AKUT SNÄLLA :(
Förlåt för fel sajt och sånt men det var en tjej som kika mig och fråga om min mobil var hackad för att det ligger nakenbilder på mig på dark web? Vad är det? Vad ska jag göra har jätte mycket panik!!!
Kolla om det stämmer, innan du får panik?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Säger som#1, kolla om det stämmer först.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men hur gör jag det? :( OMG :(
Be den som sett det att länka?
Finns det nakenbilder på dig? Känner du personen som påstod detta? Har du sett bilderna?
Låter långsökt att någon som vet att du har nakenbilder på mobilen skulle vara kunnig nog att hacka den och hitta bilderna.
Om det inte bara är någon som skojar? Annars, Googla på vad sidan heter, sök på ditt namn på google osv..
Har inga nakenbilder, nej känner inte personen men hon sa att min kik var med på bilderna, har inte sett bilderna
#6 Inte säkert personen som lagt upp att den angett personens riktiga namn
#8 nej såklart, men värt ett försök om inte annat..
Har sån panik :(

Ta det lugnt, har inte du eller någon annan tagit några nakenbilder på dig så finns det sannolikt inga heller. Det är inte någon som skämtar med dig? Dåligt skämt i och för sig, men man vet ju aldrig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Hon säger att det inte går att länka då set ska vara ett program/server :(
#7 Om du inte har sådana bilder har du ju inget att ha panik över.
Ja det är inte ett kul skämt alls om det är så :(
#14 Men varför få panik om du inte ens har tagit såna bilder? Då finns det ju inga bilder att lägga upp?
#14 Du har inga nakenbilder och hon kan inte visa dig det. Det säger ju allt.
Om du inte har tagit några nakenbilder är det antagligen ingen fara. Kan du inte be din vän att screenshotta de bilder hon säger finns, så att du kan se dem själv? Alternativt kan du ju kolla själv, men det är lite krångligt att komma in på Dark Web.
Men aså hon säger att om mobilen är hackad av dom så filmar den med kameran lö man skulle råka hålla på med den när man inte har några kläder
#18 Den risken är en på miljarden skulle jag säga.
Men jag är så himla rädd att det skulle hända :( är bara 13 år så mitt liv skulle vara förstört om det skulle vara så :(
Om din vän inte kan visa dig några bilder skulle jag inte ta det allt för seriöst. Är du säker på att hon inte bara försöker skrämma dig?
Känner hon inte, hon säger att jag ska ta bilder på min kropp och skicka till henne sp att hon kan bildsöka med liknande bilder
Hon säger att man inte kan ta screenshots i det programmet
Skicka INTE några bilder till någon du inte känner.
/Maria
Haha, vilken bullshit. Gå inte på det; det är ju ganska uppenbart någon som försöker skrämma dig till att ta nakenbilder på dig själv genom att få dig att tro att det redan finns. Anmäl henne till polisen.

#18 Som andra säger så är risken minimal att mobilen är hackad så den här lyckats filma dig naken. Skulle gissa på att någon försöker skrämma upp dig bara. Kan personen inte bevisa att bilderna existerar kan du ta det helt lugnt.
#22 Skicka inte! Det är en som luras bara, förmodligen en äckelgubbe eller nått som försöker få såna bilder. Så blocka personen och skriv inte mer med den!
#22 hahahaha du blir väldigt lurad. Hoppas du inte skickat bilder. För DÅ hamnar det på nätet.
Man kan ta screen shots.
Nej jag känner att jag inte vill göra det men hon säger att det är det enda sättet att få bort bilderna innan dom publiceras på internet
#29 Det är rena rama bluffen. Gör inte som "hon" säger utan visa någon vuxen och anmäl.
/Maria

#29 Hen ljuger för dig för att få dig att skicka bilder. Gör det inte!
#29 Läs vad vi skrev. Du har blivit lurad. Finns inga blder på nätet, speciellt inte eftersom du inte tagit några. Personen säger bara så tll dig för att lura dig att skicka såna bilder.
Ska fråga hon om hon har några bevis
Nädu, det där sista du berätta gjorde mig rätt säker. Jag skulle faktisk gissa det är en kille (eller kan ju självklart vara tjej med) som sitter bak denna användaren på Kik, som försöker lura dig att skicka nakenbilder på dig under dessa lögner. Gå inte på det. Jag tror inte ett dugg på att din telefon skulle ha blivit hackad så att någon har använt din kamera på mobilen att fota nakenbilder på dig och sen lagt ut på någon hemsida. Hur vanligt är det att man springer runt naken med mobilen i rätta vinkel för att fota nakenbilder så man ens ser nåt? Och hur vanligt är det att man springer naken runt och ställer mobilen så att den skulle kunne fota nakenbilder på en? När jag lämnar min mobil nånstans ligger den faktisk ned. Om någon skulle hackat in sig på den och försökt fota nakenbilder på mig skulle de fått skitsnygga bilder på den nakna bordplattan eller det nakna taket, inte ett skvatt mer. Och detta försöket att få dig ta nakenbilder så denna kan "hjälpa dig" med att söka med google efter liknande bilder är bara ännu ett bevis för mig att det är skitsnack från ända till annan. Jag tror du nog kan vara rätt lugn.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#23: Isåfall ljuger hon, för det går absolut att ta screenshots. Troligtvis finns det inga bilder alls utan personen försöker bara lura dig.
Skicka inga bilder Blocka personen Prata med dina föräldrar/ annan vuxen du litar på Polisanmäl. Det är ingen som hackat din telefon och filmat med din kamera när du varit naken
minavitas.wix.com/kennel
#33 SJÄLVKLART FINNS DET INGA BEVIS!
Blockera personen. Sluta svara den. Och polisanmälan sedan.
Just ja, ta print screen på allt också
minavitas.wix.com/kennel
Kan jag polisanmäla utan att mina föräldrar får reda på det? För vi har inte så bra relation… :/
#39 Eftersom du är mindreårig och om det går vidare tror jag de måste prata med dina föräldrar men inte helt säker
Knappast när du är minderårig. Bra relation eller inte så borde de ställa sig bakom dig i det här.
Men jag vet att de kommer stötta mig och jag har problem med kommunikationen typ :/ men "hon" har sagt att admin har tatt bort alla bilder när jag skrev att jag inte tänkte skicka bild åt hon
#42 Personen kände sig förmodligen påkommen. Skriv inte mer med personen.
#43 har blockar hon :)
#44 Bra. Hoppas verkligen du pratar med dina föräldrar. För det var utpressning den där personen höll på med!
Sluta svara genast på den där människans meddelanden. Det är uppenbart att människan bara vill skrämma dig och/eller sabba för dig vilket h*n uppenbarligen lyckas med, vilket triggar beteendet. Ignorera och polisanmäl. Såna idioter ska inte få komma undan ostraffat.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Du borde verkligen göra en anmälan, tänk om det finns fler tjejer som inte är lika kloka som dig och ber om hjälp. Hur många tjejer har skickat nakenbilder till denna person? Jätte bra att du bryter kontakten, det är starkt av dig. Förstår att det kan kännas jobbigt att anmäla men det är precis vad som behövs för att stoppa personer som denna.
minavitas.wix.com/kennel
Kik är riktigt dåligt nu, Har hänt mig att nya personer vill chatta och skickar länkar för att scamma personer på pengar osv. Använd bara kik om du chattar med irl vänner o personer du känner. Mycket lurigt folk på kik
Bra att du blockade! Jag är skeptisk till om det ens finns sånna virus? Ang att anmäla någon på kik- går inte. Jag hade en rätt obehaglig stalker på kik som jag tillslut anmälde, men polisen la ner undersökningen efter ett tag eftersom det inte gick att få fram vem som skickade meddelandena Dock kan det ju vara polisen som var lata också, men det är inte enkelt oavsett vad
Medarbetare på Skor iFokus
#49 iPhone är näst intill omöglig att remote hacka på de viset, Har för mig att Android däremot är enklare att hacka med RATs osv, men då bara om hon laddat ner en infekterad app elr liknande.
#50 där ser man! Jag har iPhone, så det är antagligen varför jag inte hade koll oå android
Medarbetare på Skor iFokus
Inte särskilt svårt att hacka en telefon, eller dator för den delen.
Så man ska aldrig säga aldrig ;) Men i detta fallet var det någon som försökte manipulera en ung tonåring, bra att du tog upp det här på iFokus så att du fick hjälp och stöttning. Prata med dina föräldrar. Rekommenderar dig att aldrig acceptera en förfrågan från någon du inte känner.
Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel
Sajtvärd på Harkaniner Ifokus
Det är enkelt (förutsatt att man vet hur man gör) att komma över en slumpmässig dator via en infektion. Används oftast en trojan med en logger eller en merger. Sen är det rätt lätt att bli utkastad igen. Dessa kan döljas i bilder på sidor, videor, egentligen allt men då hamnar det där det hamnar.
Det är inte enkelt med riktade attacker. Det krävs vissa förutsättningar för att det över huvud taget skall vara möjligt. Till exempel stjäla en autentisering om personen kopplar upp till ett fritt nätverk och sedan få in en fot eller så måste du lägga upp något som du vet att personen kommer ladda hem eller liknande metoder. Förutsätter att personen har virusskydd.
Oftast bygger det på en kontakt där mottagaren medvetet tagit emot filer eller att angriparen vet att offret snart kommer att koppla upp sig mot ett känsligt nätverk, typ shoppingcenter eller hotell och vet vart. för att sno åt sig känslig info.
Vad det kommer till telefoner så är det en annan sak. Programvaran är låst på ett helt annat sätt. Du kan till viss del komma över information från telefon men den är mycket svårare än en dator.
Android är mer utsatt då de har svagare kontroller och finns fler infekterade appar men det har funnits infektioner i appstore med. Åter igen, pratar vi riktade attacker så är det en hel annan grej. De som pysslar med riktade datorintrång sitter oftast i en helt annan ände av näringskedjan än de som vill få jävlas med privatpersoner.
Även de som kvantitetsinfekterar har sällan privatpersoner som mål. Det är bara en bieffekt av att de inte vet vem de infekterat för ens efter infektionen.
Ont. Jag tycker dock att TS borde försöka polisanmäla. De här är en rätt vanlig typ av bedrägeri på nätet men det är rätt allvarligt när det är mot minderåriga. Polisen brukar också se rätt allvarligt på det när det är mot minderåriga. Jag håller med som ni sa ovan att det inte alls skulle vara förvånande om det här är en vuxen människa och polisen vill ha all info de kan komma över i sådana här fall.
Jag förstår det kan vara tungt med föräldrar som inte förstår. Jag har haft ett och annat kommunikations problem själv och det blivit fel med mina föräldrar. Du skulle vara jättemodig om du vågade göra en anmälan och jag tror det hade varit bra för både din egen och kommande offers skull.
TS, finns det någon annan vuxen som du känner att du har förtroende för? Någon lärare eller annan personal på skolan, någon kompis förälder eller liknande?
De kanske kan hjälpa dig med en anmälan och även prata med dina föräldrar?
Och BRA att du sökte hjälp här!!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Det händer att pedofiler agerar minderåriga för att komma i kontakt med tilltänkta offer. Och inte sällan kallar dom sig för flicknamn 13 år eller dyl. Är man själv 12 - 13 år kanske man inte förstår att detta kan vara falskt.