Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: arbetslivet
Läst 1283 ggr
[postmortum91]
0

Sjukskriven som arbetslös?

Idag fick jag sjukintyg av min läkare på 100% då jag har foglossning och väldigt ont.
Läkaren var dock osäker på att kassan kommer "tillåta" min sjukskrivning eftersom jag är arbetslös. 
Kan man vara sjukskriven och arbetslös?

Majken!
0

Nej, är man öppet arbetssökande så ska man kunna söka och ta ett arbete, vilket man inte kan om man är sjukskriven.

[postmortum91]
0

Så du menar att de borde ge mig sjukpenning nu när jag har läkarintyg och inte tvingar iväg mig och söka jobb?

Majken!
0

#2 Jag pratar utifrån Arbetsförmedlingen, man kan inte vara öppet arbetssökande och sjukskriven.

[postmortum91]
0

Nej det förstår jag, men kan man vara sjukskriven om man inte har något arbete att vara sjukskriven från? 
Läkaren sa att de kan tycka det finns ju ALLA olika jobb öppna för mig nu så jag kan ju söka de där man sitter hemma och degar typ. Och därför kan de anse att jag inte ska vara sjukskriven. Kan de göra så?

[Mia-45]
0

#4 Ja du kan vara sjukskriven även om du inte har nåt jobb. 
Min son söker jobb och inskriven på AF….men blev nyss sjukskriven och då står man ju inte som arbetsför. 
Så nu är det FK och socialen som han får pengar ifrån.

[postmortum91]
0

#5 Hur mycket får han om jag får fråga? 
Endast av FK då

[Mia-45]
0

Eftersom han aldrig haft jobb innan så vet jag inte. Han får nog det mesta av socialen.

LinaLj
1

#4 Enligt försäkringskassans hemsida gäller samma sak som om man har ett arbete. Har man ett läkarintyg så kan man vara sjukskriven som arbetslös.

[postmortum91]
0

#7 Okej, jag hade ett jobb men blev av med det.

#8 Tack! Känns lite lugnare nu :)

[Mia-45]
0

Du har rätt att få ersättning av FK om du jobbat ett antal timmar och månader. Kommer tyvärr inte ihåg hur det är. Kan du inte ringa de och fråga?

Zadeira
0

Saxat från FKs hemsida:

Hur mycket får jag?

Om du är anmäld på Arbetsförmedlingen så beräknas din sjukpenning på den inkomsten du hade innan du blev arbetslös. Du får lite mindre än 80 procent av den inkomsten men högst 486 kronor per dag. Du får sjukpenning för 7 dagar i veckan.

Calcifer
0

Jag är sjukskriven. Inte från studier eller ett specifikt arbete, men jag är sjukskriven ändå och är inte ens anmäld hos arbetsförmedlingen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tuulikki]
0

Jag blev sjukskriven lite innan studenten och är därför "arbetslös". Jag är ju inte det, utan sjukskriven, men jag har inget arbete att vara sjukskriven från. Jag är inte heller inskriven hos arbetsförmedlingen.

Tror att jag och #12 menar samma sak.