Mensvärk- när har man för ont?
Man pratar ju ofta att om man har väldigr ont bör man söka hjälp. Men när klassas det egentligen som att man har för ont? När bör man sluta bita ihop och faktiskt söka hjälp? Är det när man tycker att det blir jobbigt? Är det när receptfria värktabletter inte hjälper? Är det när man har ont flera dagar? När ska man faktiskt bli orolig liksom? Samma tanke om ägglossning
Medarbetare på Skor iFokus
Ingen aning faktiskt. Jag har aldrig uppsökt hjälp för min mensvärk och då kunde jag få så ont att jag brukade spy. Nu på äldre dar så har det blivit bättre och mensvärken har avtagit så att jag kan åtminstone funktionera någorlunda då jag får min mens. Efter att jag började med p-piller så har jag typ ingen smärta alls. Jag har bara lite ont i korsryggen och magen men jag behöver inte ens ta medicin för det mera. Stor skillnad mot hur det var då jag var tonåring och jag kunde knapra i mig elva värktabletter om dagen för att det skulle ta åtminstone liiiite mindre ont.
tycker nog att du kan söka hjälp när värken stör dig i vardagen…
jag får så ont att jag får kramp i knä och lår så att jag tillslut inte kan gå och det enda och tänker på är ONT och det där med alvedon eller iprem inte hjälper om jag inte trycker i mig en karta om dagen
tack och lov har och en gubbe som är bra och han hittade en medicin till mig just för det här syftet nu känner jag inte att jag har mens alls

Jag kan få så ont att jag skakar, får hörselrubbningar, håller på att svimma och spyr. Har faktiskt haft mer ont av mensvärk än njursten-då är det något av det överjävligaste man kan vara med om! Får receptbelagda tabletter, funkar sådär. Ska be om starkare nästa gång
Om du trots receptfria ändå har så ont att det hindrar dig i att göra det du ska (sova, jobba/plugga o.s.v.) Har du provat Naproxen?

Jag har fått Naproxen 500 mg utskrivet. Hjälper sådär. Dock har jag en sjukdom som gör att jag har hög tolerans mot smärtstillande, narkos och lokalbedövning. Jag tar nästan maxdos av Naproxen direkt för att det ska hjälpa något.
Jag har endometrios och jag brukar säga till andra kvinnor att om smärtorna påverkar vardagen, om du inte kan leva ett normalt liv. Då är det dags att söka hjälp. Det är bara du själv som kan avgöra när du har för ont.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
För mig känns det inte som någon fara i så fall, om jag är duktig och tar medicinen så fort det börjar göra ont slipper jag nästan smärtan helt (väntar jag är det vansinnigt mycket värre… Orkar inte stå upp och kallsvettas och allt) För min del räcker 2 tabletter receptfria pronaxen och 2 panodil som jag tar på morgonen och sen eftermiddag/kväll och dagen efter är det över. Fick rådet av 1177 att testa de doserna och gå till läkaren om det inte skulle hjälpa Det jobbiga är ju att jag sen ska ha ont mellan mensen också för att ägget ska släppa… Synd att jag mår som jag gör på hormoner :(
Medarbetare på Skor iFokus
Jag hade riktigt riktigt ont när jag var 13-19 år. Kräktes ofta och stannade hemma från skolan när det var som allra värst. Men jag sökte aldrig hjälpt. Efter 20 års ålder började det plötsligt avta och nu känner jag av det men absolut inget jag lider av längre.