Var syr du?
Lite fel sajt, jag vet men hyfsad hög aktivitet här inne så tror jag får mest svar här. Visst finns det några som syr här inne va? Hur ser eran syhörna ut? När vi inreder det ombyggda rummet så vill jag ha en permanent plats för symaskinen och letar därför idéer. Ös på med bilder och tips men även era egna oförverkligade idéer! Gärna massvis med förvaringstips också.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Klädsömnad har inte så många aktiva trådar, men det finns alltid någon hos oss som har svar 🙂Du får gärna posta där också,om du vill ha fler svar sen!
Jag har tyvärr inga bilder på min hörna, men den är inklämd i sovrummet 😃 Jag har maskinen på ett skrivbord, och alla saker ligger på hyllor ovanför (och de andra tre maskinerna, som inte används just då).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag har ett gammalt kontorsbord med två fasta hurtsar. I den ena hurtsen bara lådor där jag förvarar tråd, nålar, band, resår laglappar, tygblommor mm, mm.
Den andra hurtsen har överst två vanliga lådor där jag sorterat in andra sybehör som saxar håltång etc. Den nedersta lådan är för mappar. Där har jag mina mönster sorterade efter plagg. Mycket praktiskt.
Strykbräda såklart och bakom den en masonitskiva som jag lägger över strykbrädan och kan lägga skärmattan på när jag klipper till eller ritar mönster.
En vanligt trådback från IKEA huserar en mängd tyger och påbörjade (suck!) projekt.
I vanliga papplådor finns andra saker sorterade efter typ; t ex läder och mockabitar, textilfärger etc.
Jag har otroligt mycket knappar (ärvde mormors knappsamling bl a). De har jag sorterat in i en sån där minibyrå för spikar, skruvar etc som man köper på byggvaruhus.
Törs knappt säga att jag dessutom har två stora garderober och en extra byrå full med tillbehör, tyger, projekt mm. Vet att jag har otroligt lyxigt med ett helt rum bara för mina syprojekt, men skulle inte få så mycket gjort annars.
P.S. ett bra tips för trådrulleförvaring;
Jag tog en träskiva, måttade att den skulle passa att ligga ner i en av lådorna. Ritade av två trådrullar stående med lite mellanrum mellan varandra. Markerade mitten på rullarna. Nu visste jag hur mycket plats varje trådrulle tog, måttade från mitten på en rulle till nästa och ritade in en punkt där. Slog i långa spikar med rätt små huvuden. Där sitter alla mina trådrullar sorterade efter färg. Undertrådsspolarna kan man ha ovanpå rullarna eller på några spikar för sig.
Hittar lät rätt tråd.
Har ett stort matbord med två maskiner , vanlig belysning och en med förstoringsglas , trådrullar i en hög glasburk ( ser bra och dammfritt) tyger o diverse annat i ett vitrinskåp så jag har överblick av tygerna . En stor skräptunna med lock .
Jag har ärvt min mammas gamla syskåp, inköpt på en inredningsmässa på 60-talet. Det har tre stora lådor där (det mesta) av tyget får plats och ett utfällbart bord, förvaring för symaskin och alla trådar och liknande. Super bra för när man är klar för dagen är det bara att knö in allt i skåpet och stänga så ser det städat ut.
Skåpet står på övervåningen i mitt pysselrum. Jag fick faktiskt ta och göra ett eget rum för alla garner, spinnrocken, knyppeldynor, papper, pennor osv som jag har. Där har jag ett stort köksbord som arbetsbord, med två iläggsskivor jag kan använda om jag ska rita ut mönster osv.