Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 1151 ggr
Anonym
0

har jag fått hemorrojder?

Jag är gravid i vecka 23 och har haft svårt att tömma mig på flera veckor nu. Senaste 2 dagarna när jag försökt och fått ut harlortar så känns det som att det ska komma ut mer, jag trycker trycker och trycker och det gör ont som att det ALDRIG kommer ut, tillslut ger jag upp. Idag kände jag efter och det verkade inte vara avföring…

Läste lite om hemorrojder och oroar mig för att jag kanske åkt på det. Ska jag vila mig från att bajsa i några dagar i hopp om att det försvinner. Är det hemorrojder jag har?

OlgaMaria
0

Du har ju i alla fall stor risk att få hemorrojder nu. Det är jätteviktigt att du får magen att fungera och att bajset blir lösare. Smörj in dig med kokosolja eller någon annan olja t ex rapsolja (försök få in lite olja i ändtarmen). Det hjälper läkningen och gör det lättare och mindre ont för bajset att komma ut.

Gör och ät allt du kan komma på för att hjälpa magen att fungera bättre. Lite större doser c-vitamin och magnesium hjälper också. Ät kokosolja, och öht mer fett och vatten i kosten. Linfrön, psylliumfrön m.m. Köp eventuellt laxermedel på apoteket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ebolaa
0

Hejsan! skrev ett svar om att läkemdelet Laxoberal är riktigt effektivt och bra när man har hård mage, men det finns inte tillräckligt med forskning att använda det när man r gravid. Så det kanske är bäst att inte använda det.

Du ska i varje fall inte sitta och försöka klämma ut det hårda för det ger dig iaf garanterat hemorojder. Mycket fiber gör att du får lösare mage, sen kan också katrinplommon och ananas ha laxerande effekt. Sen kan du använda parrafinolja som smörj för tarmen, det vet jag inte helt säkert om man får använda som gravid :)

Ring vårdcentralen och hör, du kanske kan komma dit och få lavemang också om det inte ordnar sig med de ovanstående tipsen..

Hoppas det "löser sig", ha ha ha ^^

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ladydragon
0

det låter som hemorrojder ja och det är större risk att få det när man är gravid

Xyloproct salva finns på Apoteket o funkar bra att smörja med både före och efter man har bajsat det funkar som smärtstillande men oxå lugnar ner hemorrojderna 

mitt råd är i alla att du ska ta itu med det här problemet NU förstoppningen kommer bara o bli värre  o värre om du inte gör något åt det 

och efter att man inte har bajsat på en sisådär 6-7 dagar då börjar man må rätt dåligt och problemet börjar känns verkligen akut att få nån ordning på…

finns olika laxermedel och mikrolavemang på Apoteket hör gärna med personalen vad som är bäst med tanke på graviditeten 

ett bra tips är att försöka hitta nåt milt laxermedel som du kanske kan ta under resterande graviditet då risken är större att du blir förstoppad igen nu när du är gravid

Anonym
0

Men laxermedel påverkar inte barnet alls?
Jag har totalvägrat värktabletter etc nu när jag är gravid och vill inte att barnet kan bli påverkad av vad jag får i mig.

smellcaramell
0

ring vc låter som förstoppning- som kan leda till hemorojder om man försöker pressa ut avföringen ändå. Finns massa bra läkemedel mot förstoppning, alla fungerar dock inte jämt då vissa verkar högre upp och vissa längre ner i matsmältningskanalen så eventuellt kan man få prova ett par olika innan det fungerar, fördelen är att de brukar vara väldigt snabbverkande. Finns även påsar med pulver som man kan ta i förebyggande syfte/om man känner att förstoppningen är på väg. Vet dock inte om det är receptfritt men fråga på VC :)

Sen angående det du skrev i #4 så tycker jag inte du ska undvika värktabletter om du behöver ta dem, men självklart ska man inte ta en tablett om dagen, det är sunt förnuft! Men har man ont i huvudet så det påverkar ens vardag är det ju självklart att man kan ta en ipren eller liknande för att få det att släppa, om det händer upprepade gånger är det dags att besöka läkaren :)

OlgaMaria
0

Laxermedel påverkar inte barnet nej.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
0

Fikon, katrinplommon och drick massa vatten. Mycket vanligt med både trög " mage" och hemoröjder sent i graviditeten, kanske äter du även järn? Som också stoppar.

Ria74
0

Jag brukar koka ihop "förstoppningssirap" som jag använde under graviditeten. Den är väldigt effektiv. Katrinplommon och fikon kokas ihop mixas med lite vanlig sirap och förvaras i kyl. En matsked om dagen håller magen i trim.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
0

#8 Tack för tipset, ska testa med en gång :)

pyromanen
0

Så lite som 1 sked skulle inte ge nån effekt på mig, i alla fall inte om förstoppning redan rådde. Skulle äta 5,6,7 fikon och dricka 2-3 göas vatten till.