är mina!😃Kastanjebruna kanske man kan säga.
Angående diskussionen om hur färgerna på ögonen fungerar. Det är så att det finns på en lokus genen för vilken färg ögat får, då antingen blått eller brunt. Det är de enda ögonfärgerna som finns. Sen sitter det på ett annat lokus genen för hur mycket gul färg man har i ögonen. Så grönögda människor är egentligen blåögda med mycket gul färg i :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Anledningen till att det är vanligare med brun/gröna ögon än blå är att genen för bruna ögon är dominant. Genen för blå ögon är recessiv. Det innebär att du måste ha två gener för blå ögon för att bli blåögd, medan du bara behöver ha en gen för brunögd för att få bruna ögon. Har du alltså en av varje, blir du teoretiskt sett brunögd. 🙂
#63 blåa!
får jag också vara med?
Bilden blev lite skum med färgerna, men färgen på ögonen stämmer bra överrens mer verkligheten ändå!
#60 Ljusbruna (och jättecoola!)
#63 Skulle jag nog kalla turkosgrå?
#65 Gröngrå? Tycker det är svårt att se på den bilden.
Det är iaf vad jag tycker😊
#60 Jag tycker du ser ut att ha ungefär samma ögonfärg som jag och jag brukar tänka att min ögonfärg är hazel. För det mesta ser mina antagligen bruna, gröna eller gulaktiga ut med grå-blå "ram", allt beroende på vad jag har för kläder, vad det är för ljus m.m. Annars kan du ju bara säga att du har bruna ögon🙂
//Flöffo
#67 ja det ser ut som att vi har samma färg vad roligt!! Precis som du säger, ibland bruna, ibland gröna och ibland gula beroende på ljus och kläder :-)
#68 Japp c:
//Flöffo
Båda mina föräldrar har gröna ögon(mamma lite med bruna stänk) Sedan har vi syskon helt olika.
Syster 1(jag) ljust gröna, nästan gula
Syster 2 ljust blå(typ isblå)
Bror har brungröna
Syster 3 har mörkt bruna.
Det roliga är att samma ordning har/hade min mammas syskon med
Syster 1 gröna
Bror isblå
syster 2 mörkt bruna 😃
Något för er som gillar genetik
Mormor gröna, morfar bruna
Farmor gröna, farfar hade isblå
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Här har mamma isblå moffa havsblå momma Mörkbruna pappas släkt har alla Bruna ögon, vi barn får dras med som mina "Spyögon" eller melerade eller Brun blåa, min ena syster har dock AMAZING eyes Hennes ögon vill JAG ha
Har också länge undrat vad jag har för färg på ögonen. Ibland om man ska göra något test på nätet så kommer det upp. "vilken färg på ögonen har du?" och då ska man kryssa i antingen brun, grön eller blå.
Men då kommer det svåra för mig. Vilken färg har jag och vad ska jag kryssa i då det kommer sådana frågor? eller om folk frågar mig om färgen på ögonen..
#72 De ser gröna ut men nu då solen? lyser i ögonen på dig så kan det bli lite fel. :)
Nervringar enligt iridologi ^__^ Iridologister säger att ögonen speglar själen - eller snarare hur kroppen mår. Enligt iridologi finns endast två riktiga ögonfärger - bruna eller blåa. Människor som har hazel ögon har egentligen blåa ögon, men oftast ett dåligt lymfsystem = gult lager ovanpå det blåa som lagras på och sedan visas som brunt. Det går att få tillbaka de blåa ögonen med detox och diet!
'-Headlights on the highway-'