Konstig mens!
Hej min mens kom nu när jag vaknade men tror jag har blött lite under natten också och den är typ 10 dagar för TIDIG!!! Brukar få vid 24-27 oftast!!? Jag har haft mag besvär i en vecka innan också och nu har jag mens värk som jag typ aldrig brukar ha men försvinner den om jag tar en alvedon jag ska bort i dag och borta typ hela dagen så jag har inte chansen att byta heller och det verkar som jag blöder ovalnigt mycket!! Är 13 har haft mens i 1 år
Det är inte konstigt, helt normalt. Det kan ta flera år innan mensen blir regelbunden och många faktorer spelar in, såsom sömn och mat osv. Det är helt normalt att mensen kan komma för tidigt eller för sent, speciellt om du bara haft den i ett år. Om det är så att du flera gånger känner att du blöder för mycket och du mår dåligt av det tycker jag att du ska kontakta skolsköterska/ungdomsmottagning för det är ju såklart inte bra för dig att förlora för mycket blod!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Åååå jag vill inte ha mens!!:( Ingen annan i min klass har mens så jag måste dölja för det är pinsamt bara min mamma vet för hon är den ända som jag litar på:(:(:( jag brukar inte blöda mycket måste bara oftast byta 1 eller 2 gånger men i morse när jag var på toa droppa det hela tiden:( och jag ska vara borta hela dagen med en kompis och jag vill verkligen så jag kan inte hoppa över det tänk om jag blöder igenom jag hatar mens jag börjar snart gråta!!:( det gör inte lika ont nu men jag får ont i bland kan man ra alvedon så jag slipper få ont när jag är borta?jag har alltid otur
Desutom är jag redan utorkad hela tiden för jag kan inte dricka normalt så att förlora blod är väldigt DÅLIGT för mig
Ok det h
Oj skrev fel mena ok det här är konstigt jag har blött jätte lite i bindan bara några rosa aktiga droppar men när jag sitter på toa droppar det lila blod hela tiden min mens lurar mig blöder jag mycket eller lite!!?
Ägglossning kan ge magsmärtor + lite blod med, så det behöver inte vara mensen utan kan vara äggstockarna som är aktiva.
Ok men jag mår illa också men tog en alvedon nu hoppas det hjälper:( det gör så ont!! Hoppas bara det är ägg lossning för jag hatar mens
Det gör fortfarande ssssåååååå ont jag hatar mitt liv😣😵😭
Vad ska jag göra😣😣😣😣😣
Jag tyckte också att det var fruktansvärt pinsamt i din ålder men försök tänka att det är naturligt och de allra flesta med livmoder kommer råka ut för samma sak. Och när jag var mindre så var den som fick mensen först ganska "cool" och jag som fick mensen bland de sista var lite utanför lixom. Jag tycker att Clara Henry (youtube) hjälper, hon pratar mycket om mens och ger många bra tips.
Ja, du kan äta alvedon om du tycker att det hjälper! Enligt vårdguiden ska det hjälpa.
Ägglossning kan också göra väldigt ont. Det suger att ha livmoder, det gör det verkligen… När jag var 16 började jag med p-piller (finns många för- och nackdelar dock) dels pga menssmärtor. För mig har det fungerat superbra. Jag har mycket mindre mens, blöder aldrig igenom och kan hoppa över mensen om jag vill.
Jag hoppas du blir att må bättre snart, men du kanske ska försöka prata med någon (din mamma?) om att det kommer så mycket blod.
10tack vad snällt men tyvärr är det inte alls kul att vara den första det är hemskt pinsammt och man gör verkligen allt för att dölja det
Jag vet och jag förstår det, det är hemskt att det ska vara så. Lider med dig. Hoppas de andra får mens snart också, det kan underlätta när en vet att det finns flera som går igenom samma sak.
Känner igen mig helt. Fick min mens när jag var 8 år.
12 tack snälla du ja man önskar ju att alla kunde få den exakt samtidigt
13 ush det måste varit väldigt jobbigt fy:( fick när jag var 12 så egentligen ganska normalt tror jag?? eller kanske lite tidigt vet inte vilken ålder som är valnigast
12 är inte speciellt tidigt. Jag fick den när jag var 12. Då hade många i klassen redan fått den.
På den tiden var det inget pinsamt bland tjejerna i klassen.
Jag fick min mens när jag var nio så 13 är inte alls tidigt, säkert fler i klassen som har den utan att visa det. Vill säga att mens inte är pinsamt, det är naturligt och inget att skämmas för :) Sedan vill jag ge några råd : 1. Mensen kan vara oregelbunden flera år i början och kan även bli tidig/sen/utebli när man är stressad, sjuk eller tar vissa mediciner. 2. Har man mensvärk så brukar det kunna hjälpa om man tar alvedon/ipren/motsvarande. Vi kan inte säga vad som fungerar bäst för dig, vissa fungerar bättre på alvedon och vissa fungerar inte alvedon alls på men ipren fungerar utmärkt, man får prova sig fram. 3. Har man mensvärk/blödningar så man inte klarar av sin vardag trots värktabletter är det dags att prata med någon läkare/barnmorska på till exempel ungdomsmottagningen, jag tog själv med min mamma dit då både hon, jag och min ena syster haft problem med enorma blödningar som gör att vi får järnbrist. Det är inte farligt att ta hjälp för något som är fel, om man ignorerar det kan det istället gå illa! Till exempel svimmade min syster p.g.a. blodbrist till följd av sina blödningar och hade bara tur att hon inte slog huvudet när hon föll i badrummet. 4. Finns flera appar till telefonen som man kan använda för att kontrollera sin mens, jag använde p-tracker lite när jag var yngre och där kan man lätt se blödningsmönster, lägga in vilket humör man varit på under dagen, om man haft mensvärk/huvudvärk, hur mycket man blött o.s.v. Appen räknar dessutom ut när nästa mens bör komma baserat på dina tidigare menstillfällen och visar även hur lång din mens brukar vara. Väldigt bra i början när man vill lära känna sin mens! Sedan kommer sällan mensen exakt samma datum varje månad, min mens hade till exempel en cykel på 21 dagar i början(21 dagar mellan den första mensdagen, 7 blödningsdagar och 14 blödningsfria dagar) Vilket innebar att jag kunde ha mens 2 gånger under samma kalendermånad, till exempel kunde jag ha mens 4 november och 25 november :)
15 vi är bara 7 tjejer i min klass och jag litar inte på någon så är tvungen att dölja precis allt 16vad jobbigt det var någon till som hade fått den jätte tidigt visste inte att man kunde få mens vid typ 8-9 och jag är typ säker på att jag är den enda. 2 tjejer har inte ens fått bröst Tack! Jag vill inte ha mens!! Det är orättvist:(
#17 Det går absolut att få mens som 8åring, är inte säker på vad den vanligaste åldern är men mensen går hela tiden neråt i åldrarna världen över. Vi blir yngre och yngre när vi får den första mensen.
Ja, det är orättvist. Det är fruktansvärt och hemskt och orättvist. Det finns ju positiva aspekter också, du kommer kunna få barn i framtiden om du så önskar och det betyder att din kropp fungerar som den ska. Om du mår såhär dåligt av det borde du verkligen ta kontakt med ungdomsmottagningen och be om hjälp.
Såg ett program om det här om att vi får mens tidigare och det beror på att barn i många länder väger mer nu när de får bättre mat, nånstans när man väger runt 40kg så kan flickor plötsligt börja få mens. I länder med fetma som ex. USA kan väldigt unga kvinnor plötsligt få mens eftersom de uppnått den magiska vikten redan som väldigt unga.
Men jag är inte överviktig mina kusiner och släktingar var också tidiga så jag tror det beror på det Ja det är tur att veta att allt fungerar med kroppen och att man kommer kunna få barn och så men det är ändå rätt jobbigt i längden och man kommer ju han mens kanske 40 år till så det känns ju lite hmm..
Skrev aldrig att du är överviktig 40kg är inte övervikt på en tonåring utan kan snarare vara undervikt (beroende på ens längd) men i USA finns det flickor i 7-8års åldern som börjat få mens eftersom de passerat 40kg gränsen.
Ok men om man väger 40+ kg måste man ha fått sin mens då??
#22 Nej.
Ok
Jag blöder faktiskt väldigt lite jag har bara behövt byta 3 gåner på sen i söndags
#24 Det är inte bra att byta binda för sällan, och absolut inte tampong. Byt minst var 8de timme, jag byter med max 6 timmars mellanrum.
#24 Du måste byta oftare även om du blöder lite.
Varför det
#27 Eftersom det växer bakterier om du inte byter. Och eftersom det börjar lukta.