mens järnbrist
hej, jag känner mig trött nästan varje dag och har lite yrsel när jag reser mig upp hastigt. Jag är 20 år och äter vegan/ vegetarisk kost. Jag tänker mycket på hälsan och tycker själv att jag äter väldigt nyttigt, mycket grönsaker, alger,nötter frukt och liknande. Kan tröttheten bero på järnbrist? Med tanke på att jag har både mens och äter inget kött.
Bästa sättet är väl att gå till vårdcentralen och kolla ditt Hb.
/Maria

Jag fick järnbrist när jag åt vegetariskt och hade mycket mens. Men de behöver ju inte bli så för alla, boka en tid på vårdcentralen och be dom kolla ditt järnvärde och dina järndepåer. Har du dåligt blodvärde så kan du äta järntabletter för att få upp det igen.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Kan så vara! Upplever själv mig som väldigt trött , yr och hängig kring mens.
Ät mer av Spenat, kidneybönor och linser, äter alltid lite extra av detta före och under tiden jag har mens. (Äter heller inte kött)
Rekommenderar starkt spenatplättar(små pannkakor) om du inte ätit det förut, supergott och enkelt!
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Min mens minskade när jag blev vegetarian, så jag hade aldrig järnbrist. Bäst är att du går till vårdcentralen och kollar. Och ät som Ravynsfair tipsar om. Om du känner dig yr så kan det också vara lågt blodtryck.
Skaffa Blutsaft :)
#0 Det är inte bara järn som behövs för att bilda nytt blod, utan även folsyra och vitamin B12. Veganer verkar vara särskilt utsatta för B12 brist eftersom detta vitamin tydligen bara finns i animaliska födoämnen.
Nedanstående citat från Vårdguiden 1177:
"Brist på vitamin B12 kan orsaka blodbrist
Om man har brist på B12 kan man få blodbrist, som gör att kroppen får mindre syre och hjärtat slår snabbare. Man blir trött och blek, och kan bli andfådd eller få yrsel, huvudvärk och öronsus. Även symtom från nervsystemet kan förekomma."
"Hur mycket B12 behöver man?
Vitamin B12 kan inte tillverkas i kroppen utan man får i sig det genom maten.
Vitamin B12 finns endast i mat från djurriket, framför allt i kött och mejeriprodukter. Störst mängder finns i kött, lever, fisk, skaldjur, ägg, mjölk och ost. Om man är vegan, vilket innebär att man varken äter kött, fisk, ägg eller mejeriprodukter, kan man ha svårt att få i sig tillräckligt med vitamin B12 genom maten."
An ounce of prevention is worth a pound of cure