Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 791 ggr
Anonym
0

P-stav och mens

Har sedan slutet på maj haft en p-stav, vilken jag är otroligt nöjd med!
Inte haft någon mens överhuvudtaget sedan dess, utan bara lite brun/röda flytningar. Dock blödde det mer idag än det gjort på hela tiden. Är det "normalt" att få mens så lång tid utan eller bör jag kontakta en ungdomsmottagning? Är inte direkt orolig utan ville mest bara höra om det är så det "ska" vara. 😃

Aleya
0

De p-medel som är som minipiller har tendens till att man kan blöda länge om man har otur. Vissa blir blödningsfria. Ibland får man blödning bara huxflux.
Och jag som har otur blödde nästan konstant i 8 månader innan jag gav upp.

Så det är inte onormalt. Men mitt råd är att INTE vänta i 8 månader. 🙂
Om det nu skulle vara så illa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
0

#1 Tack för ditt svar! Nä, jag hade nog aldrig orkat gå med blödningar såpass länge faktiskt. Men då vet jag att det inte är något konstigt i alla fall. Vore väldigt glad om staven fortsätter att fungera bra då det underlättat en hel del sedan jag skaffade den. 🙂

Idis ida-maria
0

För min kompis var det superbra i 7 månader men sedan fick hon så mycket mens så hon blödde igenom kläderna och blev deppig.

Anonym
0

#3 Riktigt så illa var det inte. Inte haft mer mens sedan dess heller, så jag hoppas att det håller sig hyfsat mens-fritt. :)

zakkris
0

Jag hade pstav i 4 år totalt, alltså två omgångar. Första omgången blödde jag konstant mer eller mindre i 6 månader, sen tog de stopp helt. Mådde hur bra som helst. Sen så gick den ju ut efter 3 år, jag satte in en ny och det blev katastof. Jag blev superdeprimerad och klarade inte av skolan osv. Så jag hade den ett år bara, tills gymnasiet var slut.

Så mycket beror på hur man är som människa samt vilket märke de är på p-staven, när jag tog min första var de ganska nya fortfarande och den andre då fanns de fler på marknaden så troligtvis klarade inte jag av det specifika märket jag fick då.

Så alla är olika och alla kan blöda mycket, lite, länge eller kort. Det beror helt på en själv :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln