Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2566 ggr
[BeataJ]
0

Är jag smal?

Hej! Jag är en tjej i 11-årsåldern som känner mig tjock. Alla säger att jag inte alls är tjock, utan snarare tvärtom, men det känns verkligen inte så. Jag vet inte exakt min längd och vikt, men är ca 160 cm och väger ca 43 kg. Hur mycket väger ni? Vill veta!

Katniss
1

Du är inte alls tjock! Snarare väldigt smal. Själv är jag underviktig, ca 164 cm och väger runt 43-45 kg. Så nej, du är verkligen inte tjock, du hade bara mått bra av att lägga på dig lite till!

R.I.P. Anton 💔

[Kaoskaos]
0

Räknar man BMI så är du underviktig alltså gör smal ! Prata med skolsköterskan , hon kan nog hjälpa dig med dina problem .

Katniss
0

#2 BMI ger inget korrekt svar på huruvida man är underviktig/normalviktig/överviktig, men ja undervikt är det allt.

R.I.P. Anton 💔

HannaJohanna
1

Jag är 178 cm och väger ca 85 kg, själv skulle jag gärna väga lite mindre men jag ser bra ut och har blivit kallad smal. Ditt förhållande mellan längd och vikt låter i grova drag ok, du väger åtminstone inte för mycket. Men du är fortfarande ett barn, så du kan inte använda dig av vuxenskalor och tabeller. Jag vill råda dig att sluta hänga på såna här siter, sluta fundera i såna här banor och tänka på vad som får dig att må bra. För egen del har jag aldrig varit så smal som precis innan jag började försöka gå ner i vikt för första gången, då var jag 14. Bryt nu, medan du kan.

Katniss
0

#1 Kan tillägga att en av mina vänner är ung. lika lång som mig, men väger tjugo kg mer och skulle inte alls kunna klassas som övervikt.

R.I.P. Anton 💔

Gladasvampen
5

För det första är du bara 11, du växer fortfarande och ska inte behöva känna någon vikt eller kroppshets. Jag tycker att du väger väldigt lite, jag själv är 175 och väger 70 kg och tycker att jag är lagom. Vikten är samtidigt inget mått på hur man ser ut, om du förstår vad jag menar. Jag skulle kunna gå upp 5 kg men se smalare ut än nu om jag bygger muskler. Jag tycker inte att du ska behöva fokusera eller tänka på din vikt, det finns så mycket annat att fokusera på som är mycket roligare och nyttigare både för kropp och själ :)

[BeataJ]
0

:)

IceTee
2

Jag vill säga ja och sen sluta där, men det kommer inte att hjälpa dig. Nej, du är inte tjock, ja du är smal och försök att glömma det nu! Det är en farlig väg du är på väg in på när du tänker så här. Dessutom växer du fortfarande!

Medarbetare på Skor iFokus

[postmortum91]
9

Jihis: Jag ska berätta en sak för dig, alla de kvinnor du ser i tidningsuppslag finns inte. Alla de kvinnor på filmer eller reklamer finns inte.
Vad menar jag? Jo, INGEN kvinna i världen ser ut som "idealet", det är tack vare MASSOR med smink, operationer och redigeringarpå datorn  som gör att de ser ut så. Det målas upp en omöjlig bild av hur kvinnor "ska" se ut, och detta utseendet är omöjligt att nå på naturlig väg och samtidigt kunna må bra fysiskt. 
Du är på riktigt, du är en riktig 11 årig tjej och det finns inget vackrare än äkta människor. Så som du ser ut, så ser 11 åriga flickor ut, och sedan när du blir äldre kommer du se ut som en riktig kvinna oavsett hur du ser ut. 

Visst är det synd att tvingas må dåligt över sin kropp tack vare fejkkroppar på tidningsomslag?

En riktig tjej/kvinna har olika storlekar på brösten, har finnar, bristningar, rynkor, mörka ringar runt ögonen, de har en kropp som är PERFEKT för sitt syfte (att leva och föda barn). Riktiga kvinnor har celluliter och hår på ben, armar, kön och rumpa.

Gaara
0

Japp du är väldigt smal skulle jag säga. :) Jag är 157 cm lång och väger straxt över 41 kg. Jag har alltid varit underviktig men följt en stadig tillväxtkurva så det har aldrig setts som ett problem för mig. Jag är väldigt liten i skelettet också så det är helt enkelt så min kropp är byggd. För övrigt så är jag 29 år om det nu har någon betydelse. Oroa dig inte för vikten. Du är bara 11 och din kropp kommer att utvecklas mycket innan du är färdigväxt. Och det är skitsamma om du skulle vara smal eller tjock så länge det inte går till överdrift åt något av hållen. Det viktigaste är att man har en frisk kropp som orkar med alla glädjeämnen i livet. Alla tycker olika så alla är vackra och alla är oattraktiva. Så oroa dig inte för sånt.

[Lollo 97]
3

Du är inte tjock 🙂

Är själv 13 år, 165 cm lång, och väger ca 52 kg. Jag är absolut inte tjock (även om jag själv tror det men aja) Du växer fortfarande och är ett barn, du ska inte behöva bry dig om sånt! :) Det förstör bara för en, jag vet för har är i den sitsen själv och varit det sen jag var 11, det tar så mycket av ens dag att gå och grubbla på är jag tjock? Jag måste gå ner i vikt!

Så du är perfekt som du är, vissa är magra, smala, mulliga eller tjocka, och det är inget fel med det, fast det är ju heller inte bra att vara för underviktig eller överviktig heller. Tyvärr så vill media och modellvärlden att vi ska se ut som vandrande pinnar :/ Men så ser inte en tjej/kvinnas kropp ut!

pyromanen
2

Du är väldigt smal men eftersom du har många år kvar att växa i så kommer din kropp fyllas ut och växa på alla ledder. Fokusera på att leva ditt liv, göra sånt du tycker är kul, vara med kompisar mm då sköter kroppen resten! 😊