Zoely - hjälp
Jag har nu ätit Zoely i lite mer än ett halvår (började i februari har jag för mig). Jag har tagit så jag inte får min mens för att min mens mår jag bara dåligt av.
Nu till min fråga.,. Att vara utan mens under denna period kan de göra att jag får fler biverkningar tro?
Jag har alla dom biverkningar för "Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)"
minskat intresse för sex, depression/nedstämdhet, humörförändringar
huvudvärk eller migrän
illamående
viktökning.
men har även en del ifrån "Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)".
värmevallningar
utspänd buk
ökad svettning, håravfall, klåda, torr hud, fet hud
Jag mår just nu extremt dåligt pga mina symptom, jag funderar på att sluta äta Zoely men då känner jag att jag inte vill ha min mens för den är nästan värre (mag ont - krampaktigt, kraftiga blödningar som varar i 3 veckor, dålig aptit, trött, ilsken, lätt att bli irriterad på allt och inget mm). Kan ju också nämna att jag använt mig av många olika p-piller samt p-plåster men Zoely har hjälpt mig, fram tills för ungefär 1 månad sedan, om det nu är den som gör att jag mår så här?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Alla tål inte p-piller. Sluta med dem om du har alla dem symptomens och prata med en barnmorska angående din mens.. Ingen här inne kan tyvärr hjälpa dig. Lycka till!
Varför fungerade in de andra p-pillerna eller p-plåster? Har du testat mini-piller? Då kan du ju ha en chans på att mensen försvinner helt, jag skulle absolut byta om jag fick alla de där symptomen!
Var hos UM idag, vi skulle boka en ny tid då jag endast var på drop in idag, så får man väl se vad det leder till, för så som jag mår kan det ju inte fortsätta.
#1 det vet jag, men jag måste ha dom för jag klarar inte av att ha mens, alternativt blir väl att ta bort livmodern och äggstockarna.
#2 vet inte varför dom inte funkat, men med Evra har jag fått ta dubbla plåster för att den ska funka och det fick jag inte göra enligt barnmorskan på UM så då sa hon att jag skulle prova Zoely istället. Mini-piller har jag kört (Cerazette ) men vart väldigt dålig av dom. Förutom dom ovan har jag också haft neovletta, cilest och Qlaira men inget har funkat, har för mig att Qlaira eller neovletta vart indraget pga så många som fått blodpropp och jag blödde massivt utav den som vart indragen.
#3 Oj, vad menar du med att du behövde ta dubbla plåster för att det skulle funka? Ramlade de av eller vad menar du? Att ta dubbla är ju livsfarligt! :o Okej, Cilest och p-plåster ska ju vara ganska lika i alla fall, men det finns ju massor att prova men förstår att det är tråkigt att behöva hoppa runt hela tiden, hatar själv att experimentera sådär på min egna kropp :/
#4 eftersom jag inte ville ha min mens så tog jag två plåster för att jag fick mens ändå, men med två så slapp jag den och jag märkte inga biverkningar eller så utav den dosen men barnmorskan sa ju att det var farligt så hon satte mig på zeoly istället. Men efter att ha pratat med bm idag så var vi överens om att jag ska sluta med zoely helt för att rensa ut alla hormoner jag kanske har och sen kanske sätta in spiral istället. Och fortsätter huvudvärken som jag nu haft i 2v så måste jag gå till vårdcentralen.
#5 Förstår inte hur du vågade det, kunde ha hänt en massa farliga saker som du kunde fått ångra bittert efteråt.. Men ja jag tycker det verkar som ett jättebra förslag att du rensar ut kroppen från hormoner ett tag och sedan inriktar dig på typ p-stav eller spiral :)
Tycker absolut att du ska försöka titta på fler alternativ, biverkningar är aldrig kul. Att ha mens i 3 veckor är ju inte normalt, så något måste ju kunna göras tycker man. Har du funderat nåt på hormon-spiral? Vet att många blir av med mensen helt med en sån, och brukar inte vara lika hög dos hormoner i den då den sitter lokalt så att säga, så ska vara mindre biverkningar av den vad jag förstått.
Själv fick jag min hud förstörd av Zoely så är kanske inte så opartisk när det gäller den😕
Men om du nu måste ha dem p-pillerna, varför skriver du ut detta inlägg då? Har du alla dem symptomens så tycker jag personligen att det är ett måste att sluta. Man kan månpsykist dåligt tillslut av vissa p-piller.. Och de där med din mens måste du ju ta med barnmorskan. Varför ha p-piller om du inte vill ha mens alls? Börja med mini p-piller istället för dem flesta blir av med mensen och de gjorde de på mig :)
#7 ja, vi är nu inne på att jag kanske ska sätta in jaydess spiral, då bm sa att koppar spiral inte skulle bli bra på mig, så nu ska jag fundera över det hela sen i oktober kommer jag kanske sätta in en spiral. Blir ju iaf lönsammare i längden och man slipåper komma ihåg tabletter hit och dit så det kanske blir bra till slut :)