Fungerar inte kondomer?
Hör oftare och oftare att kondom inte är så säkert som folk påstår och att det inte är ett bra preventivmedel. Någon som vet något om detta?
Medarbetare på Skor iFokus
Jasså… Oj, då skulle jag har varit gravid många ggr hehe.
Det har alltid fungerat för mig, jag tar inget annat utan det är bara kondom som används.
Men inget är någonsin 100%, den kan gå sönder, har även hört den kan åka av osv…
Finns en risk med allt.
Inte hört att det är dåligt men "det är jobbigt, man måste alltid ha det till hands, det är osexigt, inte lika skönt osv osv" hör man väldigt ofta.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Behandlar man den rätt är den väldigt säker.
Killen säger ju alltid det men av någon anledning får de alltid orgasm ändå ;)
Ja, de känner inte allt lika mkt.
Även jag kan känna en MINDRE skillnad när de ej har kondom men inte avgörande för min del.
Vet man att man är sexuellt aktiv har man ju alltid kondom i närheten.
Mina killar jag haft sex med vet att de är inte välkomna in utan kondom.
Har vi varit ihop ett längre tag så kan jag ha sex utan kondom, men de vet om riskerna och jag gör ej abort.
Haha, vissa blir livrädda och då har de helt plötsligt en kondom.
Jag och min sambo har alltid haft kondom (när det inte har varit "säkra perioder" - typ lingonveckan och man kan vara utan), och en gång åkte den faktiskt av, men det var i början när vi var med varandra och för att han var kvar i mig en stund efteråt och vi inte grep tag i dess kant innan han drog sig ut = den satt kvar i mig. Och två gånger när vi satte på den, men då har man ju troligtvis kommit åt med naglarna. Jag har inte blivit gravid ännu, och tycker att det är det bästa skyddet. Har visserligen inte testat annat, förutom Natural cycles som också funkar bra än så länge..
Jag tycker att man känner mer utan kondom, och att pausen som blir när man sätter på kondomen kan vara ett störningsmoment, men både jag och sambon använder hellre kondom än att jag ska stoppa i mig massor :)
Tror också det är extremt säkert med kondom om man hanterar den rätt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Det har min sambo och jag använt i 7 år eftersom jag inte vill ta hormoner. Har aldrig varit problem. Jag har verkligen svårt att förstå hur man ska hantera den för att den ska spricka. Känns som man ska ha klor istället för naglar.
#7 Samma här… men vissa kanske använder den flera gånger om.. ja, jag vet inte. Den har i alla fall ALDRIG varit i närheten av att spricka för oss och vi har använt kondom mycket.
Sen ska man ju ha på kondomen hela tiden under samlaget, vissa kanske tar på den först i slutet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#7 Det är lätt att det går hål om man tex inte trycker ut luften. Eller om den är för gammal eller den utsatts för värme/kyla.
Om man vet hur man ska använda en kondom så är det väldigt säkert. Jag använde kondom med mitt ex i 10 år utan en enda olycka.
Min sambos syster råkade bli gravid trots p-piller och då var hon alltid noga med att ta pillret.
Jag ar faktiskt varit med om att kondomen spruckit under samlag några gånger.
I några av fallen kom kondomerna ur samma nyköpta förpackning, den hade inte gått ut ur datum men det måste blivit fel vid tillverkning eller att affären har förvarat dom fel. Det var ungefär 5 kondomer som sprack.
#11 Verkligen otur. Jag har aldrig varit med om att de kondomer jag har köpt har gått sönder, inte under alla de 10 år jag har använt dem. Oo Jag köper dock ett och samma märke som tycks vara väldigt pålitligt.
#12 Ja verkligen otur! Jag har ju varit med om detta innan någon enstaka gång, men då har vi trott att det berott på naglar eller att den sats på fel.
Men detta var något fel på kondomerna. Så vi var verkligen noga med allt men endå, och det är också samma märke vi hade haft ett tag. Dock så var dessa kondomer köpte i en sån där mini liten jourlivs och det var enda skillnaden.
Kondomer som är godkända av RSFU och tillverkade i Sverige har jag fått höra är säkra DOCK kondomer i t.ex. USA, Tyskland osv har jag hört har en annan standard och är därför inte lika säkra.
Källa kommer jag inte riktigt ihåg har för mig att det kan vara från RFSU.
Jag blev gravid trots kondom. Och vi använde den på rätt sätt. Väldigt ovanligt, men det kan hända.
Min lillebror blev till genom att p-pillrena svek mamma :P Tur i oturen, ungen är underbar. Men det var 17 år sen.
#15 dum fråga kanske, men använde ni den helt rätt och den sprack inte eller något sånt?
#16 Japp. Har varit med om att kondomer spricker och att de "fastnat" inuti mig (med andra killar som inte varit så kondom-erfarna). Med min sambo har vi alltid gjort som man ska, enligt BM också då vi förklarade hur vi gjort och undrade om det var fel. Hon sa att det var rätt enligt vad vi sagt, men att det har hänt förut också. BM kan såklart inte vara 100% säker då hon inte var med som åskådare :P
Så hur sjutton det gått till vet jag faktiskt inte. Nu har jag p-stav och det har fungerat felfritt hittills.
Det finns ju inget preventivmedel som är 100% säkert, bara sådär som en sidenote. :)
#18 Precis. Endast att avstå från sex är 100% säkert.
#17 om kondomen fastnat inuti dig borde de där killarna få en genomgång om kondomanvändning Om kondomen användes helt rätt och inte gick sönder (och det inte fanns små sprickor) är det omöjligt att bli gravid. Men då hade ni nog otur med en kondom som var lite, lite skadad sen tillverkning. Det händer ibland men är väldigt ovanligt De flesta som blir gravida med kondom gör ju fel, och då är det inte konstigt. Ofta sätter de på kondomen en bit in i samlaget och då tappar man ju poängen med det. Lite som att bara ta p-piller när man ska ha sex!
#20 Precis. Vi gissar att vi fick ett måndagsexemplar.
Som #14 säger var det dessutom ingen kondom från RFSU, kan ju hänga ihop.
Ja de där killarna som failade totalt fick en hemläxa i sexualkunskap och kondom-påsättning😉
Som #20 säger om att tappa poängen. Spermier finns ju redan i försatsen som är det manliga könsorganets eget glidmedel och brukar/kommer ut ofta innan penetrering sker
#17 Skönt att p-staven fungerar nu :)
#20 Tjejen kan ju också kolla nu som då om kondomen sitter på. Allt ansvar behöver inte finnas på killen utan ansvaret är mer eller mindre gemensamt i sådana här fall.
Jag brukade emellanåt kolla om kondomen satt kvar, för säkerhetsskull.
#23 sant, jag är alltid noga med att säga till fästmannen att hålla i kondomen när han drar ut penisen, men det är lätt att anta att killen har koll på det då de flesta har det. Dessutom tycker i alla fall jag att det är svårt att känna efter så han håller i kondomen när han drar ut den
#24 Tjejen kan också hålla i kondomen då han drar sig ur. :) Det har jag gjort flera gånger och emellanåt under sexakten kolla själv att den ännu sitter på. Det är inte svårt alls. :)
#25 jag skulle aldrig nå! Dessutom måste jag hålla i en så udda vinkel för att inte få tag i blygdläpparna samtidigt

#26 det är alltid jag som håller på den när han drar sig ut. Brukar köra cigarettgreppet först, alltså pekfinger och långfinger. Du når väl ner till ditt eget kön?
Jag använder inte kondom längre och har aldrig provat att hålla fast den när den ska ut. Men jag tror inte det hade varit så smidigt för mig, jag har en stor mage i vägen. Jag når mitt kön, men smidigt skulle det inte vara. Hade varit lättast för båda om det var han som höll.
#26 Kanske det beror på hur flexibel man är, eller hur långa armar man har?? Ingen aning, men jag har aldrig några problem att nå även om vi båda råkar befinna oss i en udda ställning just då. Just nu använder vi ju inte kondom men efter att han har kommit så är jag alltid beredd med papper så att inte allt åker ut ur mig sen då han drar sig ut. Spelar ingen roll i vilken position jag befinner mig, det går nog alltid att nå fast de inte alltid skulle kännas så smidigt, inget är omöjligt. :)
Om man är en normalviktig tjej med någorlunda flexibilitet så ser jag faktiskt inga problem med att man själv håller i kondomen då killen drar sig ur. Visst kan väl killen också göra detsamma men varför inte turas om, om man nu kan? Tycker att det skulle kännas lite dumt om bara den ena hade allt ansvar för just den delen men det är väl bara jag det då jag är van med att också ta ansvar för just den delen. :)
#27 ja, men jag når inte mycket längre när jag ligger ner (vilket jag oftast gör) och han måste ju dra ut den också
#29 jag är rätt smal och har korta armar och dessutom lite ryggproblem så jag hade inte orkat böja mig så långt fram!
Nåja, kan vi inte sammanfatta det som att det funkar för vissa att hålla i kondomen när killen drar ut penisen och att det inte funkar för andra?
Tillägg: dessutom brukar jag säga "glöm inte att hålla i kondomen när du drar ut den". Det har aldrig varit några problem, och jag tycker inte man lägger ansvaret på någon
Märkligt… Motiverar dom som säger att kondom inte är säkert sitt påstående, om varför det inte är ett säkert preventivmedel? :-/
#31 jag har hört en säga det och på henne lät det som att hon blev förvånad när jag förklarade varför den behövde vara på hela samlaget. "Så den behöver vara på hela förspelet?" "Den behöver vara på hela samlaget, så det beror på vad man räknar som förspel. Den ska vara på hela tiden penisen är i kontakt med slidan" Sen fick jag inget svar… De andra har jag inte fått möjlighet att fråga…
Ja jösses, då är det klart att kondom inte är så säkert, om man bara använder den bitvis :-)
#33 jag undrar om det är problemet hos många som blivit gravida trots kondom? Vissa har säkert otur såklart och får ett dåligt ex men jag tror en stor del inte använder den rätt!
#34 ingen aning, har inga erfarenheter av det och känner ingen som lyckats. Jag och gubben har använt kondom i nästan 6 år och det har fungerat fint, dessutom smidigt när man är klar. Nu är väl inte chansen så stor att jag skulle blivit gravid om det inte varit ett säkert preventivmedel då vi har problem att bli gravida, men ändå.