Vad kostar sjukvården?
Jag vet att sjukvård kostar, dock undrar jag: Vad kostar och hur mycket?
Vi bor ju i Sverige och inte i USA. En mamma på facebook skickade till mig att hon startat en insamling för att hennes son ska kunna operera sina ögon, om han inte gör det så riskerar han bli blind. Borde inte det täckas av högkostnadsskyddet? Barnet är ju 7 år bara och vi bor i Sverige, här ska väl inte barn tvingas bli blinda för att operationer kostar? Låter helt sjukt, hur funkar det egentligen?
I Sverige är det helt gratis för barn med sjukvård. Det är om operation krävs som inte finns tillgänglig i Sverige och som är experimentell så inte Sverige betalar den utländska kostnaden. Så allra troligast är det en bluff. Kontot kan vara kapat om det är någon du känner, eller så är det en bluffprofil.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Hon har sökt pengar förut, sonen har åkt på en riktigt hemsk sjukdom som har suttit i sen i våras. Dock känns det fult att be om pengar när det då antagligen inte behövs för operationen. Det känns som hon utnyttjar situationen till sin fördel. Jag bryr mig såklart om hennes son, men samtidigt, om operationen är gratis eller billig så anser jag inte att han/familjen behöver pengar för att må bättre. Jag skulle själv inte sökt pengar från bekanta om det vore mitt barn, om det inte vore en nödvändighet för hans hälsa.
#2 har du frågat varför det kostar pengar med operationen för henne?
Medarbetare på Skor iFokus
Jag frågade vad pengarna går till, och hon sa en upplevelsedag och hornhinnetransplantation.
Nja är inte så enkelt. Om man är svensk medborgare så kostar inte operation nåt. Likaså om man som flykting fått uppehållstillstånd då omfattas man av samma system.
Vad jag vet så omfattas man som flykting också av systemet under tiden man utreds för uppehållstillstånd, men då är det väl migrationsverket som betalar.
Sen blir det lite mer invecklat. Är man flykting som fått avslag så omfattas man inte av systemet.
En person som kommer hit från ett annat eu-land och arbetar/studerar/turist måste ha bevis från sitt land (försäkringskassa) då ska det (vad jag vet) inte kosta nåt utan då betalar det landet kostnaden. Men har man inte det beviset så får man betala vad det kostar.
Det har funnits utländska kvinnor som fött barn här i sverige som fått betala för allt som rör graviditet och förlossning. Var på tv för några månader sen om en tjej som var gravid och hon skulle få betala allt så hon skulle åka hem till sitt land och föda barnet där.
Sen skriver du i #4 vad det gäller för operation. Där blir det också lite mer invecklat. Själva operation ska inte kosta nåt vad jag vet, men eftersom det är en transplantation så finns det ju kölista och man går efter vem som har störst behov och vem som passar med donator. Men man kan inte betala och därmed gå före i kön.
Enda orsaken det kan kosta är om hon på nåt sätt kan gå före i kö i nåt annat land då får hon själv bekosta operation eftersom det är en operation som kan utföras i sverige så då får man betala själv.
Så hör hon till nån av de två första grupperna i första stycket så ska inte operation kosta nåt.
.
Jag tycker snarare att hon får försöka söka pengar genom fonder och inte genom sina vänner med en så luddig förklaring.
/Maria
Det finns en del kringkostnader. Man betalar dygnsavgift för de dagar man ligger inlagd - det är säkert gratis för sonen men kostar lite grann för den förälder som ska vara med. Sen kanske man kan räkna med inkomstbortfall om man behöver vara borta från jobbet några dagar. Vet inte om man ens behöver vara inlagd flera dagar för en sådan operation? Ska man åka till annan ort för operationen kanske det blir hotellkostnader m.m. Men hur som helst - kostnaderna är ju rena kringkostnader. Operationen i sig ska inte kosta.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Håller med om att hon borde söka fonder. De kan få upplevelsedag betalt tex. Det är ju heller inte 100% nödvändigt att lägga massa pengar på även om man vill ge sitt barn något. Har man inte pengar så har man inte. Ofta betalas dock upplevelsedagar av organisationer som anordnar sånt. Har en familj inte pengar till sjukhuskostnader kan de betalas av socialen, vi har skyddsnät för såna situationer. Gäller även om patienten är vuxen eller inte bor i Sverige. Bor man i Sverige (är folkbokförd här) omfattas man av svenskt socialt skydd. Inkomstbortfall blir ju inte mer än att vara sjukskriven. Blir ärligt talat lite sur på sånt här.
Håller med om att hon borde höra av sig till olika fonder och prata med soc! Jag hade i alla fall hellre fått pengar av folk vars yrke är att ge det till folk de anser behöver det än att låna av mina vänner… Visst, en hundring eller så när man glömt plånboken hemma och ska ta en fika och lite sånt är väl en sak, men det betalar i alla fall jag alltid tillbaka nästa gång… Tänker att summan lär vara större än att man kan bjuda tillbaka med en fika Jag hade i alla fall inte klarat att ha det på mitt samvete om jag bad folk om stora summor pengar… Hade mått så dåligt Men människor är ju alla olika och jag får så dåligt samvete för allt känns det som!
Jag jobbar ju inom ögonvården och hon har rätt i att all sjukvård inte är gratis i Sverige för alla. Precis som #5 skriver så gäller inte fri sjukvård om du är "papperslös" flykting och befinner dig i Sverige utan ett uppehållstillstånd. Så jag förstår det som att de inte har uppehållstillstånd och därför får hennes barn inte operationen gratis.
Hon är så svensk hon kan bli. Född i Sverige, har svenska förfäder, tillsammans med en svensk man
Då finns det en hund begraven, för då finns det ingen annan orsak som jag kan tänka mig där ett svensk barn inte skulle få en hornhinnetransplantation om den behövs.
Det är väl helt enkelt så att hon önskar pengar till en upplevelsedag. Lite märkligt att be om pengar till det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
speciellt när hon sitter och gnäller på romerna som sitter utanför Ica och ber om pengar till sina sjuka barn…
Tycker det är fult att utnyttja sjukdom och människors välvilja för att få pengar när det inte behövs. Och sen då gnälla på romer, som faktiskt behöver pengar! Fy vilken människa!
#15 jag menar inget illa nu, men den här människan verkar lite… Speciell?
Måste säga jag tycker det är fruktansvärt att tigga pengar under förutsättning att ens barn måste få en operation annars blir hen blind. Och så är personen totalt berättigad en operation gratis ( nästintill men dygnpriset är inget att prata om) utifrån TS info. Så pengarna hon tigger om är nåt de vill ha för privat bruk och roa sig för.
Vill hon ha en upplevelsedag, som många säger, sök i de fonder som finns (men hon är väl för lat för att ens leta upp dem). Eller STÅ för det i tiggeriet vad det gäller, spela inte på folks känslor och säg ditt barn blir blint utan operation, för troligheten att barnet blir utan operation, hur stor är den? En väntan finns nästintill för alla operationer.
Mitt motto i att skänka är "aldrig" utan ett 90-konto eller att jag personligen känner personen och hjälper på ett personligt plan.
Sen hoppar en annan fundering på mig, hur mycket måste en "upplevelsedag" kosta? Såg ett inlägg om vad barn önskar sig i julklapp….alla långa listor försvann och kvar var tid med sina föräldrar.
#18 Vad menas med 90-konto?
#19 Jag har jobbat inom insamling och vet mycket väl vad 90-konto betyder.
Det betyder: 90-konto är Sveriges insamlingsstiftelse där många insamlingsföreningar och organisationer är med i. Kravet för att få vara med i 90-konto och även få ta del av "90" först i sitt bank & plusgironummer är att ständigt bli hårt kontrollerade var pengarna går. Varje årsskifte skickas revisorer från 90-konto till medlemsorganisationerna för att ta del av varenda kvitto och ser till att det finns papper på vart vartenda öre tagit vägen. Dessutom får man inte ha högre administrationskostnader än 25%. Alltså ska 75 kr av varje 100 lapp gå till det ändamålet man säger att det gör.
Detta i sig blir som en slags garanti för givaren att pengarna faktiskt går till något seriöst och gör skillnad.
#20 Tack så mycket för en jättebra förklaring :)