Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1385 ggr
Surpan
0

Regelbunden mens, PCO+missfall

Hej!

Jag har PCO och har därför oregelbunden mens. Jag slutade med P-piller i Januari 2014 ungefär så för ca 2 år sedan. Sedan dess har jag haft mens med cirka 6 till 12 veckors mellanrum.

I mitten av Juli i år så fick jag ett tidigt missfall. Senaste mensen innan missfallet var 16 Maj. Efter missfallet tog det 7 veckor innan jag fick mens igen, vilket jag tyckte var skönt. Det var tidigare än jag hade räknat med.

Nu till det konstiga. Efter den första mensen efter missfallet har jag haft två menstillfällen till. Bägge har haft exakt på dagen 30 dagars mellanrum. Jag har aldrig haft mens såhär tätt eller regelbundet i mitt liv utan preventilmedel.

Är det bara ett konstig sammanträffande?

I två månader har jag bott hos mina föräldrar, och trodde då att kroppen matchade med min mammas menscykel. Men kan det verkligen vara så att kroppen reagerar så starkt på det? Vid sista mensen har jag bott själv, även vid ägglossning så där kan inte det ha påverkat.

Hur kommer det sig att jag plötsligt har regelbunden mens tror ni?

/Surpan

Em_
0

Nyare forskning har inte kunnat visa att mensen synkas, man har kommit fram till att den teorin var felaktigt :)
 https://en.wikipedia.org/wiki/Menstrual_synchrony

Surpan
0

#1 Spännande! Då måste det ju bero på missfallet då..

/Surpan

IceTee
0

Kan vara att missfallet ändrade med hormoner och sånt i kroppen och den "rättade till sig". Är jag helt fel ute med att ha något minne av att vissa kvinnor får mer regelbunden mens ett tag efter graviditet (när den kommit igång och så) Eller så är det ett sammanträffande! Det ser du om en månad!

Medarbetare på Skor iFokus

Surpan
0

Ja antagligen är det något konstigt med hormonerna. Vi får väl se hur det håller i sig. Jag blir bara orolig att något är fel.. Men att fungera "normalt" kan väl aldrig bli fel antar jag.

/Surpan