Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 1108 ggr
missporcelain
0

Cerazett:isar finns ni?

Ahh! Alltså jag blir galen på dessa jävla piller. 
Det funkade galant i börja, tog ut min kopparspiral och påbörjade ppiller i maj. Fick min mens som vanligt, sedan därefter blödde jag precis som vanligt i juni, juli, augusti och sen i september fick jag ingen mens. I mitten av oktober runt min ägglossning fick jag brunkletiga flytningar. Då tänkte jag YES äntligen "mensen" var bara försenad.  Men sen slutade det, och det kom ingen "vanligt" blod. Jag testade mig runt den tiden och det visade negativt. Nu de senaste dagarna har jag varit förstoppad och fått Svamp, vilket är flera år sedan jag hade sist. Vill tillägga att det smärtar lite i äggstockarna. Skrev ett mejl till umo här i staden, men jag skulle ringa imorgon då jag missade telefontiden.

När kom "mensen" igång på riktigt/försvann er mens med Cerazette?
Vill tillägga att jag har varit jätteförsiktigt med pillerna, kanske inte tagit dem exakt samma minut varje dag men har använt kondom när jag har ätit antibiotika och om jag har råkat missa ett piller.

Fridaaaa
0

Jag hade mens 3 ggr på 6 veckor sedan försvann det helt.
Men fick väldigt ofta Svamp sen mm så slutade med dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

missporcelain
0

#1 Oj! Jag hoppas att det antingen försvinner eller kör igång som vanligt. Känns så jädra störigt att inte veta vad det är som händer egentligen. Hade spiral innan, men fick en livmoderhalsinfektion och plockade ut den… Den funkade toppen annars 😭

Zadeira
2

Min mens försvann direkt när jag började på Cerazette, och nu har jag inte haft mens en enda gång på över 8 år. Har aldrig haft några problem alls med dem. Det var de första pillrena jag provade och är så nöjd över att de klockrent hjälpte mig direkt med mina mensproblem.

missporcelain
0

#3 Vilken tur! Jag har testat en del då jag är lite känslig för hormoner!

Rainee
0

Om spiral har varit bra annars så kanske Jaydess skulle fungera för dig? Det är en "ny" mini spiral som har ytterst lite hormoner i sig. Den håller i 3 år och är något mindre än Mirenan. Har för mig att det var ungefär samma dos som att ta 6 minipiller på ett år i den, så totalt på 3 år blir det som att ta 18 minipiller, inte ens en karta 😂 Den ska nog jag testa i framtiden om dessa piller jag har nu inte fungerar 🙂

missporcelain
0

#5 Det var kopparspiral utan hormoner jag hade 😃 Visste inte ens att en sån fanns 😮Ska fråga imorgon när jag ringer till umo!

[Tilde]
0

Det tog ca en månad för mig och sedan försvann min mens. Har ätit dem i 4,5 år nu och endast haft lite "mens" kanske två gånger (typ en gång per år de första åren och inget sedan dess).  Är inte heller noga med tiden. På vardagar jobbar jag och tar dem vid 6-tiden. På helger blir det tidigast 9. 😛 Har aldrig haft Svamp heller.

Äter nu en billigare variant som finns här i Danmark och jag skulle inte kunna leva utan dessa piller. Brukade få hemsk mensvärk och det känns så jäkla befriande att inte behöva bry sig om mens och skydd och smärta, osv.

missporcelain
0

#7 Ja, det där med att mensvärken försvann är helt underbart! Det är ju det bästa med dessa. Har också förjävlig mensvärk annars. Kan minnas mig själv sitta på köksgolvet och skrika på sambon att ta fram värktabletterna och vetekudden 😃

Ja, det är väl ungefär så jag tar dem med! Vanliga dagar tar jag dem 9, när jag jobbar kväll och natt tar jag också dem vid 9 och när jag jobbar morgon blir det vid 6!

pyromanen
0

Jag småblödde nästan oavbrutet när jag åt cerazette. Fick kloasma (blev fläckig som en padda på en stor del av kroppen) och tappade all lust. Det absolut värsta jag provat av p-medel.

Idis ida-maria
0

Jag äter cerazette och de är helt underbara. Slipper mensen och att någon måste kolla i mina trosor om jag fått mens. Slipper också verken. Det är så bra också att de är så små och man kan ta de utan vatten om man inte har det tillgängligt.

Fridaaaa
1

#10 "att någon måste kolla i mina trosor om jag fått mens." ?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idis ida-maria
0

10 Jag är synskadad så ser inte när den kommer innan jag blöder igenom och känner inte skillnad på mens och flytning.

Rainee
0

#6 Jag vet, men tänkte att du kanske vågade testa Jaydess, har hört så mycket bra om den 😃

#10 Var det inte du som hade problem med Cerazette och skulle byta?

missporcelain
0

#9 Usch! Det lät inte alls kul, mår du bättre nu?

#10 Va? Vad menar du?

#11 Säger detsamma? 🤔

missporcelain
0

#12 Jaha då förstår jag, ursäkta ursäkta! ❤️

pyromanen
0

#14 jadå, det var många år sedan jag slutade med cerazette. Fläckarna har bleknat en del, men är tyvärr inte borta.

[Tuulikki]
0

Cerazette funkade felfritt för mig. Började direkt efter en abort och blödde då lite, vet inte om det var pga aborten eller cerazette. Sen försvann mensen. Har haft nån brun flytning och lite "mensvärk" men inget mer än så.

Satte in en p-stav med samma hormoner efter ett halvår och det har funkat ännu bättre, inte haft "mensvärk" en enda gång och bara nån brunaktig flytning.

missporcelain
0

#17 Vad skönt att det funkade! Funkar pstaven bra nu med?

Har ringt till umo, men de vill skicka mig till läkaren på min VC igen.

[Tuulikki]
0

#18 Jag tycker bättre om p-staven än piller. Ingen risk att man glömmer, ingen risk att de slutar verka om man t.ex blir dålig i magen.

Sen att jag inte fått någon mens är ett stort plus :) Jag gillar min p-stav, haha!

mollyt
0

Jag hade konstant småblödningar (i princip dagligen) i nästan 5 månader när jag började, efter det så försvann mensen och var borta i regel (kom kanske 1-2 blödningar/år under 8 år) och sedan på slutet så fick jag konstanta småblödningar igen och då valde jag och sluta.