Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 2351 ggr
Anonym
0

(X) Våldsamma tankar - Diagnos?

Jag har, och har haft i flera år, våldsamma tankar. Inte bara att jag vill slå någon utan att jag till exempel ska trycka in mina tummar i någons ögon och sånt.. De tankarna är inget jag vill göra och har aldrig gjort någon ansats till att göra något sånt! Men det kommer hela tiden, inte bara när jag blir arg på någon utan annars också. Ofta får jag även tankar om att till exempel öppna bildörren när vi åker och sånt. Drömmer nästan alltid mardrömmar om detta, att jag handgripligen har ihjäl folk och ibland smådjur. Jag vet inte vad jag ska göra, när jag vaknar så mår jag ju fruktansvärt dåligt, jag vill inte skada varken människor eller djur! Finns det någon diagnos för det här? Jag är rädd för att berätta för någon om det för jag vill inte att någon ska tro att jag är galen och tvångsinlägga mig, för jag är verkligen inte galen…

Inkanyezi
4

Eftersom det vållar dig obehag är det någon form av psykisk ohälsa, men det handlar antagligen inte om någonting som ger en "diagnos" så som man ibland önskar sig ett ord på sitt problem. När man blir sjukskriven för såna tankar kan det kallas psykisk insufficiens, som är lagom luddigt för att inte beskriva någonting.

Om du vill veta vad en psykiater anser om ditt obehag och tankarna som triggar det, är det nog bäst att vända sig till psykvården, men jag är inte övertygad om att du skulle kunna få hjälp att komma ifrån det.

Scorpio97
1

Mår du dåligt av det, så måste du söka hjälp för det. Jag kommer inte på någon diagnos som passar in på det, men det betyder inte att du inte kan få hjälp. Gå och prata med någon, en kurator eller psykolog. Dom kommer inte tro att du är galen.

Jag har också sånna tankar ibland, men jag mår inte dåligt av det och har inga mardrömmar. Jag ser det därför inte som ett problem för mig, för jag vet att jag inte skulle skada någon och att det bara är konstiga tankar.
Men mår du dåligt av det, så ska du självklart söka hjälp så att du kan må bättre.

//Jessie

obstitant
5

Jag tycker det mesta låter som vanliga hederliga tvångstankar - det är vanligt, men kan såklart vara jättejobbigt att ha. Inte riktigt typiskt att det förekommer i drömmarna också dock.

Du kan absolut söka hjälp i psykiatrin, du kommer INTE att bli tvångsinlagd pga dina tankar. Men om du vill testa att prata med någon anonymt först kan du ringa till Nationella Hjälplinjen (020-220060).

Ellismakaroner
1

Låter som en typ av OCD. Låter jättejobbigt, hoppas du söker hjälp!

[Tuulikki]
2

Du är inte någon fara för dig själv eller någon annan och kommer därför inte bli tvångsinlagd, du kan vara lugn.

Det låter som tvångstankar och efter som du mår dåligt över det tycker jag du ska söka hjälp för det. Ingen aning om hur gammal du är men kontakta BUP eller vuxenpsykiatriska mottagningen där du bor. Du är INTE galen!

Tride
0

Håller med många föregående inlägg. Det är mindre farligt än du tror. Bra om du söker proffs hjälp, kanske får du medicin. 👍Men mest tror jag att du får lugnande besked. Jag hade själv en period förut med liknande tvångstankar. Jag sökte upp en terapeut, som försäkrade mig att jag inte höll på att bli galen. Eller kanske blev jag? Vem vet? 🤔 Möjligen kan tvångstankarna bero på att du blir arg när du inte får lov att uttrycka dig fritt utan blir nedtystad.🤐

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen